Claes Holmerup Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 Jag är så glad att jag slipper tänka på dessa nörderier som det tjatas om i denna tråden. 😉 Jag kör alltid inspelning med 32-bit FP - och har gjort det sedan jag började köra PC för sisådär 8 år sedan, eftersom jag redan då visste att alla digitala bearbetningar gör att man tappar upplösning och det därför är bättre att ha en hög bitrate för att i slutänden fortfarande ha bättre än 16 bitar kvar. Dither ner till 16-bit kör jag i Wavelab efter alla andra processer. Jag har aldrig brytt mig om att A/B-testa med eller utan, eftersom det känns säkrare att använda det som allmänt anses ge högre kvalitet.
joachime Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 (redigerat) Jag är så glad att jag slipper tänka på dessa nörderier som det tjatas om i denna tråden. 🙂 [...] Dither ner till 16-bit kör jag i Wavelab efter alla andra processer. Jag har aldrig brytt mig om att A/B-testa med eller utan, eftersom det känns säkrare att använda det som allmänt anses ge högre kvalitet. Jaha, och vilken ditheralgoritm är då den som "allmänt anses ge högre kvalitet"? 🙂 😉 Edit: Too many smilies, not enough mic's Redigerat 23 september 2005 av joachime
Fredster Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Det är en bra diskussion som jag tycker Vacum har haft mest substans i faktiskt. Sen blev jag helt snurrig av alla 000000xxxxxx00000 osv 😆 Speciellt eftersom en av oss räknar åt andra hållet, ingen nämd ingen glömd 😄 MusicGene....jag bad om en förklaring till ditt inlägg förut vilket jag inte riktigt fick: har du två 16-bitars ljudfiler som båda använder hela dynamiken (normaliserade) och spelar upp ljuden samtidigt så händer det som så att då blir plötsligt det resulterande ljudet ett 17-bitars ljud. Coolt va? Spelar du upp fyra normaliserade ljud samtidigt blir det ett 18-bitars ljud. Jag förstår inte hur du får detta att gå ihop. Du menar att varje fördubbling av ljudfiler så ökar dynamiken med 1 bit? Som jag skrev innan, det innebär ju att du kan spela upp 256 ljudspår fullt utstyrda innan dom KLIPPER (hahaha) i en 24-bitars motor. Sen är det ju så att man ska BARA använda dither vid sista konvertingen till 16-bitar. Det finns dock undantag, om du behöver rädda ett ljudspår i mixen som är lågt inspelad så kan det faktiskt finnas grund till att lägga på en dither på den ljudfilen. //Fredster
MusicGene Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Du menar att varje fördubbling av ljudfiler så ökar dynamiken med 1 bit? Ja (enligt de förutsättningar jag nämnt) så är det så. Ökar man inte dynamiken med 1 bit så klipper filen. (Det spelar ju ingen roll om du lägger biten som mest signifikant och höjer 0-nivån (till 3dB?) eller om du behåller 0-nivån och sänker alla ljudspår till hälften (med-3dB?)). Jag citerar en gammal farbror: "Allt är relativt" och så är det även här. Dither behövs varje gång en konvertering skall ske från högt bitdjup till lägre. Därför behövs dither i ovan fall eftersom faktiska bitdjupet är 17 bit.
joachime Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Du menar att varje fördubbling av ljudfiler så ökar dynamiken med 1 bit? Ja (enligt de förutsättningar jag nämnt) så är det så. Ökar man inte dynamiken med 1 bit så klipper filen. (Det spelar ju ingen roll om du lägger biten som mest signifikant och höjer 0-nivån (till 3dB?) eller om du behåller 0-nivån och sänker alla ljudspår till hälften (med-3dB?)). Idag ser jag det ännu tydligare (det du säger egentligen). Vi pratar ju faktiskt om samma sak. Snacka om att vi skulle kunna ha sparat en hel sida av den här diskussionen om vi alla gjort som Fredster, återkommit nästa dag. 😄
Fredster Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Ja (enligt de förutsättningar jag nämnt) så är det så. Ökar man inte dynamiken med 1 bit så klipper filen. (Det spelar ju ingen roll om du lägger biten som mest signifikant och höjer 0-nivån (till 3dB?) eller om du behåller 0-nivån och sänker alla ljudspår till hälften (med-3dB?)). Jag citerar en gammal farbror: "Allt är relativt" och så är det även här. Dither behövs varje gång en konvertering skall ske från högt bitdjup till lägre. Därför behövs dither i ovan fall eftersom faktiska bitdjupet är 17 bit. Vi pratar samma sak allihop egentligen bara med olika tungor.... 😉 Det jag inte fick ihop i ditt första inlägg var ju den matematiska "formeln" som utformades eftersom det innebar att man kunde spela upp 256 spår i full utstyrning utan att det klippte med en 24-bitars motor. Men nu ser jag ju att det inte alls var så du menade.....ber om ursäkt för eventuella missförstånd! Men jag tror så här: Du måste öka dynamiken med 2 bitar om du har 2 utstyrda ljudfiler och inte 1 som du säger. Eller i praktiken så måste du sänka varje spår med -3 dB dvs 1 bit per per spår vilket då totalt sett blir 2 bitar dvs 6 dB.
MusicGene Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 (redigerat) Men jag tror så här: Du måste öka dynamiken med 2 bitar om du har 2 utstyrda ljudfiler och inte 1 som du säger. Eller i praktiken så måste du sänka varje spår med -3 dB dvs 1 bit per per spår vilket då totalt sett blir 2 bitar dvs 6 dB. Du kan inte räkna så. Decibelskalan är inte linjär. Tro mig. Det blir bara en bit 😉 edit: skönt att vi snart kan få ett konsensusbeslut! Redigerat 23 september 2005 av MusicGene
monkeystrike Postat 23 september 2005 Trådstartare Postat 23 september 2005 vad är det för självgödande monster jag skapat?! 😉
Fredster Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Men jag tror så här: Du måste öka dynamiken med 2 bitar om du har 2 utstyrda ljudfiler och inte 1 som du säger. Eller i praktiken så måste du sänka varje spår med -3 dB dvs 1 bit per per spår vilket då totalt sett blir 2 bitar dvs 6 dB. Du kan inte räkna så. Decibelskalan är inte linjär. Tro mig. Det blir bara en bit 🙂 edit: skönt att vi snart kan få ett konsensusbeslut! förlåt...jag skrev fel. Eftersom att för varje bit du ökar med så ökar dynamiken med 6 dB. Och visst har du rätt i att decibelskalan inte är linjär, den är ju logaritmisk men det förändrar inget i detta sammanhang när du säger att bitdjupet (dynamiken) ökar med 1 bit. Men du har rätt i att det bara blir 1 bit (tror jag iaf...) eftersom att detta representerar 6 dB. Om man har två fullt utstyrda (börjar bli trött på det ordet...hehe) 16-bits spår så klipper dom på masterregeln. Sänker du vardera spår med 3 dB så kommer dom inte klippa längre vilket innebär att du har säkt bitdjupet med 1 bit....från 17 till 16. Men detta måste ju gälla om ljudmotorn jobbar med en intern upplösning på 16-bitar. Allt tjat om ljudmotorn som vi har haft spelar ju ingen roll i detta sammanhang egentligen eftersom utgången på ljudkortet är ställt till 16-bitar (i detta fall). Jag börjar mer och mer förstå vad du menade i början, förlåt för att jag är lite trög! Hur som helst.....jag tror att du har rätt faktiskt (förutom om att 1 bit är 3 dB då vilket är felaktigt). Puuhh...jobbig tråd detta! 😉
Jocke Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 vad är det för självgödande monster jag skapat?! 😉 Ja, skäms! Monstret är helt obegripligt och verkar dessutom ganska elakt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.