tomazopantera Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Häromkvällen knäppte det till i min temporärt instabila dator. ( kan gå månader utan problem för att tillfälligtvis jävlas väldigt ofta. Beroendes på något slags omöjligt hårdvarufel som jag inte klarar att lokalisera ) När jag skulle göra omstart får man reda på att hela windows systemkatalog är borta. Normalt sett är ett sånt meddelande rätt jobbigt. Lyckligtvis hade jag ett par dagar tidigare gjort en spegling av hårddisken dvs en ghostbackup. Fem minuter senare var det bara att köra igen, utan att behöva installera om windows med alla servicepackpatchar, alla antivirus, alla små program och allt bök det innebär. Så för er egen skull, överväg att skaffa sån programvara, det är värt varenda öre. Finns säkert som freeware också om man letar. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 (redigerat) Jag kör med DriveImage - men Norton köpte väl upp PowerQuest, så det är nog samma sak som Ghost numera... 😉 Det är en helt underbar lösning för backup och jag har använt det vid en hårddisk-krasch för några år sedan, när det funkade klockrent - och när jag har bytt till större hårddisk senare. Rekommenderas starkt! 😆 EDIT: Symantec är det som har köpt upp PowerQuest... Redigerat 23 september 2005 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Lyckligtvis hade jag ett par dagar tidigare gjort en spegling av hårddisken dvs en ghostbackup. Fem minuter senare var det bara att köra igen, utan att behöva installera om windows med alla servicepackpatchar, alla antivirus, alla små program och allt bök det innebär. *nickar* 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 (redigerat) I det sammanhanget skulle jag gärna vilja rekommendera Acronis True Image. Det slår de andra programmen på marknaden, ett modernare program helt enkelt. Redigerat 23 september 2005 av Violiner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Jag håller mig också till Acronis TrueImage. Använde Ghost i mitt tidgare liv men upplever Acronis som smidigare. Vid reboot av datorn kan jag trycka [F11] och göra en återställning snabbare än jag hinner dricka upp en kopp kaffe! Men oavsett vilket diskspeglingssytem man använder så är det en betydligt bättre lösning än XPs inbyggda återställningssystem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Acronis var ju billigt också. Det är nästan så att man skulle köpa det och testa om det rentav är ännu bättre än mitt DriveImage... Symantec verkar inte ge möjlighet till att uppgradera från DriveImage 😉 (går i alla fall inte att hitta någon info om det på hemsidan...), så då kan man lika gärna köpa något annat... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrikmo Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Hjälp...Jag funderar på att Ghosta mina HDD men jag blir inte färdig till det. Lite ångest fick jag när jag läste förra numret av Sound On Sound. Där var en artikel om en firma som restaurerar och transfererar gamla masterband etc. De sade att de avråder klienter från att ha sina mastrar på firewire-hårddiskar för, citat: Det räcker med att de inte spunnit upp (startats) under några månader för att de inte skall kunna gå att få igång. Jag visste inte detta (om det är sant) och panik som jag fick kopplade jag in mina förvarade HDD med OVÄRDERLIGA ljudbibliotek och startade upp dem för att se om de startade. Jag har länge tänkt Ghosta dem men... det handlar om kanske 400 GB (just det, 400 GB) = hur många dvd-r och timmar som helst. Vad råder ni mig till? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Acronis var ju billigt också. Det är nästan så att man skulle köpa det och testa om det rentav är ännu bättre än mitt DriveImage...Symantec verkar inte ge möjlighet till att uppgradera från DriveImage 😱 (går i alla fall inte att hitta någon info om det på hemsidan...), så då kan man lika gärna köpa något annat... Japp.. Som sagt.. Jag använde Ghost innan med den har blivit alltför dyrt och komplicerat. Acronis har funkat klockrent för mig i snart 3 år. Jag använder det inte bara på egna dator utan har den på diverse Win2003 servers, arbetsstationer etc. det fina med Acronis TrueImage är att det har funktionen att skapa en egen bootbar CD-skiva så att man behöver inte ens ha tillgång till operativsystem för att köra det. Sen så skapar det en egen dold partion (fat32) som används som disasterrevovery... Funkar finfint.. Kan testas gratis på http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/ Sen finns ju även http://www.winimage.com/ som är shareware... Har hört bra om det programet också även om jag inte själv testat det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 (redigerat) Hjälp...Jag funderar på att Ghosta mina HDD men jag blir inte färdig till det. Lite ångest fick jag när jag läste förra numret av Sound On Sound. Där var en artikel om en firma som restaurerar och transfererar gamla masterband etc. De sade att de avråder klienter från att ha sina mastrar på firewire-hårddiskar för, citat: Det räcker med att de inte spunnit upp (startats) under några månader för att de inte skall kunna gå att få igång. Jag visste inte detta (om det är sant) och panik som jag fick kopplade jag in mina förvarade HDD med OVÄRDERLIGA ljudbibliotek och startade upp dem för att se om de startade. Jag har länge tänkt Ghosta dem men... det handlar om kanske 400 GB (just det, 400 GB) = hur många dvd-r och timmar som helst. Vad råder ni mig till? Gör extra backuper på DVD-skivor också... Jag har en extern hårddisk, inslängd i en Firewire-låda. Den innehåller mina image-backuper - men förutom den, så brukar jag med ojämna mellanrum kopiera över dessa backuper till ett gäng DVD-skivor för att ha både hängslen och livrem... 😱 Sannolikheten att både backupdisken och DVD-skivorna skulle gå åt skogen samtidigt, är mindre än mikroskopisk - och om man inte slänger föregående DVD-uppsättning, så har man ytterligare en försäkring, om man är extra nojig... 😛 Redigerat 23 september 2005 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Är man osäker på integriteten på sina sparade filer så kan ett CRC verktyg hjälpa.. Ofta har jag varit med om att det jag bränt på en DVD/CD inte alla gånger överenstämmer med orginlafilen. ett CRC-checkvertyg kan laddas hem från t.ex http://www.mindworkshop.com/alchemy/crc.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrikmo Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Är man osäker på integriteten på sina sparade filer så kan ett CRC verktyg hjälpa.. Det enda jag använt är NEROs inbyggda dataverifiering jag kör efter att ha bränt en backup till skiva från HDD. Vad anser du om tillförlitligheten hos NERO? Är det bättre att använda ett verktyg som det du föreslagit eller går det bra med vilket som? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Hjälp...Jag funderar på att Ghosta mina HDD men jag blir inte färdig till det. Lite ångest fick jag när jag läste förra numret av Sound On Sound. Där var en artikel om en firma som restaurerar och transfererar gamla masterband etc. De sade att de avråder klienter från att ha sina mastrar på firewire-hårddiskar för, citat: Det räcker med att de inte spunnit upp (startats) under några månader för att de inte skall kunna gå att få igång. Jag visste inte detta (om det är sant) och panik som jag fick kopplade jag in mina förvarade HDD med OVÄRDERLIGA ljudbibliotek och startade upp dem för att se om de startade. Jag har länge tänkt Ghosta dem men... det handlar om kanske 400 GB (just det, 400 GB) = hur många dvd-r och timmar som helst. Vad råder ni mig till? Gör extra backuper på DVD-skivor också... Jag har en extern hårddisk, inslängd i en Firewire-låda. Den innehåller mina image-backuper - men förutom den, så brukar jag med ojämna mellanrum kopiera över dessa backuper till ett gäng DVD-skivor för att ha både hängslen och livrem... 🙂 Sannolikheten att både backupdisken och DVD-skivorna skulle gå åt skogen samtidigt, är mindre än mikroskopisk - och om man inte slänger föregående DVD-uppsättning, så har man ytterligare en försäkring, om man är extra nojig... 🙂 Men har du alla dessa backuper på samma ställe? En brand eller ett inbrott skulle ju kunna penetrera hela ditt bombsäkra system. Bäst är att förvara backuperna på två olika geografiska platser. Då börjar vi snacka liten risk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Hjälp...Jag funderar på att Ghosta mina HDD men jag blir inte färdig till det. Lite ångest fick jag när jag läste förra numret av Sound On Sound. Där var en artikel om en firma som restaurerar och transfererar gamla masterband etc. De sade att de avråder klienter från att ha sina mastrar på firewire-hårddiskar för, citat: Det räcker med att de inte spunnit upp (startats) under några månader för att de inte skall kunna gå att få igång. Jag visste inte detta (om det är sant) och panik som jag fick kopplade jag in mina förvarade HDD med OVÄRDERLIGA ljudbibliotek och startade upp dem för att se om de startade. Jag har länge tänkt Ghosta dem men... det handlar om kanske 400 GB (just det, 400 GB) = hur många dvd-r och timmar som helst. Vad råder ni mig till? Gör extra backuper på DVD-skivor också... Jag har en extern hårddisk, inslängd i en Firewire-låda. Den innehåller mina image-backuper - men förutom den, så brukar jag med ojämna mellanrum kopiera över dessa backuper till ett gäng DVD-skivor för att ha både hängslen och livrem... 🙂 Sannolikheten att både backupdisken och DVD-skivorna skulle gå åt skogen samtidigt, är mindre än mikroskopisk - och om man inte slänger föregående DVD-uppsättning, så har man ytterligare en försäkring, om man är extra nojig... 😛 Men har du alla dessa backuper på samma ställe? En brand eller ett inbrott skulle ju kunna penetrera hela ditt bombsäkra system. Bäst är att förvara backuperna på två olika geografiska platser. Då börjar vi snacka liten risk. Backupdisken i ett annat rum än datorn - och inte inkopplad, för att inte riskera att blixtnedslag dödar både dator och backupdisk. DVD-skivor i förrådet - inte så långt från huset, men man vet ju vad man ska rädda om det skulle börja brinna... 😉 Egentligen skulle man kanske ha ett bankfack att stoppa backuperna i, men det känns lite för jobbigt... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Jag har i många år haft ett brandsäkert värdeskåp för mina backuper. Men sedan gäller det att ha regelbundna rutiner för backuper också. 🙂 Att dubbellagra på flera olika media är en bra rutin. Raid 1 i datorn Regelbunden backup på extern HD Regelbunden backup på optisk media Både livrem och hängslen är bra att ha när Murhpy slår till... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Albert.D Postat 23 september 2005 Dela Postat 23 september 2005 Jag har i många år haft ett brandsäkert värdeskåp för mina backuper.Men sedan gäller det att ha regelbundna rutiner för backuper också. 😆 Att dubbellagra på flera olika media är en bra rutin. Raid 1 i datorn Regelbunden backup på extern HD Regelbunden backup på optisk media Både livrem och hängslen är bra att ha när Murhpy slår till... Kan bara hålla med dig 😉 Albert.D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 24 september 2005 Dela Postat 24 september 2005 Är man osäker på integriteten på sina sparade filer så kan ett CRC verktyg hjälpa.. Det enda jag använt är NEROs inbyggda dataverifiering jag kör efter att ha bränt en backup till skiva från HDD. Vad anser du om tillförlitligheten hos NERO? Är det bättre att använda ett verktyg som det du föreslagit eller går det bra med vilket som? Jag använder själv Nero och det funkar nog fint.. Men om jag t.ex bränner en data-DVD med alla projektfiler och audiofiler som jag är rädd om så brukar jag testa med CRC verktyget jag länkade till.. Jag kollar om det är samma CRC-summa på de filer som finns på DVDn som de som fortfarande är kvar på hårddisken innan jag raderar de på hårddisken. Men en sak till.. Har man viktiga filer på DVD så är det viktigt att förvara DVDn mörkt.. dom är ljuskänsliga och kan tappa data efter några år har det visat sig i labtester (uvljus etc). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrikmo Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 Jag kollar om det är samma CRC-summa på de filer som finns på DVDn som de som fortfarande är kvar på hårddisken innan jag raderar de på hårddisken. Men en sak till.. Har man viktiga filer på DVD så är det viktigt att förvara DVDn mörkt.. dom är ljuskänsliga och kan tappa data efter några år har det visat sig i labtester (uvljus etc). Okay, jag får väl ta och lära mig det där med CRC checksum, då. Tack för tips! Ja, ljus är direkt skadligt. Det är ju ännu värre för dvd än för cd. Jag tror att Olsberg en gång rekommenderade alla att göra om sina back-ups efter fem år eller så, eftersom skivorns åldras eller verkar åldras ganska snabbt. Det är nog en bra idé. Fast om fem år är det väl en annan sorts lagringsmeium som gäller. Inget är ju beständigt, särskilt inte i den digitala världen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.