Jump to content
Annons

25 meter Ethernet, 2.5 meter koaxial


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har precis installerat mitt Bredbandsmodem. Jag fattar inte vitsen med att skicka med Ethernet-kabel på 25 meter för att man ska kunna sitta varsomhelst som det heter, när koaxialkabeln bara är 2.5 meter. Då är man ju fast ändå i hörnet av fel rum...om man vill se modemet alltså.

Och som vanligt stämde knappt en enda Windowsoperativ inforuta med hur det såg ut på min skärm. Specialinstallerad Windows XP?

Bruksanvisning till modemet skulle finnas med stod det, men så var icke fallet.

Dessutom saknade modemet strömbrytare som det i en allmän info står att det ska ha och som man ska trycka på i vissa lägen. Kul.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har precis installerat mitt Bredbandsmodem. Jag fattar inte vitsen med att skicka med Ethernet-kabel på 25 meter för att man ska kunna sitta varsomhelst som det heter, när koaxialkabeln bara är 2.5 meter. Då är man ju fast ändå i hörnet av fel rum...om man vill se modemet alltså.

Du är en mycket snurrig man, musik. 😆

En förutsättning för att kunna sitta och surfa varsomhelst är såklart att man kör trådlöst nätverk. Som sagt, du ska ha typ ett sånt här paket. DÅ kan du sittar varsomhelst (inom täckningens räckvidd).

Men om du vill SE modemet har du förstås ett annat problem... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Att se är att veta heter det ju.

Nej, men det värsta var ju att strömbrytaren saknas och framförallt handboken. Nu när man betalat för leksakerna...

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik, det är bara att klaga klaga klaga tills du får vad du skall ha. (Sedan kan jag inte fatta varför man vill se ett modem? Mitt är på bottenvåningen, jag klarar mig bra häruppe ändå 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Gammal nätverkstekniker får jag väl försökar förklara det där med kabellängderna då..

Koaxialkabeln är lite känsligare för längder då det är en högfrekvent RF-signal som transporteras där. Därför eftersträvar man så kort kabel som möjligt.

En nätverkskabel med RJ45 är mer flexibel och stryktålig och kan vara upp till 90 meter utan försämring av signalkvalitet därför är den längre.

Sen det där med strömbrytaren då.. Jag har inte slagit av mitt moden det senate året i alla fall.. Vad ska du med strömbrytare till??? Måste du boota om modemet för t.ex snabbare firmvareuppdatering så går det bra att dra ur nätsladden och stoppa tillbaks.

Själv kör jag som Hackeman tipsade om, med trådlöst. Gött att slippa kabeltjorvet och cool att kunna sitta på balkongen med laptop och surfa i solnedgången 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack Hugoball: Det handlar inte vad jag ska med en strömbrytare till, utan mer att de talar om att en sådan finns i en allmän skriftlig instruktion. Modemet kanske inte är färdigbyggt? Det är en konstig prototypliknande mojäng på vä sida av det.

Annars funkar det fina fisken!

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

För tydlighetens skull vill jag tillägga att jag provat att ha modemet på en längre tid (mer än 10 timmar), men då blir det varmt och framförallt blir adaptern så varm att den ger sveda och brännsår om man därefter tar på den! Luktar apa...

Det är därför jag vill ha lite koll på grejerna...

😠

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog bara för att det är nytt som det luktar apa när det blir så varmt. Om det blir så varmt att det ger brännskador (vilket jag betvivlar) så är det nog nåt fel och du bör lämna tillbaks.

Grejerna är konstruerade för att stå på.

Link to comment
Dela på andra sajter

70 grader får man räkna med att prylarna kan bli men det är fullt normalt.. Och som sagt.. Inte behövs det nån strömbrytare inte. Mina prylar slås aldrig av och fördelen med det är att då håller dom också.. Den värsta slitagen på elektronikprylar är att ständigt slås av och på.

Som Jocke sägre.. dom är gjorda för att vara igång.. Dygnet runt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...