gum Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 När man lyssnar på en del musik - typ trip hop eller liknande - så är det vanligt att vissa ljud är riktigt nedsunkade, vilket är jäkligt sexigt. Ni vet, burkigt, distat, reverbat och allmänt uppjiddrat. Nu är det ju dock en viss skillnad på burkigt och burkigt. Produktionerna låter ju ändå helvassa. Alltid när jag försöker grisa ner lite i ljudbilden så sabbar jag allting. Vad är hemligheten? Kanske konstig fråga.
Pellesnusk Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Alltid när jag försöker grisa ner lite i ljudbilden så sabbar jag allting. Vad är hemligheten? Vad är det du försöker göra när du smutsar ner ljudet? Det jag brukar göra är att använda bitcrusher, filter, lite försiktig dist etc. Testa runt lite olika pluggar, och se om du hittar någon du gillar...
Lundin Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 Produktionerna låter ju ändå helvassa.Alltid när jag försöker grisa ner lite i ljudbilden så sabbar jag allting. Vad är hemligheten? Kanske konstig fråga. Nu har jag kanske inte helt rätt i mitt påstående eftersom jag inte vet vilken/vilka låtar du syftar på, eller vilka produktioner det gäller, men kan det ha med kontrast att göra? Om vissa ljud är skitiga/fula /burkiga medans andra är kirurgiskt precist EQ'ade och färdig excite'rade och att detta gör att man upplever det hela som organiskt och levande. Kan det finnas någon form av relevans i mitt påstående? ..eller är jag medelst ute o hasar 🙂
Audiorent Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 jag tror du har helt rätt! inte mkt hasande där inte..... Om man i en annars proffsig produktion stoppar in en massa LoFi-ljud så kommer det ju ändå bli "hifi" till slut. Det låter ju rätt olika att stoppa in LoFi-ljud i ett Protools än på en Fostex X-25 kassetporta ju. Har förresten en rolig samplingsplatta nånstans med LoFi-bröl som jag köpte för 50:- på musikbörsen. Kanske skulle använda den på nästa pojkbandsballad jag gör. 🙂
staf Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 Produktionerna låter ju ändå helvassa.Alltid när jag försöker grisa ner lite i ljudbilden så sabbar jag allting. Vad är hemligheten? Kanske konstig fråga. Nu har jag kanske inte helt rätt i mitt påstående eftersom jag inte vet vilken/vilka låtar du syftar på, eller vilka produktioner det gäller, men kan det ha med kontrast att göra? Om vissa ljud är skitiga/fula /burkiga medans andra är kirurgiskt precist EQ'ade och färdig excite'rade och att detta gör att man upplever det hela som organiskt och levande. Kan det finnas någon form av relevans i mitt påstående? ..eller är jag medelst ute o hasar 😆 jag tror på att man få till ett skit ljud riktigt bra men då är det helt galet och överdrivet med mixning som gäller! passar det i ljudbilden så passar det Våga vrida på vafan 😉
monkeystrike Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 om du syftar på trip hop å dyl. så handlar det ju ofta om mkt samplingar och loopar. anledningen att det låter lo-fi/gammalt är för att det ofta är samplat från gamla vinyler.. ofta en aning nerpitchat och flera lager på varandra. då har du liksom lo-fi-soundet automatiskt. sen är ju alltid en fördel om du pushar upp the ol' mittenregistret en aning alá telefon på t.ex sång osv.
Johan Royen Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 Ja, Lundin har väl ganska rätt. Att bara lägga lite "skit" i bakgrunden (vinylknaster, sönderklippta samplingar mm) ger ofta hela låten en lo-fi känsla. Annars kan man i princip dunka på rätt rejält med telefonfilter, dist och kompression på ljuden, det viktiga är bara att separera så att allt inte smetar ihop sig.
gum Postat 21 september 2005 Trådstartare Postat 21 september 2005 Det låter vettigt det ni säger. Hmm, finns det något som man alltid bör hålla så cleant som möjligt?
Lundin Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 Det låter vettigt det ni säger.Hmm, finns det något som man alltid bör hålla så cleant som möjligt? Hmm..för egen del svarar jag trummor och sång.. men "cleant" innebär olika saker i olikas öron. Bakgrundsbrus brukar sabba rätt mycket av helhetsintrycket om det blir för mycket.. så bakgrundsbrus får bli mitt andraval
VacUm Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 Ett välbeprövat knep är ju att skicka ut ett rent ljud som en effekt-send till nånting som skitar ner (dist, bitcrusher eller vad man nu föredrar) så man får det dubbelt och då uppfattas det som välproducerad lofi. Blir ungefär samma sak som Lundins kontrast-tänkande.
Hans Postat 21 september 2005 Postat 21 september 2005 Hej! Jag tror kontrast-tänket är helt rätt tänkt! Också det att ifall man spelar in en röst i en diktafo så förloras en massa av infon ifrån orginalljudet medan om man istället spelar in samma röst med "Neumann" för att därefter skita till det så att det låter "som om man spelat in den i diktafon" kan man ändå behålla vissa väl valda delar utav "välljudet" så att slutprodukten kan bli lofi-hifi emedan det förstnämnda antagligen bara blir lofi.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.