Katla (oregistrerad) Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 slänga ut alla datorer Den kan jag skriva under på. Den moderna människan är förslavade av tekniken runt omrking oss. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gote Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 slänga ut alla datorer Den kan jag skriva under på. Den moderna människan är förslavade av tekniken runt omrking oss. ...skrev han på internet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 slänga ut alla datorer Den kan jag skriva under på. Den moderna människan är förslavade av tekniken runt omrking oss. Om du ska säga sådär så får du isåfall slänga ut all teknik som du har och börja leva av vad naturen ger. Bli en lantbrukare utan el, kranvatten, vattentoalett, telefon o.s.v. Äeh, folk har för mkt paranoia .. /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Angående ämnet så är LP klart trevligt; och har väldigt varmt och "oskrikigt" ljud. Men CD är helt klart ett bättre all-round-medie. Dessutom är det mkt hållbarare, mkt mindre, lättare att säkerhetskopiera och mycket mer praktiskt. .. jag vill förövrigt ha en vinylsnurrare .. Fast min begränsade ekonomi ser hellre att jag köper studioprylar i första hand. /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Katla (oregistrerad) Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 (redigerat) Om du ska säga sådär så får du isåfall slänga ut all teknik som du har och börja leva av vad naturen ger. Bli en lantbrukare utan el, kranvatten, vattentoalett, telefon o.s.v. Äeh, folk har för mkt paranoia .. /Daniel Intressant idag är att ett långvarigt strömavbrott kan lamslå ett modernt samhälle. Eller ännu bättre på en vardagsnära nivå; när man inte kan få ut viss information eller utföra ärenden för att datorer strular. Det är även intressant att du väljer att hårddra det jag sa till det yttersta och föreslår att jag blir bonde eller nomad. Mellanvägarna är utsuddade ty verkligheten är svart eller vit. 🙂 Jag är självklart för utveckling och teknik. Men jag vägrar att bli en slav under den. Redigerat 23 september 2005 av Katla Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Om du ska säga sådär så får du isåfall slänga ut all teknik som du har och börja leva av vad naturen ger. Bli en lantbrukare utan el, kranvatten, vattentoalett, telefon o.s.v. Äeh, folk har för mkt paranoia .. /Daniel Intressant idag är att ett långvarigt strömavbrott kan lamslå ett modernt samhälle. Eller ännu bättre på en vardagsnära nivå; när man inte kan få ut viss information eller utföra ärenden för att datorer strular. Det är även intressant att du väljer att hårddra det jag sa till det yttersta och föreslår att jag blir bonde eller nomad. Mellanvägarna är utsuddade ty verkligheten är svart eller vit. 🙂 Jag är självklart för utveckling och teknik. Men jag vägrar att bli en slav under den. Självklart ska man inte bli slav under den; men att uppmana folk att slänga ut sina datorer är väl också att hårdra det då? 🙂 /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Katla (oregistrerad) Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Självklart ska man inte bli slav under den; men att uppmana folk att slänga ut sina datorer är väl också att hårdra det då? 🙂 Självklart. Jag sa det för att provocera. Men det skulle faktiskt vara kul att veta hur folk skulle klara sig utan datorer och framför allt internet i dagens samhälle. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Om vi säger så här då: När jag verkligen (!) vill njuta av musik och koppla av en stund, då tar jag fram en vinyl-LP ur den ganska omfattande samlingen (vårdade som spädbarn, de som inte mina barn en gång i tiden använde att åka tefat på... 🙂 ), och går fram till min gamla vinylsvarv (kostade nånstans kring 15-20 000 för sådär en 15-20 år sedan) och lägger skivan på tallriken och spänner fast den. Försiktigt sänker jag pickupen. (Naturligtvis har prylarna fått värma upp en bra stund i förväg.) Sedan sätter jag mig mtt i focus i favoritfåtöljen, blundar och njuter av väljudet som kommer ur min Linnanläggning. Oftast handlar det då om klassisk musik. Ofta Mahler, till exempel. Den upplevelsen kommer jag inte fram till om jag lägger samma inspelning, fast på CD, i min lika svindyra CD-spelare i samma anläggning. Tycker jag. Men vinylen kräver naturligtvis att man har en riktigt fin spelare. Och att man är mycket rädd om skivorna. Annars blir det ju som det blir. Och hela förfarandet kräver mera pyssel. Så vinylens tid är förbi. Tyvärr. För även jag lyssnar allt mera sällen på vinylskivorna, jag är för slö. Men jag saknar nyanserna som jag tycker att jag inte får via CD... (Debatten CD/LP är egentligen helt oväsentlig. LP kommer aldrig mer att bli ett stort media. Och var och en njuter av sin upplelese på sitt sätt, efter sin övertygelse, med sina prylar. Men det här är i alla fall min upplevelse.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Å nej...inte ännu en debatt om lp kontra cd 😆 Det är just det som jag vill stoppa. Det FINNS INGET ATT DEBATTERA. Kikar på de första inläggen i tråden. Jag tycker det ser ut som om du startade debatten, medan de flesta skrattade åt det uppenbara skämtet från trådskaparen 😛😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Helt fel. LP har en högre dynamik än CD. En LP ligger någonstans runt 20-24 bitar i upplösning. Sen försämras givetvis detta gradvis ju mer skivan spelas. Nej Fredster, du har fel. LP har inte i närheten av samma dynamik som en CD. En bra LP spelare har runt 70dB s/n. Edit. Förtydligande: Det termiska bruset i en bra pickup gör att s/n inte är i närheten av de 120-144 dB(20-24 bitar) som Fredster hävdar att en LP spelare har. Jag vet inte var du fått dina siffror ifrån, men troligtvis från någon med bra fantasi. Glömde skriva detta också. Du kan fortfarande ha en dynamik på 120 dB och ändå bara ha ett s/n på 70 dB. Vore kul om du kunde kommentera mitt förra svar också. (om du orkar dvs…ska ej tvinga dig) 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
staf Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Jag DJar bland annat på olika barer. På en av barerna där jag jobbar har dom investerat massor med cash på ljudanläggningen, dom har DVD, CD och technics 1210 skivspelare. Ljudanläggningen låter phat och jag kan köra jävligt högt med vinyl utan att det låter illa och man märker att anläggningen har en jäkla massa energi. Men när jag kör CD måste jag tänka på att ljudet ofta är sylvasst och måste därför oftast hålla tillbaka lite (beror även på vilken musikstil, självklart har tex house och typ mainstream olika mastringar). DVD är ett jäkla bök eftersom ingen DVD låter som en annan. Vissa är mastrade superfett vissa har ingen mastring alls och vissa är lågt inspelade i volym och andra inte osv. Givetvis har det en betydelse hur musiken (oavsett format) är inspelad, mixad osv. Jag säger att vinyl slår CD och DVD i ljudkvalite i detta sammanghang, därför att jag kan lira så otroligt starkt och det låter sååå varmt o gött. 😛 OBS men som sagt var, det krävs en ypperligt bra anläggning för att höra det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Logichead Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Nej Fredster, du har fel. LP har inte i närheten av samma dynamik som en CD. En bra LP spelare har runt 70dB s/n. Edit. Förtydligande: Det termiska bruset i en bra pickup gör att s/n inte är i närheten av de 120-144 dB(20-24 bitar) som Fredster hävdar att en LP spelare har. Jag vet inte var du fått dina siffror ifrån, men troligtvis från någon med bra fantasi. Nu var det iofs inte S/N jag pratade om utan dynamik, vilket inte är att förväxla. Visst har du rätt i att s/n är bättre på CD för hemmabruk eftersom bra LP-spelare kostar multum. MEN en LP som är nygraverad har en teoretisk dynamik på de siffror som jag angav. Det är givetvis direktgraverade LP-skivor vi pratar om då! EDIT: förtydligade Om LP skivan var tillverkad av ett idealt material som t.ex diamant skulle det teoretiska dynamiska omfånget vara 110dB. Nu är en LP skiva tillverkad av PVC bas med en massa andra tillsatser och den är långt ifrån ideal. Ytan på LP skivan ger upphov till fel och sen sätter pickupen dessutom en gräns då den brusar i sig. Hur lyder din definition av dynamik? Vilken dynamik är det som är bättre hos en LP spelare? OCh mäter man denna dynamik i bitar (du nämner själv 20-24 bitar)??? s/n är ju det dynamiskt omfång man utan distorsion. De flesta pickuper har en THD som är 1% vid 0dB. Vid +10dB är distorsionen ofta över 10%. Så visst är det dumt att tala om s/n när man talar om LP efter som det ju här inte finns någon signal utan distorsion! Hur bra LP spelare man än har så kommer den inte i närheten av prestandan av i stort sett vilken CD spelare som helst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Logichead Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 (redigerat) Å nej...inte ännu en debatt om lp kontra cd 😳 Det är just det som jag vill stoppa. Det FINNS INGET ATT DEBATTERA. Kikar på de första inläggen i tråden. Jag tycker det ser ut som om du startade debatten, medan de flesta skrattade åt det uppenbara skämtet från trådskaparen 😄😆 Det var inte glasklart vad han menade. Men det är ju skitkul att punktera folks vanföreställningar. Tycker man att vinyl låter skönt, så beror det inte på något större dynamiskt omfång eller på högre upplösning utan just på grund av dess brister. Men det är ok. Jag spelar gärna in med en U47 trots att vi har andra "bättre" mickar. Den låter skönt helt enkelt. Men jag inbillar mig inte att det beror på att U47'an har "högre upplösning" eller något annat. Redigerat 23 september 2005 av Logichead Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Myrli Postat 24 september 2005 Dela Postat 24 september 2005 Jag lyssnar på musik. Sen spelar det ingen roll om det kommer från en Vinyl, rullbandare, vanlig kassett bergsprängare, cd skiva, adat, minidisk, mp3 spelare, symfoniorkester, gatumusikant eller vilket medium som helst... Så länge jag gillar musiken så lyssnar jag på den. Sen tycker jag förövrigt att denna tråd har spårat ut lite.. det var ju egentligen ett skämt från början.. Digitalt ljud finns inte. //Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
giggsy Postat 24 september 2005 Dela Postat 24 september 2005 Köpte nio vinylplattor idag. Mmmm... Det hela handlar inte om tekniska prestanda för mig. Det är känslan som betyder nåt. Har nog aldrig hört en cd låta bättre än en vinyl. Renare, tydligare, mer diskantig kanske men inte bättre i mina öron. Spelar cd's mest av bekvämlighetsskäl och även kompatibilitetsskäl. Rätt många har ju slängt ut sina vinylspelare och många kids här har aldrig haft nån. /giggsy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
staf Postat 24 september 2005 Dela Postat 24 september 2005 Har nog aldrig hört en cd låta bättre än en vinyl. Renare, tydligare, mer diskantig kanske men inte bättre i mina öron. Exakt! Det är en jävla skillnad när man spelar högt på ett sjysst PA med vinyl jämfört med CD. Men som sagt var det kräver att det är en bra press, finns ju ganska risigt inspelade vinyls oxå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 Hur lyder din definition av dynamik? Vilken dynamik är det som är bättre hos en LP spelare? OCh mäter man denna dynamik i bitar (du nämner själv 20-24 bitar)??? s/n är ju det dynamiskt omfång man utan distorsion. De flesta pickuper har en THD som är 1% vid 0dB. Vid +10dB är distorsionen ofta över 10%. Så visst är det dumt att tala om s/n när man talar om LP efter som det ju här inte finns någon signal utan distorsion! Hur bra LP spelare man än har så kommer den inte i närheten av prestandan av i stort sett vilken CD spelare som helst. Det är givetvis en teoretisk dynamik jag pratar om när det gäller LP och detta stämmer oftast inte i praktiken eftersom som du säger det spelar in vilken pickup du har osv. Anledningen till att jag skriver 20 bitar (tex) är för att man ska kunna relatera till CD 16-bitar. Går ju givetvis bra att skriva 96 dB vs 120 dB Om du har en riktigt bra CD-spelare så har du 16-bits omvandlare i denna, de flesta som vi har hemma använder sk. DSD-omvandlare på 1-bit. Så visst är upplösningen högre på själva CD'n (men inte teoretiskt dock) men i själva omvandlingsprocessen så är det ytterst tveksamt. Hur som helst, jag ska inte "bråka" 😛 med dig, du verkar kunnig men som jag sa man ska inte förväxla s/n med dynamik.....dock så vill man ju ha en så hög s/n som möjligt men det var inte det som mitt första inlägg handlade om. Peace out! //Fredster Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 (redigerat) Det är just det som jag vill stoppa. Det FINNS INGET ATT DEBATTERA. Man kan möjligtvis debattera att låg upplösning låter trevligare än hög upplösning men det är HELT FEL att påstå att vinyl skulle ha högre upplösning (större dynamik) än CD.Om någon till äventyrs skulle tycka att vinyl låter bättre då får man respektera det. Men man får samtidigt lov att respektera det faktum att det i så fall beror på något annat än att det skulle vara ett bättre medium. varför kan man inte abra disskutera ämnet utan att _komma fram_ till nånting? en disskusion är väl bara ett utbyte av åsikter? Nej, en diskussion har som mål att komma fram till sanningen. Annars handlar det bara om ett verbalt slagsmål. Sanningen: CD låter bättre men vinyl ser tuffare ut. Och så var det med den saken 🙂 Edit: La till en smiley. Man vet aldrig vilka nesliga påhopp man kan råka ut för om folk tror att man är allvarlig 😛 Redigerat 26 september 2005 av Pluffo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.