musik (oregistrerad) Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 (redigerat) Hej! Apropå format: Finns det inte alldeles för många? Tittade runt här hemma och märkte att jag hittade följande varianter: LP Vinyl-singel Maxi-singel EP Picture disc Kompaktkassett DAT Rullband 1/2-tum Microkassett VHS S-video Compact DVD CD HDCD DAT MIDI Rec Hdd SD-kort USB Digital drive Unit Portastudio kompaktkassett (1/4 kassettbredd per spår) Ändå har jag ingen MD, DVD-inspelare, SACD-spelare, Blue Ray (?), DVD Audio-spelare, Orbit (?), mp3-spelare (skulle iofs aldrig falla mig in), Hi8, entums rullbandare, 8mm, S-VHS eller Stenkaka... vad jag kommer ihåg. Vilket låter bäst: Stenkaka (78-varvare för skivspelare) eller Microkassett (som den i en telefonsvarare)? 😱 spis//:musik Redigerat 23 september 2005 av musik
PetePizza (oregistrerad) Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 (redigerat) I vote stonecake! Why? Because it rocks! 😱 Redigerat 23 september 2005 av PetePizza
Björn Olsberg Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 En bra stenkaka tror jag faktiskt låter bättre än mikrokassetterna. Men nålarna är å andra sidan inte snälla vid stenkakan, så det bör vara en kaka i bra skick.
musik (oregistrerad) Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Hej! Jag får väl gå till ett antikvariat och köpa en Stenkaka och prova. Min Dual-skivspelare pallar ju med 78-varvare också tydligen. Dessutom fick jag med en Ortofon specialnål just för det ändamålet som jag aldrig provat. 😱 :musik
Fredrikmo Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 (redigerat) Stenkaka låter absolut bättre än mikrokassett, i alla fall om skivan inte är utsliten och om man har en fin nål, t ex en kaktustagg av lagom hårdhet. Fast det behövs en bra tratt. Har man en bra tratt kan man få ett väldigt stort och fint "cantabile" ljud. Observera att mikrokassetten med Beethovens 9 som gängledaren i Clockwork Orange spelar är bluff. Ljudet på filmspåret kommer med säkerhet från stora rullband, innan det hamnade på filmjudspåret. Men han har i alla fall en äkta Transrotor-svarv! Förresten -- varför tar du med så få format i din lista? Hur är det till exempel med 8-spårskassetterna? Och DCC (Philips-- jättebra!) Och Elkassetterna (stora "kompakt"-kassetter på 9,5 cm/sek från Sony)? De senare låter i alla fall bättre än alla analoga kompaktkassettvarianter jag hört, inklusive 9,5 cm/s kompaktkassetter. Redigerat 23 september 2005 av Fredrikmo
tomazopantera Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Phonograph-rullar i vax är icke att förakta... Vem har glömt hittar som " Mary had a little lamb" med Thomas Edison? Analogt så det förslår...
musik (oregistrerad) Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Hej! Ja just det, Elkassett har jag inte heller själv, DCC eller 8-spårare t.ex. Kan spä på med Betamax också t.ex. Jag fokuserade främst i listan på de jag har. Tratt? Jag har en modern skivspelare utan tratt. Men det ska väl funka ändå. 🙂 :musik
Björn Olsberg Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 (redigerat) ...och laserdiscar, 12"/5,25"/3,5" disketter (pc, kan inte läsa någon längre), SCSI-hårddisk, MFM-hårddisk heter det väl (hur fan läser man innehållet från den idag?), Amiga-disketter, C64-kassetter + disketter, Mac-disketter + hårddisk. Huh, det är inte mycket som man orkar få tillbaka från detta. Om man nu skulle kunna läsa medierna, så återstår arbetet med att återställa informationen så att den går att se på skärm, dvs konvertera filformaten. EDIT: Glömde dia-positiv och Super8-film! Någon som har ett par billiga och bra projektorer? Och tillägg till din lista som jag kan läsa troligtvis ett tag till: DV-kassetter i alla storlekar, beta, U-matic (faktiskt!), minnespinnar (i två storlekar), 3,5" cd, Compact Flash. Redigerat 23 september 2005 av Olsberg
D Vibe Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Amigadisketter ja. Jag har över fyra diskettlådor med sådana. Tur att jag fortfarande har en Amiga som kan läsa dem 🙂 /Daniel
musik (oregistrerad) Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 (redigerat) OJ! Dia Positiv? Hur låter det? Dessutom finns ju de stundtals klumpiga kassettpjäser som exempelvis Nintendo och Texas Instruments tillverkat till sina TV-spel. Vad nu formaten kan kallas. 🙂 tablå med procentsiffror//:musik Redigerat 23 september 2005 av musik
Violiner Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Syquest säger jag bara. Jag har en hel hylla full...
D Vibe Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 OJ! Dia Positiv? Hur låter det? Dessutom finns ju de stundtals klumpiga kassettpjäser som exempelvis Nintendo och Texas Instruments tillverkat till sina TV-spel. Vad nu formaten kan kallas. 🙂 tablå med procentsiffror//:musik ROM:ar helt enkelt 🙂 /Daniel
Vallhagen Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 EDIT: Glömde dia-positiv och Super8-film! Någon som har ett par billiga och bra projektorer? ... och föregångaren till super8: Dubbel8! ...men man får sjunga själv 😳 /B
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.