Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo, det är ju ett bra ban men som några andra har sagt så är Mike Portnoy väldigt sugen på att visa att han också kan, det var det jag menade med att han är "för bra".

Annons
Postat (redigerat)

Dream Theater var ett banbrytande band, men de var inte först med sin stil, som många här påstår. Både Fates Warning och Queensryche hade dykt upp med flera plattor innan Dream Theaters första When Dream And Day Unite hade släppts. Queensryche hade till och med en singel uppe på topplistorna, Silent Ludicity.

Dock var det Dream Theater som såg till att den stilen som kom att kallas progressiv metal blev kommersiell (eller så kommersiell som den nu kan bli i alla fall). Med deras hit Pull Me Under från andra plattan Images And Words fick dom en stor skara fans som upptäckt denna nya stil.

Jag håller dock inte med kritiken av James Labrie, sångaren. Live tycker jag väl att han är sådär (lyssna på liveplattorna) men i studion kan han vara riktigt bra! Fast även där har han gjort en del bottennapp, det medges. Tänker mest på "Goodnight Kiss" och diverse tunga metal-låtar... 😲

EDIT: stavfel

Redigerat av Lynxo
Postat
Dream Theater var ett banbrytande band, men de var inte först med sin stil, som många här påstår. Både Fates Warning och Queensryche hade dykt upp med flera plattor innan Dream Theaters första When Dream And Day Unite hade släppts. Queensryche hade till och med en singel uppe på topplistorna, Silent Ludicity.

Dock var det Dream Theater som såg till att den stilen som kom att kallas progressiv metal blev kommersiell (eller så kommersiell som den nu kan bli i alla fall). Med deras hit Pull Me Under från andra plattan Images And Words fick dom en stor skara fans som upptäckt denna nya stil.

Jag håller dock inte med kritiken av James Labrie, sångaren. Live tycker jag väl att han är sådär (lyssna på liveplattorna) men i studion kan han vara riktigt bra! Fast även där har han gjort en del bottennapp, det medges. Tänker mest på "Goodnight Kiss" och diverse tunga metal-låtar... 😠

Klockrent svar till det som tråden handlade om från början 😄

Nu tänker jag ställa en fråga som kanske egentligen skulle behöva en egen tråd...nämligen:

VEM hade ni hellre sett bakom micken i Dream Theater?

Postat

Jag håller dock inte med kritiken av James Labrie, sångaren. Live tycker jag väl att han är sådär (lyssna på liveplattorna) men i studion kan han vara riktigt bra! Fast även där har han gjort en del bottennapp, det medges. Tänker mest på "Goodnight Kiss" och diverse tunga metal-låtar... 😛

Klockrent svar till det som tråden handlade om från början 😆

Nu tänker jag ställa en fråga som kanske egentligen skulle behöva en egen tråd...nämligen:

Vill han inte veta mer om Dream Theater då? 😠

För övrigt tror jag ändå att han fått svar på sin fråga vid det här laget, och då kan man väl fortsätta diskutera bandet i största allmänhet. 😄

Postat (redigerat)

Jag håller dock inte med kritiken av James Labrie, sångaren. Live tycker jag väl att han är sådär (lyssna på liveplattorna) men i studion kan han vara riktigt bra! Fast även där har han gjort en del bottennapp, det medges. Tänker mest på "Goodnight Kiss" och diverse tunga metal-låtar... 😛

Klockrent svar till det som tråden handlade om från början 😆

Vill han inte veta mer om Dream Theater då? 😠

För övrigt tror jag ändå att han fått svar på sin fråga vid det här laget, och då kan man väl fortsätta diskutera bandet i största allmänhet. 😄

Nä vadå? Det var väl en bra introduktion? Vill han veta mer så får han väl kolla deras hemsida, läsa deras biografi eller nåt 😛

EDIT: Eller varför inte köpa nån skiva med dom? 😄

Redigerat av binary78
  • 3 veckor senare...
Postat

Dream Theater är en rätt bra inkörsport till "svår" musik enligt min mening. De flesta jag känner gillar "Scenes from a memory" bäst, jag lutar nog åt "Six degrees...". De senaste två skivorna (Octavarium och Train of Thought) tycker jag inte är speciellt representativa, framför allt är de långt mer enformiga än tidigare album. Det kanske jag tycker för att jag inte lyssnat igenom dem tillräckligt noga, det brukar kunna vara så.

Att jämföra med Spock's Beard känns lite meningslöst, som att jämföra Genesis med Zappa ungefär, väldigt olika musik. Men de är också bra. Det finns mycket vackert i musik-för-musiker-världen (eller kanske snarare "musik för dem som kan tänka sig att ge en skiva några genomlyssningar innan man avfärdar den").

Postat

Själv sitter jag och nickar i takt till "Accept - Staying A Life"... kanonbra liveplatta så långt från taktartsbyten man kan komma. 🙂

Ville egentligen bara lägga mig i och backa upp Majken i påståendet gällande mr. La Brie och hans röstresurser, den karln kan verkligen låta riktigt illa ibland.

*tar skydd* 😲

Postat
De flesta jag känner gillar "Scenes from a memory" bäst, jag lutar nog åt "Six degrees...".

Jag tycker att dessa två album är det bästa som Dream Theater har gjort, och följaktligen också något av det allra bästa som någonsin har släppts i musikväg. Dock ska nämnas att jag syftar på den andra CD-skivan av Six degress. Den första är ju bara vedervärdig 😲

Postat (redigerat)
Ville egentligen bara lägga mig i och backa upp Majken i påståendet gällande mr. La Brie och hans röstresurser, den karln kan verkligen låta riktigt illa ibland.

Ibland? Möjligtvis så passade La Brie bättre till soundet som som Dream Theater hade förrut men i mina öron sjunger han både dåligt ( relativt ) och har en helt opassande stil. Jag skulle vilja höra någon annan sjunga i Dream Theater som inte låter så mycket glamm och 80-tal.

Redigerat av Pluffo
Postat

James La Brie har gjort en fantastisk andra skiva med sitt sidoprojekt, "Mullmussler"! Jag är väldigt bekant med Dream Theater men detta fick mig fullständigt att trilla ur stolen. Musiken är mer inspirerad, diversifierad och bättre proddad än något DT har åstadkommit på länge.

PS: Portnoy, som har för vana att banka sönder de flesta låtar har faktiskt skärpt till sig på "Octavarium". Kan ha att göra med att han äntligen slutat dricka.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.