Jump to content
Annons

Vad tyckte du?  

7 röster

1. 1. Vad tyckte du?

• 5. mycket bra
      0
    • 4. bra
      1
    • 3. okej
      3
    • 2. dålig
      2
    • 1. sämst
      0

Recommended Posts

Postat (redigerat)

* LÅTNAMN: Time to Tell (Strange Things)

* ARTIST/GRUPP: Kringlan

* GENRE: psyrock

* LÅTLÄNGD: 6.21

* KOMPOSITÖR: kringlan

* PRODUCENT:kringlan

* EV. MEDVERKANDE: ^

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.3ish

* STATUS: Färdig men omixad.

* LÅTLÄNK:

Jag hade, som några vet, en låt uppe för ett tag sen som jag till sist beslöt mig för att bygga om från grunden och använda de delar jag gillade bäst. Så i söndags satte jag igång med att bygga nya grunder men som ni kanske förstår så flöt allt iväg i drömskt psykadeliskt grunge-rock aktig kringlan-musik, någonting helt annat alltså.

All kritik välkommen och som vanligt (eftersom jag inte har nån aning om hur man mixar) så vill jag ha tips om hur jag kan forstsätta. Kom bara ihåg att mixningen måste gå i låtens tecken.

Och förresten, om nån är grym på solon får dom mer än gärna lira om solot i sluten av låten som bara är utfyllnad än så länge.

Å juste. Strunta i trummorna 🙂

Redigerat av Kringlan
Annons
Postat (redigerat)

Jag vet att min musik inte är normal. Jag gillar sjukliga låtar gärna lite disonant och påträngande.

Men nått ska väl kunna sägas? 😳

[edit] det kan va bra att lyssna två gånger om man orkar... Har fått höra av en del att det är svårt att "komma in i" musiken.

Och förresten, är det bara mina lurar eller mindskar låten i ljudstyrka?

Redigerat av Kringlan
Postat

Hej!

Tycker det e bra låt, påminner om radiohead i början. Bra melodi.

Tycker dock inte rösten håller fullt ut. Ger viss karaktär förstås med lite skärande toner, men kontrollerar du det bättre har du en skön låt.

mvh

bastian

Postat

Gillar verserna riktigt mycket. Men sen känns det som om kontrasten till refrängen är för stor, volymmässigt... Pluspoäng annars för att det låter eget och annorlunda 😄

Postat

Låtidén är helt okej. Men det är svårt att strunta i trummorna, skall försöka ändå.

Sången är på gränsen till vad jag fixar eftersom den är så svajig (lite halvfalsk på sina ställen) Körerna är nästan plågsamma.

Ljudbilden spretar åt alla håll nu. Du kanske skulle ha en mer tydlig idé över hur du vill att det skall låta. Jag tycker nog att partierna utan trummkomp blir lite för långa. Det blir lite som en kille som sitter och sjunger i en bandspelare och man känner ett slags saknad.

Man skulle vilja arrangera om det lite mer åt psykedelika hållet. Kanske lägga trummorna i halvtakt på de partier där de inte är just nu. Gitarrerna tycker jag är charmiga. Ljuden spretar, volymen spretar också så ljuden skulle kanske kunna vara mer genomarbetade för att passa ihop med varandra. Jag tycker inte du behöver ändra hur du spelar. Solot är också charmigt.

Låten är inte dålig. Lite syntar, lite mer arbete med grundinställningar på gitarrljud och kanske någon försiktig syntmatta här och var (?) Börja med att göra grunden färdig och sedan kan man arbtea med mixen sedan är mitt förslag. Lyssna mycket på ljuden. är det så här du vill ha dem eller skulle du kunna få dem mer harmoniserade?

😄

Postat

Tycker detta känns intressant men skulle behöva lite mer pill. Nu känns det lite som två olika låtar varav jag gillar den första delen bäst. Reverbet på sången gör att det grötar ihop sig friskt i centern. Annars är det en fin blandning av lite doors och radiohead, två av mina favvoband. Men som sagt, putsa lite mer på nivåerna och smek in några fina syntar som egghuvud sa.

"tell me..." partiet är skitsnyggt. Men hela ljudbilden känns så mycket mono att man blir lite frustrerad 😉

Mono rockar iof, men jag tror att din låt vinner på lite separering. Och solot är kung!

Peta lite mer och ge inte upp den här idén. Det är mer i den som är bra än dåligt!

/E

Postat (redigerat)

Tack för all kritik 😛

Som sagt är ju allt omixat utom lite reverb här och var. Tar å spelar om rösterna på sina ställen bland annat körerna och refrängen då.. några gliriga synthmattor blir det inget av. Låten ska kunna spelas med 2 guror 1 bas och trummor annars får d va 😆

Angående trummorna: Bara tänk er skönt rytmiskt nästan lite österninfluerade trummor och rejält hårt trumkomp i mitten. kan inte fixa trummorna än på ett tag. Förstår vad du menar dock eggis och halvtakt ska definitivt prövas när tillfälle ges.

Ska panorera ut lite grejor med.

Redigerat av Kringlan
Postat

Som sagt redan...lite Radioheadfeeling i synerhet på verserna....bra nerv i det...

sen blir allt mer diffust...inte dåligt på nåt sätt men allt hänger inte ihop....(i mina öron) men du har en bra röst som fångar intresset.... 😄🥰😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.