Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Det första och sista bandet kan även ställas till shelving om man vrider (Q-)ratten fullt höger respektive vänster.

Vad exakt använder jag shelving till egentligen? Jag menar, jag förstår hur shelvingfiltret jobbar men vad för praktiska användningsområden har det? När sitter jag, vid mixning, och tänker "Här skulle behöva shelvas!"?

Lundin, eller någon annan?

Sen kan man väl säga att man ofta lägger Highpass-filter på många av de enskilda instrumenten? Alltså, en slags EQ som skär bort allt under ett visst frekvensvärde. Ibland kan man också ställa hur brant lutningen på skärningen skall vara. Det värdet brukar anges i db per oktav. Kan låta lite krångligt men ihop med den graph som brukar finnas så kan man se vad som händer.

Har Du t ex problem med tunga gitarrer som "stjäl" frekvenser från basen, så att den blir svår att få fason på kan Du göra följande (Observera att alla värden är grova höftningar och inte direkt kan appliceras på alla situationer):

Jag skriver här inget om vad man kan göra för att lyfta fram fyllighet och skärpa i gitarrerna. Låt säga att Du hittar en fin attack eller pektrumplonk vid ca 800 - 1200 Hz. Höj då eq:n på elbasen med ett par - tre db i det området. Lek också med Q-värdet och lyssna. På gitarrerna går Du nu in och gör en sänkning, en sk "urgröpning" eller "säng" i exakt det område som Du "boostade basen vid. Ett par - tre db kan vara lagom även här. Observera att på gitarrerna handlar det alltså om en sänkning, allt för att få fram basens ton i detta register. Prova att ställa Q-värdet på samma värde som Du hamnade på med basen.

Du kanske hellre vill lyfta fram strängljudet i basen? Då brukar man kunna leta vid 2 - 2,5 KHz. Sen gör Du enlgit beskrivningen ovan.

Fyllighet i bas brukar jag hitta någonstans 65 - 90 Hz. Hantera basen enligt ovan. Gitarrerna däremot har ingen värdefull information här, finns det något här så är det bara fult. Jag lägger ett Highpassfilter på gitarrerna och får alltså bort alla frekvenser i de lägre registerna på gitarrerna. Jag brukar hamna någonstans mellan 150 - 300 Hz vad gäller brytpunkten där det skall börja skäras. När man lägger den på gitarrerna så brukar en massa kul saker hända med både bas, trummor mm. Plötsligt blir de tydligare, får mer plats.

Som sagt, detta var väldigt grovt och det finns säkert många som inte håller med. Börja dock här och lyssna. Gör sen de förändringar Du vill göra för att det skall låta bra för Dig.

Annons
Postat

Delade din tråd eftersom det förmodligen blir en längre diskussion av det. :rolleyes:

Jag personligen använder det ibland på reverbreturer för skära bort diskantinnehåll över ett bredare spektrum när jag tycker att det inbyggda inte ger resultatet jag är ute efter.

Ett annat scenario kan vara på en annars perfekt låt men som behöver lite extra skjuts i diskanten på och att man då får ett bättre och jämnare lyft än om man använder flera smala band.

Generellt tycker jag att det ibland ger ett behagligare sound med shelvande EQ än om man använder ett enkelt band med lågt Q-värde.

Postat
Tack för svaret! Någon som har fler användningsområden? Varför shelving i basregistret t ex?

För att det är enkelt! 😆 shelvingfilter är ett enkelt filter att göra lowcut med.. Lätt att förstå vad som händer etc.. Bara att bry sig om brytfrekvensen i princip.

Själv använder jag shelvingfilter för att skära bort oönskade ( inte nödvändigtvis hörbara) basfrekvenser från instrument som självklart inte ska vara basfrekvensinstrument för att få tydligare instrument i mixen.. Kan tänka mig att på motsatt vis använda shelving för att addera brilians i diskantregistret för vissa andra instrument etc.. Nån gång händer det att jag använder både lowcut och highcut (i princip ett bandpass fast mjukare i soundet inbillar jag mig) för t.ex sång, flöjt, träblås etc..

Postat
Intressant! Tack Hegobald! Då handlar det om ganska drastiska shelvningar, i db räknat?

Njae.. Du får förklara vad som du tycker är så drastiskt... Det låter bra i slutändan i alla fall. 😆

Postat

Överhuvudtaget när det inte är enstaka frekvenser som skall förändras utan snarare balansen mellan bas och diskant vid en brytningsfrekvens så är shelving filter riktigt trevliga att ha till hands.

Personligen känner jag att det vanligaste är att sänka bas och höja diskant med dem, sällan tvärtom. Nåja ett av många behändiga filter :rolleyes:

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.