Jump to content
Annons

Brum i rörkompressor


xarl

Recommended Posts

Nu har det börjat hända tråkigheter med min kära TL Audio C1 rörkompressor :rolleyes: .

När den varit påslagen en stund (typ 1-2 timmar) så börjar den ge ifrån sig ett lågfrekvent brum. Har hört att man måste byta rör ibland på vissa rör-prylar, är det någon som vet hur det yttrar sig. Kan det vara det som är felet på min eller är det typiskt nätaggregats fel?

Tacksam för lite input.

Det är den äldre modellen av C1, och den har varit med ganska många år. Och det brummar på bägge kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja.. Kallödning tror jag inte riktigt på eftersom när metall är varm så utvidgas den, men jag utelsuter inte att Claes kan har rätt..

Är det som så att brumet kommer gradvis så kan det också vara en elektrolytkonding som börjar torka ut. Ganska vanligt i gitarrförstärkare i alla fall.. Eller så är det som du säger. Det kan behövas bytas rör men normalt sett så håller rör många tusen timmars drift..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Kallödning tror jag inte riktigt på eftersom när metall är varm så utvidgas den, men jag utelsuter inte att Claes kan har rätt..

Problemet är att när det blir varmt, så mjukas lödtennet upp, för att sedan stelna igen när apparaten stängs av. Detta är en lång utnötningsprocess (om lödningen är välgjord från början - annars går det förstås snabbare...) och till slut går det för långt, så att det uppstår en tunn spricka i tennet, precis runt komponentbenet, så att det blir dålig eller ingen kontakt.

Inget ovanligt alls på ställen där det blir varmt, som i nätdelar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att när det blir varmt, så mjukas lödtennet upp, för att sedan stelna igen när apparaten stängs av. Detta är en lång utnötningsprocess (om lödningen är välgjord från början - annars går det förstås snabbare...) och till slut går det för långt, så att det uppstår en tunn spricka i tennet, precis runt komponentbenet, så att det blir dålig eller ingen kontakt.

Inget ovanligt alls på ställen där det blir varmt, som i nätdelar...

Ja håller med dig i princip och känner igen problemet... Men eftersom det tar ett par timmar innan problemet uppstår så tror jag inte det är en kallödning (fast har man kunskapen och verktygen så skadar det aldrig att löda om lödpunkterna).

Det borde vara tvärt om ifall det är en kallödning... Den brummar till att börja med och sen blir tyst efter ett par timmar.. Om du förstår hur jag menar? :rolleyes:

Jag har varit med om just det problemt som xarl beskriver på lite äldre rörförstärkare och då har det ofast berott på att det funnits våtelektrolytkondensatorer som börjat torka ut.. Och när det blir varmt blir alltså problemet mer påtagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde vara tvärt om ifall det är en kallödning... Den brummar till att börja med och sen blir tyst efter ett par timmar.. Om du förstår hur jag menar?  :rolleyes:

Jag har varit med om just det problemt som xarl beskriver  på lite äldre rörförstärkare och då har det ofast berott på att det funnits våtelektrolytkondensatorer som börjat torka ut.. Och när det blir varmt blir alltså problemet mer påtagligt.

Kallödningar kan bete sig väldigt oberäkneligt, eftersom de kan ge sporadisk kontakt eller bryta kontakten sporadiskt, så man kan inte lita på dem öht... 🙂

Att elektrolyter torkar ut är inte heller något ovanligt, så det kan mycket väl vara det som är problemet också - men eftersom det är enkelt att löda om lödnngarna i nätdelen, skulle jag absolut börja med det. Att hitta en krånglande kondning kan vara lite jobbigare - och då är det bättre att veta att lödningarna säkert är ok innan man ger sig på annat.

Rören tror jag inte heller på, eftersom de brukar hålla länge - men rören kan ju också bli varma, så eventuellt kan man titta efter kallödningar även där de sitter, och inte bara i nätdelen...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Xarl,

Troligtvis är det en komponent (eller jordförbindelse) som är dåligt lödad, men det kan också vara att någon av spänningstabbarna faller ur sitt regleromryde, som kan bero på fler orsaker som exempelvis strömbegränsning eller övertemperatur. (något som drar för mycket ström från nätagget)

Kan också vara att du har för låg nätspänning, (vanligt på landsbyggden eller i fastigheter med gammal elinstallation) detta i kombination med att den Engelska apparaten du använder kanske står kopplad på 240 volt, gör att det inte blir tillräckligt med spänning över någon av spänningsregulatorerna, och då kanske det ligger på gränsen till att den reglerade spänningen inte är helt ren. (när apparaten är kall, så kanske det ligger precis på gränsen att fungera)

Nu kommer jag inte ihåg om denna kompressor är av "balanserad vari-Mu" typ, (spänningstyrt rör som nivå reglerare) men om den är det, så kan det eventuellt brumma om "vari-Mu VCA:an" faller ur sin balans/symetriska trimmning.

Detta kan bero på ett deffekt rör, men också någon annan komponent.

Om du vill, så kan jag reparera compressorn åt dig, skicka mig ett e-mail eller ring mig så kan vi snacka om det.

Du hittar mina kontaktuppgifter på min hemsida. (se nedan)

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vilken diskussion det blev om kallödningar.

Jag ska se om jag vågar bryta mig in i masikneriet, är ju ingen tekniker, men löda lite klarar jag av.

Menar ni att man bara ska göra om en del lödningar man tycker ser misstänkta ut?

Tack för engeagemanget

Link to comment
Dela på andra sajter

Bo

Tack för ditt svar, komplicerade grejjer du beskriver där, hänger inte riktigt med men du verkar ju ha koll :rolleyes: .

Ang nätspänningen så har jag inte flyttat den på sistone och inte kopplat om något. Den står inställd på 230V. Tror att jag har stabil ström här.

Jag hör av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi skall ha litet betting här så skulle jag nog sätta en slant på en elektrolyt. Även om felet teoretiskt sett kan ligga på en massa ställen. Det KAN vara rörfel, som du själv antyder. (I så fall kan felsökningen vara väldigt enkel - knacka litet FÖRSIKTIGT på rören i tur och ordning och se om felket uppstår, det KAN faktiskt vara så enkelt.) Och kallödningar är som sagt var inte ovanliga. Men om felet/brummet sakta kommer smygande när det uppstår så tror jag mest på en elektrolytkondensator i alla fall.

Om du eller någon i din närhet är utrustad med ett oscilloskop så kan det underlätta felsökningen.

Om det är en elektrolytkonding så är det bra att byta den så snart det går, om det skulle bli kortis i den så kan det dra med sig att du måste byta fler delar i nätdelen.

"Det måste vara något magiskt med rök. När den slipper ut så brukar apparaterna inte fungera längre..." :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vilken diskussion det blev om kallödningar.

Jag ska se om jag vågar bryta mig in i masikneriet, är ju ingen tekniker, men löda lite klarar jag av.

Menar ni att man bara ska göra om en del lödningar man tycker ser misstänkta ut?

Tack för engeagemanget

Se bara till att ha en temperaturreglerad lödpenna, så att du inte ger dig in med en oreglerad lödkolv som tappar temperaturen efter ett antal lödningar och ger upphov till nya kallödningar direkt... :rolleyes:

Jag tycker att du lika gärna kan göra om alla lödningar i nätdelen för säkerhets skull. Det borde inte ta så farligt lång tid egentligen.

Är du det minsta osäker på det, så är det nog däremot säkrare att låta Bo ta en titt på det...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det börjat hända tråkigheter med min kära TL Audio C1 rörkompressor 😆 .

När den varit påslagen en stund (typ 1-2 timmar) så börjar den ge ifrån sig ett lågfrekvent brum. Har hört att man måste byta rör ibland på vissa rör-prylar, är det någon som vet hur det yttrar sig. Kan det vara det som är felet på min eller är det typiskt nätaggregats fel?

Tacksam för lite input.

Det är den äldre modellen av C1, och den har varit med ganska många år. Och det brummar på bägge kanalerna.

Hej!

Håller med dig Violiner...

Jag tycker det låter som att det är dags att byta RÖR och Elytkondingar om du har några i nät agget. Elytkondensatorer bör bytas minst vart tionde år i rör sammanhang och använts de flitigt så slits både rör och kondingar snabbare.

Hur länge har du haft kompressorn?

Kan bara nämna en av mina 70-tals rörhäckar som helt plötligt började brumma och brusa ganska ordentligt en dag. Bytte till färska glättningskondingar och förstegsrör sedan det blev tyst igen.

Albert.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för era svar, har inte haft tid att skruva upp maskinen för att se hur det ser ut. Inspelning i morgon dessutom !!! Får väl köra hårt notch-filter igen 😱

Albert D,

Jag köpte den begagnad för typ 5-6 år sedan, så jag vet ju inte hur den har hanterats tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.