musik (oregistrerad) Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Hej! Min dvd-brännare hoppar då och då vid vanlig uppspelning av DVD:s samt så verkar den ha en inbyggd limiter som sänker ljudnivån ibland. Är det någon som känner igen detta fenomen? Det har alltid varit så (sedan i mars alltså)! Är det något fel? Har testat med en massa köpta DVD-konserter nu och detta förekommer på alla skivorna i varierande grad. Har ingen annan erfarenhet av dvd-spelare överhuvudtaget, mer än de jag snackat med som säger att de själva också har dessa problem med sina dvd-spelare till tv:n. Kan man göra någon inställning operativt och lösa dessa TVÅ problem i min pc? :musik
D Vibe Postat 24 september 2005 Postat 24 september 2005 (redigerat) Vad har du för programvara då? Edit: inte för att bränna alltså, utan för att spela DVD-filmerna; typ PowerDVD .. Redigerat 24 september 2005 av D Vibe
musik (oregistrerad) Postat 24 september 2005 Postat 24 september 2005 Hej! Jag har två olika program för detta ändamål. Har det någon betydelse? Jag använder oftast InterVideo. 😳 :musik
Linus Postat 24 september 2005 Postat 24 september 2005 DVD, särskilt ljudspår mixade i 5.1 med mycket dynamik, kan vara låga i volym efter den mixat ihop till stereo. De flesta DVD:s brukar då ha en AGC som gainar upp volymen, likt Normalize, och sänker sedan volymen när det kommer en peak som överstiger tidigare ljudnivå. Till slut är man nere på den låga ursprungsvolymen... 😉 Sedan pausar man, går ut i köket och hämtar kaffe, sätter sig vid TV:n igen och trycker play. Då har AGC:n nollställts och man flyger bakåt pga. det plötsligt höga ljudet. 🙂 Borde gå att inaktivera funktionen i din spelare... Att DVD:n stannar till lite gör den ofta när lasern ska byta från det undre till det övre lagret i skivan. Händer oftast i mitten av filmen. Hoppar DVD:n mycket och på andra ställen? Isåfall låter det som nåt kajko med skivan eller spelarens känslighet.
Björn Olsberg Postat 24 september 2005 Postat 24 september 2005 Om dvd-skvan har många repor, kan det vara en idé att lägga materialet på hårddisken först och sedan spela upp därifrån. Då har lasern gjort sitt jobb och du behöver inte vänta på att den ska läsa färdigt de repiga områden som finns på skivan - vilket kan orsaka hacken du beskriver. Ett sådant program är DVD Shrink - men det är troligtvis olagligt att använda ens för personligt bruk om dvd-skivan du tillfälligt vill lägga på hårddisken är krypterad. Upphovsmannen till DVD Shrink anställdes på företaget Ahead, och stora delar av programmet ingår numera även i Nero-sviten under programmet Nero Recode.
musik (oregistrerad) Postat 24 september 2005 Postat 24 september 2005 Hej! Alla skivor agerar på samma sätt, d.v.s. dvd-brännaren hoppar vid vanlig uppspelning. Jag har nu testat med ett tiotal nyinköpta konserter på dvd. Det är i princip samma sak för samtliga dvd. Den hoppar lite varstans, men mest från mitten och framåt kanske...?!?!? Själv tänkte jag att det hade med värmeutveckling eller vibratiobner från inbyggd fläkt i laptopen att göra. Idag fick jag ett förslag från en elektronisk man i Expert som menade att det "sannolikt hade med mekaniken i DVD-brännaren att göra. Det krävs inte särskilt mycket hack i pickupens jämna gångbana förrän det skall resulteras i ett kraftigt hack i filmen." Attans! Inte nu igen... 😉 Har aldrig haft en väl fungerande digital läsare av något slag. Det där med ljudvariationer verkar konstigt, men visst Linus, ska se om jag kan stänga av den (inaktivera funktionen). Olsan: jag tror inte det beror på hack i skivorna, de är nya och helt ospelade. Tack!! :musik
Björn Olsberg Postat 24 september 2005 Postat 24 september 2005 (redigerat) Olsan: jag tror inte det beror på hack i skivorna, de är nya och helt ospelade. OK! Beroende på modell av din bärbara dator, är det inte säkert att dvd-enheten går att byta ut. Då återstår egentligen tre alternativ: 1. Se till att läshuvudet i enheten är rent. Det finns rengöringskit för detta till en rimlig penning. 2. Skaffa en extern dvd-brännare. Jag rekommenderar i första hand Plextor (ej px740), därefter Liteon, Nec, px740 och Benq. BenQ 1640 är för övrigt samma som Plextor px740 (även om små finesser skiljer). 3. Ta för vana att kopiera skivan till hårddisken först - även om det inte finns några repor. Går skivan att läsa, så kan du strömma materialet från hårddisken utan avbrott. EDIT: Kontrollera också om det finns någon firmware-uppdatering till din inbyggda dvd-enhet hos tillverkaren. Redigerat 24 september 2005 av Olsberg
Cloudsurfer Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Om du spelar upp din dvd på datorn: Använde Videolan. Funkar phett bra till ALLA format. Om du spelar upp dvd filmen på din dvdspelare: Setill att spelaren stödjer det skivformat som du brännt på eller köpt Sen är det så att vissa dvd spelare 'laggar' lite och detta fenomen är inte alls ovanligt,.
musik (oregistrerad) Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Hej! Olsberg: Då blir det till att vända sig till inköpsstället igen då, tack vare garantin om inte annat. Tar det aldrig slut?... DJ Hex: Jag ser inte film. Mest problem blir det med konsert-dvd på mer än 2 timmar (generellt sagt). Linus tips om ljudjusteringen för dvd:s var högintressant! Det är lika störande! 😄 :musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.