Jump to content
Annons

hold my hand...karl med flyhänt gitarrist


karl

funkar???  

22 röster

  1. 1. funkar???

    • 1.Lägg ner
      0
    • 2.Nja
      2
    • 3.Funkar
      1
    • 4.Bra
      5
    • 5. Vill höra fortsättningen
      8


Recommended Posts

vad kan panoreringssyndromet komma sig av???? det känns som det ligger mer i högra örat men pannarna ligger i mitten rakt igenom....kan det ha göra med at sång spåret är inspelat i stereo????

Edit: ?????

fortsätt lyssna

hold my hand

Har haft samma problem vet inte vad det beror på men efter jag märkte att det inte bara var mina kassa lurar drog jag allt lite åt vänster.. mig hjälpte det iaf 😉

Skön låt annars, väntar lite på nåt låten igenom, men det kan va mys det med.

menar du att du ställde ena kanalen lite mer eller mindre på output i cubase???

fortsätt lyssna

hold my hand

jag pannade bara allt mer åt vänster. Eller rättaresagt pannade jag kompguran och basen som jag tyckte stöööeerde tills det lät mitten för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Tjena Karl

schysst gitarrslinga, fastnar. Som någon nämnde, melankolisk cowboyfilm.

Gillar din röst, vilket jag sagt förut, men jag gillar inte när du whailar, din röst är inte gjord för det. Den är inte byggd för att drilla. Den ska väsa, rossla och gärna pressas fram i de högre registren, men inte whaila, inte drilla eller annan vokal akrobatik.

Låten är bra, men jag skulle vilja ha ett lyft. Vadsomhelst, feta trummor som bangar in tillsammans med en lagom distad gitarr, eller whatever.(ett schysst spikpiano?) Nåt som tar ett trappsteg upp när hjärnan tar akustiska slingan för given.

Har inga vetenskapliga belägg för mitt tyckande, det är rent subjektivt. Många artister har blivit miljardärer fast jag inte gillar dem, så fortsätt whaila om du känner för det! 😉

Du är så fruktansvärt produktiv så jag hinner aldrig göra något själv när jag hela tiden måste kolla in vad du håller på med. Går du på extacy Karl? :rolleyes:

Vi hörs!

/Roffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Karl

schysst gitarrslinga, fastnar. Som någon nämnde, melankolisk cowboyfilm.

Gillar din röst, vilket jag sagt förut, men jag gillar inte när du whailar, din röst är inte gjord för det. Den är inte byggd för att drilla. Den ska väsa, rossla och gärna pressas fram i de högre registren, men inte whaila, inte drilla eller annan vokal akrobatik.

Låten är bra, men jag skulle vilja ha ett lyft. Vadsomhelst, feta trummor som bangar in tillsammans med en lagom distad gitarr, eller whatever.(ett schysst spikpiano?) Nåt som tar ett trappsteg upp när hjärnan tar akustiska slingan för given.

Har inga vetenskapliga belägg för mitt tyckande, det är rent subjektivt. Många artister har blivit miljardärer fast jag inte gillar dem, så fortsätt whaila om du känner för det! 🙂

Du är så fruktansvärt produktiv så jag hinner aldrig göra något själv när jag hela tiden måste kolla in vad du håller på med. Går du på extacy Karl? 😉

Vi hörs!

/Roffe

Tack ®offe för din ingående analys....waila...jag tycker inte jag gör det på denna 😉😄 however nya trummor på gång, ett fett gitarrsolo på G och en ny bas sedan ska jag lägga om sången och kanske lite mer Väääs..who knows...

Edit: på sin höjd går jag (iväg) på XTC 😎😄

fortsätt lyssna

hold my hand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jätteskön!

Underbar Gitarrslinga med sköna plinkar i tomrummen.

men du, det ligger lite åt höger i panoreringen. Det känns som om

vänstra delen av skallen inte hänger med riktigt när man lyssnar i

lurar.

Som sagt - Underbar!

Jag vet....jag har hört det själv och reagerat på det ....jag har kollat i cubase och all panorering ligger i mitten???? jag vet inte vad som är fel??någon??

Nelerion...Tack för lyssningen och kul att du tycker om den 🙂🙂

Kan det vara så att du spelat in ett stereospår och att det bara blitt en kanal... för gitarren ligger helt åt höger. Man kanske kan lösa det genom att bounsa det spåret på ngt sätt?

Annars en riktigt skön låt som även en som är allergisk mot blues (jag alltså) tar till mig helhjärtat. Skön röst, bra gung.

EDIT: Lyssnade på lite fler spår på din sida. Du sjunger ta mig tusan helt strålande. Väldigt personligt... en lite grej bara, det låter lite väl komprimerat ibland, jag personligen tycker det är riktigt skönt med dynamik...om det inte är särskilt komprimerat kanske du ska öppna upp ibland. (man kan faktiskt ge konstruktiv kritik till ngt redan nästan perfekt, skulle ge mycket för den rösten)

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jätteskön!

Underbar Gitarrslinga med sköna plinkar i tomrummen.

men du, det ligger lite åt höger i panoreringen. Det känns som om

vänstra delen av skallen inte hänger med riktigt när man lyssnar i

lurar.

Som sagt - Underbar!

Jag vet....jag har hört det själv och reagerat på det ....jag har kollat i cubase och all panorering ligger i mitten???? jag vet inte vad som är fel??någon??

Nelerion...Tack för lyssningen och kul att du tycker om den :rolleyes:😉

Kan det vara så att du spelat in ett stereospår och att det bara blitt en kanal... för gitarren ligger helt åt höger. Man kanske kan lösa det genom att bounsa det spåret på ngt sätt?

Annars en riktigt skön låt som även en som är allergisk mot blues (jag alltså) tar till mig helhjärtat. Skön röst, bra gung.

EDIT: Lyssnade på lite fler spår på din sida. Du sjunger ta mig tusan helt strålande. Väldigt personligt... en lite grej bara, det låter lite väl komprimerat ibland, jag personligen tycker det är riktigt skönt med dynamik...om det inte är särskilt komprimerat kanske du ska öppna upp ibland. (man kan faktiskt ge konstruktiv kritik till ngt redan nästan perfekt, skulle ge mycket för den rösten)

Tack steflund....för kritiken 😄😄 .....det som ligger på hemsidan är det mesta som kommit till det senaste året och är av skiftande kvalitet rent produktionsmässigt 🙂 man har sina begränsningar 😏 men som sagt lite uppstyrning av några av dom är på G....kul att du gillar rösten 😛🙂

Nu idag hade jag en bluesgitarrist på besök och han tutade in några solon som jag addera på denna låt...blev faktiskt en j-la skillnad...lyssna själva...jag har rättat till panoreringen oxå

schysst bluesgitarr...eller??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Karl!

Såg fram mot gitarrpålägg på denna låt med stor potential. Stundtals tycker jag sliden sitter fint men jag hade önskat mig en tydligare "call and respons" - alltså läckra licks mellan sångstroferna med ett annat ljud, det är för mycket sustain i detta. Dessutom låter det grötigt med två sologitarrpålägg samtidigt. Inte för att jag hade gjort det bättre eller att det måste låta som Claptons fantastiska live-version av Don't think twice it's allright (1991) men kan ni inte styra upp det lite med distinktare ljud och tydligare frasering av gitarrstoferna?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fantastiskt skön låt!

Tycker bättre om den förra versionen utan gitarrpålägg.

Gitarren är bra, men tar fokusen ifrån allt det andra sköna i låten.

Mitt förslag är att använda gitarren bara i kortare partier och på slutet kan det ju också vara OK att gå loss. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En fantastiskt skön låt!

Tycker bättre om den förra versionen utan gitarrpålägg.

Gitarren är bra, men tar fokusen ifrån allt det andra sköna i låten.

Mitt förslag är att använda gitarren bara i kortare partier och på slutet kan det ju också vara OK att gå loss. 🥰

Tack (e) och martinm för lyssningar....Det var brådis och han la tre solon, två utan och ett med slide....sedan drog han 😉😛 Nää, men han är en jävul på gura och han sa att vi tar om det nå'n dag....och jag då???börjar klippa och greja så det ligger alla tre solon på samma gång 😉 men bitvis funkar det men det är klart att det skulle styras upp åter en gång...sorry, men det är nog mest mitt fel att det blev så här 🥰

Men kul att du gillar låten i grunden martinm 😄😄

fortsätt att lyssna

Med gitarrsolo

Plain (ursprungsversionen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejdär. Denna hade jag visst missat.

Låter lika fint som alltid. Säger som Vacum, man hör att det är ditt sound, om än annorlunda stuk denna gången. Jag kan ha en platta Karl rullandes any day, anywhere. 😉

Där ligger dock nåt knastrande dist och stör kring 01:20 och lite här och var efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

KÖR INTE ÖVER MIN KARL!!! 😉

Skämt åsido; Jag håller med tidigare skribenter. Gitarren är helt ok spelad MEN den tar bort det speciella med låten som är;

Det är inte en blueslåt i traditionell mening även om den använder sig av ingredienserna; den innehåller brytningar som gör det mer spännande (för mig som är trött på all blues förrutom dom riktigt tunga gamlingarna som John lee Hooker eller Muddy Waters m.fl.) än blues gör; den luftiga spänningen med utrymme för rösten är signifikant och, Håll i dig; det är faktiskt i mina öron mer Gabriel än blues, och det är kanon.

Men; gitarrsolot styr upp det till blues (eller bluesrock snarare) och jag vill inte dit!

Men om Du vill så är det OK bortsett från att det rör till det lite, särskilt med två gurror. (satt faktiskt och testade solo själv med mer Robbie Robertson-infallvinkel men hade svårt att komma ur bluesfällan och gav därför upp 😉 )

Hur som haver; ingen skugga på gitarristen, han spelar helt ok i sig (ok rimmar på sig!!) 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

KÖR INTE ÖVER MIN KARL!!! 😄

Skämt åsido; Jag håller med tidigare skribenter. Gitarren är helt ok spelad MEN den tar bort det speciella med låten som är;

Det är inte en blueslåt i traditionell mening även om den använder sig av ingredienserna; den innehåller brytningar som gör det mer spännande (för mig som är trött på all blues förrutom dom riktigt tunga gamlingarna som John lee Hooker eller Muddy Waters m.fl.) än blues gör; den luftiga spänningen med utrymme för rösten är signifikant och, Håll i dig; det är faktiskt i mina öron mer Gabriel än blues, och det är kanon.

Men; gitarrsolot styr upp det till blues (eller bluesrock snarare) och jag vill inte dit!

Men om Du vill så är det OK bortsett från att det rör till det lite, särskilt med två gurror. (satt faktiskt och testade solo själv med mer Robbie Robertson-infallvinkel men hade svårt att komma ur bluesfällan och gav därför upp 😄 )

Hur som haver; ingen skugga på gitarristen, han spelar helt ok i sig (ok rimmar på sig!!)  😄

  Hejdär. Denna hade jag visst missat.

Låter lika fint som alltid. Säger som Vacum, man hör att det är ditt sound, om än annorlunda stuk denna gången. Jag kan ha en platta Karl rullandes any day, anywhere.

Där ligger dock nåt knastrande dist och stör kring 01:20 och lite här och var efter det. 

Tack Hacke för support och skivan kommer väl så småningom 😉 och knastret ja....jag tror det är mitt värdo ljudkort men jag ska kolla...det blir så när det är en del midi och lite fler audiospår än jag brukar ha....ska kolla

pwayne...jag förstår precis vad du menar och det behövde kanske inte ha blivit så många guror på en gång om jag inte hade börjat klippa när han gått hem...det kunde kanske på sin höjd fått varit slide men sparsamt svar på versen och kanske lite mer intensitet i refrängen och i slutet på låten....

Jodå...Robbie är ju en mästare på sparsamma toner....nu kommer jag inte på vad plattan heter men det är den med American roulette och Fallen angel...en kalasplatta som gick varm under många år...även det senare med Red Road Ensamble funkar för mig 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixa ner guran så blir det en juste blues-rock/country-rock låt tycker jag. Det låter dessutom som om den överstyr lite fulg. Men dist ljudet på den är annars helt okej.

Skulle nog påstå att det är en mycket trevlig liten låt i Mark Knophleranda detta. En trevlig melodi som växlar mellan en årerhållen men kraftfull röst som växlar till sitt gränsområde (käns det som i alla fall) ibland. Det låter litet ansträngt men kontrolerat på ett tokskönt sätt.

Grymt bra låt tycker jag.

4,5 av 5  😉  bara för att du skall bli sporrad att göra en ännubättre låt snart så får du ingen 5:a  🙂

Tackar och Bockar... 😉😉

fortsätt lyssna

med gitarrsolo

utan gitarrsolo

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixa ner guran så blir det en juste blues-rock/country-rock låt tycker jag. Det låter dessutom som om den överstyr lite fulg. Men dist ljudet på den är annars helt okej.

Skulle nog påstå att det är en mycket trevlig liten låt i Mark Knophleranda detta. En trevlig melodi som växlar mellan en årerhållen men kraftfull röst som växlar till sitt gränsområde (käns det som i alla fall) ibland. Det låter litet ansträngt men kontrolerat på ett tokskönt sätt.

Grymt bra låt tycker jag.

4,5 av 5  🥰  bara för att du skall bli sporrad att göra en ännubättre låt snart så får du ingen 5:a  😉

Tackar och Bockar... 😮😄

fortsätt lyssna

med gitarrsolo

utan gitarrsolo

eller kanske bara slide....

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då! Detta var ju en kanonlåt innan sologubben kom med. Jag säger NEJ! Ok om han varit lite sparsmakad, dragit ner på disten, inte spelat överallt och LYSSNAT på låten skulle det funka. Men han kör över Gabriel/JJ karl känslan tyvärr. Häll i honom något dämpande och gör om! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då! Detta var ju en kanonlåt innan sologubben kom med. Jag säger NEJ! Ok om han varit lite sparsmakad, dragit ner på disten, inte spelat överallt och LYSSNAT på låten skulle det funka. Men han kör över Gabriel/JJ karl känslan tyvärr. Häll i honom något dämpande och gör om!  😉

Det mesta är nog mitt fel som inte angav tonen utan gav helt fria händer och han är ganska inkörd på bluesrock alá ZZtop och liknande..sedan har jag klippt lite i hans solon så det är flera på varann :rolleyes:😱 ny tagning snart med valium då? 🥰

fortsätt lyssna

med gitarrsolo

utan gitarrsolo

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Det är helt rätt tänkt. Bluesguran höjer denna jättesköna låt ett pinnhål till. Problemet med guran är att den inte har något dynamiskt att relatera till/bryta mot. Nu har vi två dynamiska instrument: Karls röst o gitarren som lutar sig mot ett statiskt komp som ger effekten av FinlandsbåtsHammondorgelenmansunderhållning. Ett riktigt band hade varit den ultimata lösningen för detta. Förstår att detta inte låter sig göras. Lös problemet med de statiska trummorna och basen så är du hemma med halmen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Det är helt rätt tänkt. Bluesguran höjer denna jättesköna låt ett pinnhål till. Problemet med guran är att den inte har något dynamiskt att relatera till/bryta mot. Nu har vi två dynamiska instrument: Karls röst o gitarren som lutar sig mot ett statiskt komp som ger effekten av FinlandsbåtsHammondorgelenmansunderhållning. Ett riktigt band hade varit den ultimata lösningen för detta. Förstår att detta inte låter sig göras. Lös problemet med de statiska trummorna och basen så är du hemma med halmen. 🙂

Tack dede för en klarsynt analys 🙂😄

med solo

utan solo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det överstyr och kilpper fruktansvärt fult i mina monitorer, har dubbellkollat alla nivåer in och ut och hit och dit men det värkar vara inspelningen vilket är synd för jag tycker otroligt mycket om låten annars. Så pass mycket att jag skulle kunna hjälpa till att sälja den om du ville!

Jag vet att soloversionen ligger lite sisådär...men gäller det också den utan solo???eller är det solopålägget som är problemet?

Hur gör du om du skulle försöka sälja min låt?

Nytt solo på G...bara han lugnat ner sig lite 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det också, speciellt den ackustiska slingan. Det blev sämre med elgitarren tycker jag. Det är bra med en elgitarr men den känns för "modern" tycker jag. Skulle vara trevligare med en mer "basic" och råare elgitarr... och kanske inte lika mycket av den.

Har du övervägt att skippa elgitarren och langa in en ackustisk, eller kanske elektrisk, slide istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det också, speciellt den ackustiska slingan. [... bortklippt ...]

Har du övervägt att skippa elgitarren och langa in en ackustisk, eller kanske elektrisk, slide istället?

Ok, jag hade visst missat typ halva tråden (sidan två), nåja. Så kan det bli ibland. Jag ber om ursäkt för ett onödigt inlägg och även detta.

/k

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra låt o text 🥰 blir alltid lite avundsjuk 😎 . Men har lite problem här...Sången och gitarren passar inte riktigt ihop. Gitarren väser, vrider, skriker är känsla så det bara ryker formligen. Du har en mer "poetisk" röst , som jag i och för sig gillar. Men Karl ta i lite mer när du sjunger på den här låten, som gitarren - visa känsla - som om det gällde livet 😛 Du kan väl testa i alla fall?

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det också, speciellt den ackustiska slingan. [... bortklippt ...]

Har du övervägt att skippa elgitarren och langa in en ackustisk, eller kanske elektrisk, slide istället?

Ok, jag hade visst missat typ halva tråden (sidan två), nåja. Så kan det bli ibland. Jag ber om ursäkt för ett onödigt inlägg och även detta.

/k

Tackar för lyssningar kernel1...

det kan vara svårt att ha kollen när tråden blir lång...det ligger som sagt två versioner ute och en trdje är på väg med akustisk slide för att inte dra på för mycket....men kul att du gilla stuket 😎😄

k9....det låter himla intressant...jag har förstått att det är svårt att nå ut med något annat som inte låter som allt annat...bolagen verkar inte våga bredda sig, har själv nå'n gång tänkt samma tanke att "starta eget" men man har fullt upp på alla fronter ändå...så lycka till med projektet 😛🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det också, speciellt den ackustiska slingan. [... bortklippt ...]

Har du övervägt att skippa elgitarren och langa in en ackustisk, eller kanske elektrisk, slide istället?

Ok, jag hade visst missat typ halva tråden (sidan två), nåja. Så kan det bli ibland. Jag ber om ursäkt för ett onödigt inlägg och även detta.

/k

Tackar för lyssningar kernel1...

det kan vara svårt att ha kollen när tråden blir lång...det ligger som sagt två versioner ute och en trdje är på väg med akustisk slide för att inte dra på för mycket....men kul att du gilla stuket 😳😆

k9....det låter himla intressant...jag har förstått att det är svårt att nå ut med något annat som inte låter som allt annat...bolagen verkar inte våga bredda sig, har själv nå'n gång tänkt samma tanke att "starta eget" men man har fullt upp på alla fronter ändå...så lycka till med projektet 😮😮

Tack! Tanken är att man skall slippa skivbolagen. Det känar man IBLAND på både som säljare osh konsument.

Visst, lycka till.... 🙁

Fortsätt att lyssna

utan solo

med solo

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt med lite blues! Jag tycker du kunde skippat lite dist på sologitarren, den låter lite getingbo tycker jag nu. Det skulle sitta finare med något lite cleanare för att matcha akustiska gitarren.

Annars var det fin! Fint sjunget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt med lite blues! Jag tycker du kunde skippat lite dist på sologitarren, den låter lite getingbo tycker jag nu. Det skulle sitta finare med något lite cleanare för att matcha akustiska gitarren.

Annars var det fin! Fint sjunget!

Tack för kritiken Jonny...kul att du tycker den var fin :rolleyes: en ny version är på väg med akustisk slide 😄

med solo

utan solo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...