Jump to content
Annons

Hur stänger man av datorn?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Har precis installerat bredbandsmodem nu. Hur stänger man av det?

När man kör via "vanligt" modem så klickar man ju på ikonen därnere till höger och väljer "koppla från", men hur gör man nu med bredband? Det finns ju ingen ikon...

Eftersom dessutom bredbandsmodemet dessutom saknar den strömbrytare det står att den ska ha, så undrar jag om jag helt sonika bara ska dra ur nätsladden eller vad?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Det drar ju ström. Det blir jobbigt att sätta sig på den gamla Monark-trampcykeln för att alstra de extra kilowatten natten igenom....dag efter dag... :rolleyes:

Nej, men alltså... jag drar väl ur sladden bara. Känns ovanligt med bredband och saknar ikonen redan. Laptopen är ju bärbar, vill inte sitta förankrad i en vägg hela tiden. Klart, kan ju dra en kabelvinda efter mig på gatan och på bussen... 😉

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till nutiden, bredband stänger man inte av.

Sen föreslår jag att du skaffar en trådlös bredbandsrouter och ett WLAN PC-card till laptopen (om inte WLAN finns inbyggt) så du kan surfa runt fritt och sladdlöst i hemmet med din laptop.

T.ex ett ett sånt här paket behöver du då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Modemet och routern drar väl inte så mycket? Det får stå på (även om jag har en på/av knapp på modemet som jag brukar använda när det hänger sig). Jag har slängt ut cykeln och kör på en gammal moped, lite oljeblandad lukt är bara gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland uppdaterar internetleverantörern modemets firmware och då måste det vara på. Finns kanske fler anledningar till att det ska vara igång dygnet runt.

Stängde av mitt modem när jag skulle resa bort ett par veckor. Efter en vecka ringde en tekniker från min internetleverantör och undrade om jag hade problem med min uppkoppling. Fick ju berätta att jag stängt av det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Är det så illa...

D Vibe: Tack! Då ska jag försöka med någon av alla mina väggar!

gol: Tack för informationen! Intressant!! Det gav mig en del idéer.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har precis installerat bredbandsmodem nu. Hur stänger man av det?

När man kör via "vanligt" modem så klickar man ju på ikonen därnere till höger och väljer "koppla från", men hur gör man nu med bredband? Det finns ju ingen ikon...

Eftersom dessutom bredbandsmodemet dessutom saknar den strömbrytare det står att den ska ha, så undrar jag om jag helt sonika bara ska dra ur nätsladden eller vad?

😕

:musik

Så här kan man göra gå in i kontrollpanelen klicka på nätverksanslutningar högerklicka och välj egenskaper för din nätverkskort, bocka för-visa ikon i meddelandefältet när jag är ansluten, då får du en likadan ikon som när du hadde 56k modem sen är det bara att höger klicka på ikonen och välj inaktiverat och låt bredbandsmodemet vara påslagen den dra inte mycket ström.

Mvh-Jack 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...