Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När sitter och lirar gitarr och försöker vara kreativ så brukar jag hitta ett och annat riff som jag tycker känns jäkligt rätt, så jag fortsätter spela och försöker få ihop en låt av det. Sen när jag får det att sitta och spelar hela allt så märker jag att det inte bara känns rätt utan till och med bekant - fan det är ju en Nirvana låt!

Detta händer mig allt oftare nuförtiden (dock inte begränsat till Nirvana låtar 😆 )

Någon som känner igen det här eller är det bara jag som inte är tillräckligt kreativ?

Hur gör ni när ni skriver låtar och hur ofta använder ni riff och melodier som redan gjorts?

Bara ngra funderingar...

//affect

Annons
Postat

Ett hemligt knep som används ofta i hitmsuik, är att planka en redan känd hitlåt och sedan skruva om den och förändra den rejält, fast behålla samma formel.

Klart man har gjort musik som är hemskt lik någon som redan finns, men då brukar jag skruva om hela paketet tills det har ett eget sound. 😆

Postat

Hej!

Japp, du är nog och nosar på den heliga gralen för majoriteten av de framgånfsrika inom popmusik, alla gör det - ingen erkänner det 😱!

Postat

ojojoj. de räcker med att jag tar fyra ackord i följd så kan jag tre låtar som redan går så, å då har jag självklart ansträng mig för att få till något mysigt genom att stämma skumt å ta beaffra ackord. åså ere lik förbannat redan taget...

Postat (redigerat)

Hej!

Jo skitsamma om det liknar ngn annan låt i början av skapelse-processen, det som betyder ngt är ju om ngn annan kan känna igen din låt

när den är klar! Har faktiskt gjort en låt som började som en cover (i en tävling) och efter tävlingen vidareutvecklade jag den liteoch än i dag

har ingen kunnat höra vilken låt som min låt är cover utav! Texten är annorlunda och på annat språk, harmonierna är olika, genre är inte samma.

Det som finns är likheter i melodin i början av verserna och det är allt, men bara jag hör detta! Fast jag ser ju fortrarande låten som stulen dock 😳!

Redigerat av Hans
Postat

Det finaste är när man råkar sno någon låt som man inte ens vet om att man har hört. Har hänt flera gånger. Förmodligen har man hört låten ute på nån klubb eller något utan att notera det, så ligger melodin där och väntar på att man ska komma på den.

Lite som när Lennon vaknade på morgonen och hade skrivit Yesterday i sömnen och var tvungen att spela den för alla han kände för att försäkra sig om att han inte bara hade snott den.

Eller hur det nu var.

Scrambled eggs, oh darling how I love your legs...

Postat
Hej

Ha, ha Yesterday var det ju jag som skrev, sen blev den snodd av Lennon´s polare 😳! Min hette, Gårdagen!

😳

Plancka (oregistrerad)
Postat

Alla bra riff e redan skrivna.... (=

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Svar: Nej, det har aldrig hänt!

🙁

:musik

Postat

Hej!

Jo, McCartney "skrev" Yesterday...

... efter att veckan innan ha hört Lennon´s låt Every day, dock var Lennon tallför mesig och rädd för att våga säga ifrån 🙁!

Postat (redigerat)
Alla bra riff e redan skrivna.... (=

Det där, eller egentligen snarare:

"Alla låtar är redan skrivna, det finns ju bara ett ändligt antal kombinationer av toner"

hör man ju lite då och då, och jag måste säga att det är sånt jävla skitsnack... Undanflykter för "hitmakare" som inte har tillräckligt mycket kreativitet för att göra nåt eget.

Puh, sådär... Nu är jag lugn igen.... 😛

Edit: Klart att man då och då kan komma på sig med att ha spelat nåt som redan är gjort, men att nöja sig med det är en helt annan sak...

Redigerat av android
Postat

Hammagrella skrev om detta i någon annan tråd. Där skrev han om någon "Best Of Orup"-skiva. Där hade Orup skrivit om varje låt, hur den kom till, var inspirationen kom ifrån osv. Han erkände sina "stölder" rakt av! Heder åt den mannen, ovasett vad man tycker om honom och hans musik i övrigt. Jag frågade mina elever och en tjej hade skivan och tog med sig den. Om jag inte minns fel så skrev han bl a om "Regn hos mig" att den var starkt influerad av "Stand By Me" och det var precis som jag hade tänkt om den låten. Sen fanns det andra där det för mig inte var lika uppenbart, åtminstone inte innan man hade läst vad Orup hade att säga.

En annan framgångsrik "låtknyckare" är Per Gessle. Han uttrycker väl sig lite mer försiktigt. Ett par Roxette-kompositioner har väl varit i hetluften och stämningshot har väl varit på tal ett par gånger. Han gör dock ingen hemlighet av vad han lyssnar på och det är väl mer än en gång som man tyckt att det han gör har låtit misstänkt likt något annat.

Om jag lyssnar på och gillar Nirvana så lär det ju, på något sätt, märkas i min egen musik, åtminstone i det långa loppet?

Postat

.. eftersom jag skriver min musik på klaviatur så brukar jag nästan aldrig tänka i ackordtermer. Jag brukar köra efter gehör; vilket ofta ger väldigt färgade och sköna ackord. Det brukar i sin tur inte associeras direkt till en annan låt.

Men självklart så påverkas man av musiken man växt upp med och/eller lyssnar mycket på.

Postat

Håkan Hellström är ju en annan debaterad "lånare". Men jag gilllar det. Tänk om det skullle finnas samma motsättningar mot sånt inom vetenskapen, då skulle vi ju aldrig komma någon vart. Det var ju det där med hjulet som inte behöver uppfinnas hela tiden...

Postat

Men hur går man tillväga om man t.ex. spelat ngt som låter så pass bekant att det med stor sannolikhet borde finnas en låt som går så, men man kan inte komma på vilken. Jag har spelat upp det för vänner och bekanta och de flesta säger att det låter ngt bekant men kan inte säga från var.

Hur går man tillväga då? Ska man bara köra på och spela in eller måste man försöka hitta orginalet, om nu det finns, innan man går vidare?

Postat
Men hur går man tillväga om man t.ex. spelat ngt som låter så pass bekant att det med stor sannolikhet borde finnas en låt som går så, men man kan inte komma på vilken. Jag har spelat upp det för vänner och bekanta och de flesta säger att det låter ngt bekant men kan inte säga från var.

Hur går man tillväga då? Ska man bara köra på och spela in eller måste man försöka hitta orginalet, om nu det finns, innan man går vidare?

Fortsätt med låten tycker jag!

Postat

Annars kan man ju fortsätta och spela upp grejen för en större församling, t.ex. borde ett sånt här forum va himla bra... -En massa folk med olika musikalisk bakgrund.

Postat
Annars kan man ju fortsätta och spela upp grejen för en större församling, t.ex. borde ett sånt här forum va himla bra... -En massa folk med olika musikalisk bakgrund.

Då kommer jag till en annan fråga; jag fattar inte hur man lägger upp låtar på forumet - inte så jäkla haj på data. Måste man ha ngn sida man lägger upp låtarna på för att sedan länka hit eller länkar man till där låten ligger på sin egen dator?

Postat

Man kan lägga med en mp3-fil i sitt inlägg, om man postar i demoforumet.

Om du läser reglerna för demoforumet (som är klistrade högst upp i det forumet), så finns mer detaljerade instruktioner.

Postat

Hej!

mornel!, din avatar påminner om ngn men kan inte komma på vem! Har du gjort ansiketet själv eller... har du snott det?

Postat
Hej!

mornel!, din avatar påminner om ngn men kan inte komma på vem! Har du gjort ansiketet själv eller... har du snott det?

Det var mina föräldrar som gjorde det. Jag har inte riktigt vågat fråga hur det gick till, men det var något med blommor och bin tror jag.

Postat

Spela absolut inte upp det för en större församling! En massa personer kommer att "känna igen det". Någon kommer att påstå att det är Nirvanas "Come As You Are" (som var stulen från Killing Joke), någon annan kommer att säga att det är en gammal låt med Michael Schenker Group från någon suspekt gammal skiva. Roffe kommer att påstå att Du snott allt från Thore Skogman.

Jag menar allvar! Folk letar alltid efter vad det skulle kunna likna och man kan få de mest fantastiska beskyllningar.

Skapa på istället!

Postat
Hej!

Det var mina föräldrar som gjorde det. Jag har inte riktigt vågat fråga hur det gick till, men det var något med blommor och bin tror jag.

- Jo, jo men hur gjorde du för att byta ansikte? Alldeles hyss hade du ett ansiket som Hans kände igen?

Postat
Håkan Hellström är ju en annan debaterad "lånare". Men jag gilllar det. Tänk om det skullle finnas samma motsättningar mot sånt inom vetenskapen, då skulle vi ju aldrig komma någon vart. Det var ju det där med hjulet som inte behöver uppfinnas hela tiden...

Precis vad jag hade tänkt bidra till den här tråden. Den killen har spelat alldeles för mycket Sonic 😄

Min brorsa gjorde en liknande grej. Han hade skrivit ett asbra riff till en hårdrockslåt och var påväg att slutföra sången. Så tog han en liten paus i musikskapandet och slog på mitt Game Boy. Andra banan, Megaman...Skit också! Tillbaka till ritbordet! 🙂

Postat
Hej!

- Jo, jo men hur gjorde du för att byta ansikte? Alldeles hyss hade du ett ansiket som Hans kände igen?

Jag tappade hakan när jag läste idén om marrängsvissmuffins i Forumets Längsta Tråd, det kanske är därför han inte känner igen mig längre.

Postat

Visst händer det att man har fått för sig att man har gjort typ en harmslinga och efter ett tag så kan man höra att det liknar ....men jag ser det mer som en "slinga som man har inspirerats av"... sen är det väl inte så kul att känna i slutändan att inte kunna stå för en egen grej utan att det luktar på långt håll att det finns redan...

klurigt det där men jag tror man känner gränsen ganska bra efter ett tag...efter ett par hundra låtar 😱😮😱

Edit: OBS (Skämt)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.