Jump to content
Annons

Hur får jag tydligare bas även i högtalare?


tbruce

Recommended Posts

Jag sitter och pillar med en låt som har ett ganska långt intro som bara är en synth som spelar en dov slinga om och om igen. Det är ganska mkt release på ljudet, och det är som sagt dovt, så tonerna flyter ihop ganska mycket. Dessutom så har ljudet lite dist och ett mysigt brus i sig. I hörlurar kan jag lätt höra detaljerna, men när man lyssnar i högtalare så hör man bara ett lite rytmiskt brus och ett otydligt basmuller... nja, lite överdrivet kanske, men ni fattar. Jag försökte filtrera bort lite av bruset, men då försvinner lite av den mysiga karaktären på ljudet tycker jag... 😳 Finns det nåt sätt att få det att låta mer som det gör i hörlurarna även i högtalarna, utan att programmera om själva synthen (hellre jobba med eq osv)?

Om det behövs så skulle jag kunna lägga upp själva snutten som det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du mot förmodan tycker att någon annan skulle kunna höra det i sina högtalare får du också fundera på vad alla andra har för grejor.

För att göra en liknelse i andra änden av frekvensområdet, det är liksom ingen ide att göra en hifi-inspelning av fladdermöss om ingen ändå kan höra det.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det var väl ungefär min tanke också... mina monitorer är helt okej, ingen proffsutrustning men funkar till det mesta liksom, och är knappast det som står högst på min lista över utrustning som jag behöver uppgradera. Jag tror trots allt att de högtalare jag har är bättre än de flestas hemutrustning. Och det känns lite meningslöst att sitta och göra saker som bara låter bra i en helt perfekt lyssning, för det är trots allt inte särskilt många som har det.

Sen tror jag inte heller problemet är att dom inte klarar av så låga frekvenser alls, utan det känns mer som att detaljerna "kommer bort på vägen" mellan monitor och öra. Iofs så har nog inte mina hörlurar precis spikrak frekvensåtergivning, så det kan väl hända att det brus som jag bara uppfattar som lite mysig värme i dom egentligen är ganska starkt, och att det är därför det dominerar så mkt i högtalarna... hmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

göra saker som bara låter bra i en helt perfekt lyssning, för det är trots allt inte särskilt många som har det.

Snarare det Motsatta.

Du ska göra saker som låter bra i All sorts lyssning.

Hembio , Hemstereo , Bilstereo , " Proffslyssning , TV , Gammal Bandspelare m.m m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalasexempel när man suttit hur länge som helst med en mix och sedan spelar upp den i en köksradio med mono och så blir det fasfel och ingenting hörs.

Kanske ska anpassa mixen lite efter andra högtalare.

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Här ser jag en stor skillnad mellan olika musikstilar.

Att man inte kan höra bas vid 30 hz i sina monitorer betyder inte att den är oviktig.

Tvärtom är det just vid 20-60 hz energin ligger i till exempel danskickar -och basar!

Mina skruttiga högtalare spelar inget under 60-70, så jag använder hörlurar och spektrumanalysator hela tiden för att kolla så allt ligger rätt.

Det är också så att man måste testa dansgolvsmixar i stora lådor, som flyttar mycket luft, innan man vet hur det verkligen låter.

Och en danstolva behöver inte alls funka i nån köksradio. 😠

Att anpassa en houselåt efter folks genomsnittliga hemmalyssning är alltså en dålig idé.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Att anpassa en houselåt efter folks genomsnittliga hemmalyssning är alltså en dålig idé.

Givetvis..

Att Anpassa en låt till ett speciellt system är det man absolut ska göra.

Som sagt ska dansmusik funka i STOOOOORA System för att ge maximal effekt MEN

den ska även fungera i en köksradio dock kanske utan den tänkta energin och Djupa Subbarna.

Om inget annat kan man göra en Radio mix och en Dans mix

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast just detta var inte precis dansmusik... 😠

Jag prövade förresten att svagt bussa en version av ljudet som är nerskitat med en gitarrförstärkarsimulering, förändrade ljudet en del men tog fram detaljerna ganska bra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall definitivt inte anpassa din musik efter en köksradio. Det låter ju sunkigt från en köksradio i vilket fall som helst, så varför förstöra din musik med hjälp av en sådan?

Prova dämpa bakom högtalarna. Ju mer du försöker dämpa bas desto mer och bättre bas kommer du få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast just detta var inte precis dansmusik... :rolleyes:

Jag prövade förresten att svagt bussa en version av ljudet som är nerskitat med en gitarrförstärkarsimulering, förändrade ljudet en del men tog fram detaljerna ganska bra. :rolleyes:

Jag får intrycket av att du inte vill ha några svar eller tips eller vidare diskussion i tråden...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...