Jump to content
Annons

lösmustasch

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

En fråga som plågat mig på senare tid och gett mig en del sömlösa nätter är varför "man" alltid säger att man ska fästa en lösmustasch på överläppen? Se t.ex. Roald Dahls "Hämnden är min AB", sidan 22. Man fäster väl inte mustaschen på överläppen utan på det utrymme som är mellan överläppen och näsan, d.v.s. över överläppen!

😱

:musik

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vad heter det området i fejan? Kinder, haka, näsa, ögon, panna o.s.v. har man ju koll på.

Det kan ju inte heta överläpp! Det är ju ingen läpp. Någon?

😱

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

FASCINERANDE!!!

Det heter alltså överläpp trots att det är över överläppen. Vad heter då munhålans gomsegel? Då borde den ju också heta överläpp, eftersom den också ligger över en läpp? I detta fallet underläppen.

🙂

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Fick hjälp av en anglosaxisk lingvistiker här nu. Förbryllelsen eminerar från det faktum att engelskan skiljer mellan "top lip" och "upper lip", liksom mellan "bottom lip" och "lower lip". "Top lip" och "bottom lip" är själva läpparna. "Upper lip" är området mellan näsan och överläppen, medan "Lower lip" är området mellan underläppen och hakan.

I svenskan säger vi tyvärr tydligen bara överläpp och underläpp. Helknas!

En av livets mysterier lösta!

Baate-smurfen är inte inom räckhåll//:musik

Postat

läpp är också en medicinsk term (labia/labium typ) och en läpp behöver inte sitta vid munnen, t.ex blygdläpp.

Andra läppord har inte ett dugg med det här att göra, t.ex fläpp.

Postat (redigerat)

Fast det där med medicinskt/anatomiskt behöver inte innebära att det är logiskt på nåt sätt.

-En häst har t.ex. snoppen nånstans i ansiktet, oavsett om det är ett sto, hingst eller valack... 😆

Redigerat av android
Postat
Man fäster väl inte mustaschen på överläppen utan på det utrymme som är mellan överläppen och näsan, d.v.s. över överläppen!

Jaa, du... Varför säger man att man kammar håret - när man inte kammar allt hår utan bara det på toppen av huvudet? 😆

Postat (redigerat)
Hej!

En fråga som plågat mig på senare tid och gett mig en del sömlösa nätter är varför "man" alltid säger att man ska fästa en lösmustasch på överläppen? [...]

Säger man verkligen alltid att man ska fästa en lösmustasch på överläppen? Jag har nog aldrig sagt det.

Redigerat av Jocke
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag skulle aldrig heller säga något så dumt, Jocke! Jag skulle nog säga "sätta fast lösmustaschen under näsan". Tror knappast läpparnas slemhinna tål lim.

Normalt säger ingen detta faktiskt, det är sånt som står i böcker mest.

Men det finns ju även helt andra uttryck som också är helt fel (men som inte har med kroppsdelar att göra):

* "Missförstå mig rätt". Ologiskt. Finns inte! Antingen missförstår man någon eller så förstår man någon rätt.

* "Som vore det slut på matchen". Va? Som om det vore slut på matchen, heter det.

Men kanske är det så att de bara funnits i skrift förut, men så har någon kommit på att man ska säga dem muntligen också. Min gymnasielärare (och de dessförinnan) var väldigt noga med att man skiljer på skriftspråk och talspråk, men det gäller kanske inte längre?!

Linus, kamma håret? Intressant... Dessutom kanske man inte kammar allt håret på huvudet. Det finns ju underhår och det kommer man ju inte alltid åt. Bara en sån sak...

Stackars immigranter som tar sig till detta kylslagna blåshål, med en sådan rotvälska till språk dessutom. En tanke!

😛

Postat

Släpp

Kläpp

H(l)äpp!

Applicera över- respektive under på dem....

Har du hängläpp? Nu är jag störd tror jag, men det är ju fredag!

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Om du inte anser att det heter överläpp, vad tycker du att det heter då? 😳

Postat
Om du inte anser att det heter överläpp, vad tycker du att det heter då? 😳

Mustaschområde?

Überöverläpp?

Undernäsläpp?

Snormål?

Mittenkind?

Jag vet inte. Musik, vad heter det?

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag vet inte vad jag vill kalla det, men det är ju ingen läpp i alla fall...

:rolleyes:

snabbt brett//:musik

Postat
Hej!

Jag skulle aldrig heller säga något så dumt, Jocke! Jag skulle nog säga "sätta fast lösmustaschen under näsan". Tror knappast läpparnas slemhinna tål lim.

Normalt säger ingen detta faktiskt, det är sånt som står i böcker mest.

Men det finns ju även helt andra uttryck som också är helt fel (men som inte har med kroppsdelar att göra):

* "Missförstå mig rätt". Ologiskt. Finns inte! Antingen missförstår man någon eller så förstår man någon rätt.

* "Som vore det slut på matchen". Va? Som om det vore slut på matchen, heter det.

Men kanske är det så att de bara funnits i skrift förut, men så har någon kommit på att man ska säga dem muntligen också. Min gymnasielärare (och de dessförinnan) var väldigt noga med att man skiljer på skriftspråk och talspråk, men det gäller kanske inte längre?!

Linus, kamma håret? Intressant... Dessutom kanske man inte kammar allt håret på huvudet. Det finns ju underhår och det kommer man ju inte alltid åt. Bara en sån sak...

Stackars immigranter som tar sig till detta kylslagna blåshål, med en sådan rotvälska till språk dessutom. En tanke!

😳

Tror de flesta nöjer sig med instruktionen "sätt på dig lösmustaschen". Vidare instruktioner om lösmustaschens exakta placering på personen anses i regel vara överflödiga 😆

Postat
Tror de flesta nöjer sig med instruktionen "sätt på dig lösmustaschen". Vidare instruktioner om lösmustaschens exakta placering på personen anses i regel vara överflödiga  😉

Säg inte det! iPod Shuffle: Do not eat

Bild:

ipodshuffledirectionslg.jpg

😉😉🙂😆 Galet kul, dagens roligaste Olsberg! (eller Apple) 😆😆😆😆

Postat (redigerat)
iPod shuffle makes syncing a piece of cake

Ja, varför ska man äta iPoden? Det är tydligen själva synkroniseringen som blir en bit kaka, och inte spelaren.

Det är lite som texten "Do not attempt to fly." på Stålmannendräkten...

Redigerat av Linus
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Till en tv vi köpte stod det i handboken:

* Häll inte vatten över TV:n!

* Ha inga barn i närheten av TV:n!

* Stäng alltid av TV:n när du inte ser på den!

* Dra alltid ur TV:ns strömsladd om du reser bort!

Och till ett strykjärn jag köpte stod det:

Lägg det inte i ugnen!

Häll inte vatten över det!

Men det där med att inte äta sin iPod tar ändå rekordet...

😕

Postat
Jag vet inte vad jag vill kalla det, men det är ju ingen läpp i alla fall...

Då uppstår frågan hur man gör för att stoppa en snus under (över)läppen? Det skulle väl bli i munnen i så fall 😄

musik (oregistrerad)
Postat

Hej Snabbrunkarn!

Jag vet inte hur du är beskaffad i käften, men visst... det är en poäng! 🥰

Jag hade en klasskamrat med väldigt stora framtänder och högt läge för överläppen, snuset rann hela tiden, så nog var en del av det åtminstone under överläppen.

Kan man säga lägga in en snus ovanför tänderna?

Sedan handlar det också om i vilken dimension vi pratar... "över" i betydelsen på höjden eller "över" i betydelsen ovanpå?

Knepigt detta, ju mer man harvar i det.

😠

mo more sun//:musik

Postat

Ni killar kan inte ha mycket för er på dagarna.... 😠

Postat
Hej!

Till en tv vi köpte stod det i handboken:

* Häll inte vatten över TV:n!

* Ha inga barn i närheten av TV:n!

* Stäng alltid av TV:n när du inte ser på den!

* Dra alltid ur TV:ns strömsladd om du reser bort!

Och till ett strykjärn jag köpte stod det:

Lägg det inte i ugnen!

Häll inte vatten över det!

Men det där med att inte äta sin iPod tar ändå rekordet...

😠

Det är anpassat efter amerikanska marknaden; vad tror du? När en kvinna stämmer McDonalds för att hon brände sig på kaffet och det går igenom, är juh företagen livrädda för att deras produkter ska missbrukas och därigenom få högar med stämningar på deras skrivbord.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.