Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är otroligt fascinerad av Squarepushers trummor och bas, är det någon som vet hur han gör? Min nörd-ådra gapar efter information om vad han använder för prylar, om han spelar in trummor eller programmerar och hur han gör med basen? Jag har sett en massa bilder där han står med nån fenderbas, men vissa grejor i låtarna låter helt ospelbara. Har någon nån koll? Google har inte hjälpt mig.

Annons
Postat
Hur låter squarepusher? låter elakt, som aphex twin kanske? sånt e mys =)

Ibland gör han det, men många av hans grejor är ganska jazziga och sträcker sig mot det atmosfäriska ibland. Och så fort han har byggt upp något som är lite för snyggt så tar han ner det med söndermosade trummor och acidslingor. Han är bäst!

Postat

Jag undrar ocksp hur han spelar sina mer akustiskt klingande låtar (akustiskt som i trumset och elbas, inte basfiol och flöjt). Som du skriver (mornel) är vissa partier för komplicerade för att spela live. Jag har en bild av att han blandar mellan att spela instrumenten live och att han även samplar dem och programmerar samplingarna.

Postat

Ja, han är en av de som verkar älska att klippa audio och masha runt, så mycket pill som han gör med allt. Jag tror att allt är spelat i långsamma tempon, och sedan ihopredigerat till perfektion. 😉

Det är väl bara BT som klipper mer än Squarepusher 😆

Postat (redigerat)

Han använder väl som de flesta andra IDM/Drill n Bass-artister Max/MSP, SuperCollider, Csound eller Kyma (eller något annat liknande program).

Redigerat av cm0s
Postat

Många "väl", "förmodligen" och "jag tror" hittills 😛

Han kanske aldrig snackar om sånt i intervjuer, eller?

PetePizza (oregistrerad)
Postat

Jag citerar en gammal inspelning från P3-dans för ett antal år sen (som jag fann på min gamla hårddisk) där Calle Dernulf hade intervjuat Tom Jenkingson aka Squarepusher:

"-Han säger sig ligga jazzen närmre än drum'n bassen och den elektroniska musiken och det stämmer idag med hans tidigare produktioner som puttrar och skvätter över på alla elektroniska bredder..."

Ja, man får tolka det som man vill... Tyvärr var detta allt jag hade kvar av snacket. Skönt uttryckt i alla fall tycker jag 😛

Mycket av de akustiska grejer han spelat in såsom trummor och bas juter ju i många fall äkta och oprogrammerat men det är säkert uppspeedat på sina håll tex basen i låten "You're going down"...Wow snabba fingar annars! 🙂

Postat
Hade du tänkt att kopiera hans stuk?

Faktiskt inte. Jag ska inte sticka under stol med att jag influeras av honom, men det jag gör låter _verkligen_ inte Squarepusher. Jag uppskattar mest hans musik, och geek som jag är måste jag bara vetah ur han går till väga :rolleyes:

Postat
Mycket av de akustiska grejer han spelat in såsom trummor och bas juter ju i många fall äkta och oprogrammerat men det är säkert uppspeedat på sina håll tex basen i låten "You're going down"...Wow snabba fingar annars! :rolleyes:

Basen är ju på långa vägar från de snabbaste jag hört spela 🙂

Kolla in VIktor Wooten. Han kör sånna grejer mest hela tiden....

Annars kan jag hålla med om att Squarepusher GOT TEH SKILLS!!

Så jälla sjuk!

Postat (redigerat)

Squarepusher tar ju ofta med sig basen live och jammar med DAT-bandspelarna, så karln har helt klart skills på bas.

Hittade följande lista på vad Tom Jenkinson använder i studion här.

Akai S6000 sampler

DBX 1066 compressor (2)

Eventide Orville Harmonizer (2)

Rackmount PC with various virtual-synthesis software programs

Inte så särskilt speciellt mao, även om artikeln är från 2002 (att han öht använde en massa mjukvara redan då är väl snarare en sensation).

Redigerat av royen
Postat
artikeln är från 2002 (att han öht använde en massa mjukvara redan då är väl snarare en sensation).

Tack för listan.

Men att använda mjukvara 2002 är väl inte ett dugg konstigt? VST dök ju upp 1999, till exempel.

PetePizza (oregistrerad)
Postat

Intressant länk där Stefan! :rolleyes:

Bockar och backar!

Postat
artikeln är från 2002 (att han öht använde en massa mjukvara redan då är väl snarare en sensation).

Tack för listan.

Men att använda mjukvara 2002 är väl inte ett dugg konstigt? VST dök ju upp 1999, till exempel.

Nja, lite konstigt är det nog 🙁

De flesta av den gamla skolan (Squrapusher har hållit på sen början av nittiotalet) höll ju ganska hårt i sina Ataris tills för några år sedan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.