tRasH cAn maN (oregistrerad) Postat 21 september 2005 Dela Postat 21 september 2005 Hej! Hoppades på att även jag kunde få lite hjälp angående ljudabsorbering. Mitt rum (och nu får man använda lite fantasi!) är 450cm långt, 280cm brett och 270cm upp till taket. Väggarna är av betong skulle jag tro (har inte borrat i dem, men hårt är det!). Själva studion är centrerad mot ena långsidan, ungefär i mitten. Till vänster en gaderob i hörnet på 65x60cm och till höger i hörnet en säng (280x200cm). E ni me! 😄 (Hade gärna gjort en skiss men har ingen stans att lägga upp den) Jag har ännu inte köpt några monitorer, men det lutar kraftigt åt Events tr8. Har lyssnat på tr5:orna och gillade dem skarpt (och så även studio om jag inte minns fel!), och tänkte att lite djupare bas är inte fel. Jag hade redan tänkt att någon form av akustikpanel bergis behövs, men efter att jag läst denna tråden verkar det inte räcka med någon. Snarare klä hela rummet! 🙂 Det blir, med min mediokra ekonomi, en stor investering med monitorerna, så jag undrar vad som är mest väsentligt..? FoamZoarb verkar inrtressant prismässigt. Hur långt kommer jag med lite sånt framför och bakom monitorerna? vilken tjocklek? Mycket tack, Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 21 september 2005 Dela Postat 21 september 2005 De flesta gör troligen mixjobbet i närfältarna och referenslyssnar då och då med fullrange-monitorerna.Mixar gör man definitivt inte med hög volym... Jag vet flera som mixat på hög volym. Även flera som mixar ganska svagt. Även vissa som mixar i fullrange och vissa som gör mesta delen av jobbet i närfältarna. Alla får till bra mixar. Konstigt.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 september 2005 Dela Postat 21 september 2005 De flesta gör troligen mixjobbet i närfältarna och referenslyssnar då och då med fullrange-monitorerna.Mixar gör man definitivt inte med hög volym... Jag vet flera som mixat på hög volym. Även flera som mixar ganska svagt. Även vissa som mixar i fullrange och vissa som gör mesta delen av jobbet i närfältarna. Alla får till bra mixar. Konstigt.... Alla varianter förekommer eftersom det beror på vad olika personer föredrar, men som jag sade, så tror jag att de flesta gör huvudjobbet i närfältarna och referenslyssnar då och då under arbetets gång. Det är det som skulle kännas mest naturligt för mig - och jag vet många som gör så. Att göra mixjobbet med hög volym innebär att öronen blir "fartblinda" ju längre man sitter - och risken för hörselskador ökar dessutom. Inte kul för en musiker att riskera hörseln bara för att det ska låta "häftigare"... 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 september 2005 Dela Postat 21 september 2005 Hej!Hoppades på att även jag kunde få lite hjälp angående ljudabsorbering. Mitt rum (och nu får man använda lite fantasi!) är 450cm långt, 280cm brett och 270cm upp till taket. Väggarna är av betong skulle jag tro (har inte borrat i dem, men hårt är det!). Själva studion är centrerad mot ena långsidan, ungefär i mitten. Till vänster en gaderob i hörnet på 65x60cm och till höger i hörnet en säng (280x200cm). E ni me! 😮 (Hade gärna gjort en skiss men har ingen stans att lägga upp den) Jag har ännu inte köpt några monitorer, men det lutar kraftigt åt Events tr8. Har lyssnat på tr5:orna och gillade dem skarpt (och så även studio om jag inte minns fel!), och tänkte att lite djupare bas är inte fel. Jag hade redan tänkt att någon form av akustikpanel bergis behövs, men efter att jag läst denna tråden verkar det inte räcka med någon. Snarare klä hela rummet! 😱 Det blir, med min mediokra ekonomi, en stor investering med monitorerna, så jag undrar vad som är mest väsentligt..? FoamZoarb verkar inrtressant prismässigt. Hur långt kommer jag med lite sånt framför och bakom monitorerna? vilken tjocklek? Mycket tack, Martin Jag gör inte anspråk på att vara någon akustikexpert, men lite allmänna råd går alltid att komma med. Vi börjar väl med att leta upp dina förväntade problemfrekvenser: 4.5m: 39Hz, 50Hz (mindre) 2.8m: 62Hz, 123Hz (mindre) 2,7m: 63Hz, 128Hz (mindre) Detta kan du egentligen leta upp själv. Värsta problemen med stående vågor/resonansfrekvenser, får man vid den frekvens vars halva våglängd motsvarar rummets mått. Mindre problem, men som fortfarande kan vara svåra, får man där frekvensens våglängd sammanfaller med rummets mått - och sedan fortsätter det egentligen med jämna multiplar, men med avtagande grad. En väldigt användbar tabell hittar man här: http://www.barryrudolph.com/greg/note1.html Betong är aldrig kul, men välfyllda garderober och bokhyllor är hyggliga basabsorbenter, så sådana är inte fel... 😆 Du ska absolut INTE klä in hela rummet med absorbenter!!! Ursäkta om jag har varit för otydlig med det... 😱 Normalt försöker man göra en LEDE i de fall det är möjligt. LEDE står för Live End - Dead End och innebär att man dämpar den halvan av kontrollrummet där man ha monitorerna, medan halvan bakom ryggen är odämpad eller försedd med difussorer av något slag. I ditt rum (som i många andra), så uppstår det en hel del trassel i basen - och då räcker inte skumabsorbenterna till riktigt, utan du behöver skivabsorbenter också. Sådana kan med fördel hängas i taket och om möjligt kan ett par skivor användas på väggarna också - kanske på väggen mellan monitorerna och gärna sidoväggarna också, eftersom problemfrekvenserna ligger så nära varandra. Skivorna monteras upp emot 10cm från taket/väggen (det finns monteringsskenor som ger ett mellanrum på ca 7cm, som räcker i de flesta lägen). Eftersom de har en glatt yta, så är det att föredra att montera skumabsorbenter på skivornas yta. Det räcker med 50mm-plattor där. Om du inte har möjlighet att placera högtalaren minst en halvmeter från bakomvarande vägg, så är det oftast bättre att placera den kloss intill vägggen så att den trycks in lite i en absorbent-platta som sitter på väggen bakom. Den bör vara tjockare - 80mm eller mer. Ett mycket bra tips att fortsätta med, är att man föreställer sig en spegel som man flyttar längs väggar och tak. På alla punkter där man kan se högtalaren från lyssningspositionen (och med lite marginal runt om), placerar man absorbenter. I hörnen kan man sätta hörn-traps - gärna utflyttade med hjälp av klossar (Extend75), för att ge lite bättre dämpning längre ner i basen... Högtalaren ger ifrån sig vibrationer om den står direkt på ett bord e dyl - så absorbenter mellan högtalare och underlag är också en bra idé. Hoppas att det blev någorlunda begripligt. Fråga gärna mer om det behövs... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 22 september 2005 Dela Postat 22 september 2005 Fast som "budgetlösning" kan man ju faktiskt skaffa monitorerna och sedan testa hur det låter och funkar att jobba i. Vårt musikrum är ganska så litet och "obehandlat", men samtidigt ganska så välfyllt med skåp, hurtsar och hyllor, och hittills har vi inga större problem att få till bra mixar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 22 september 2005 Dela Postat 22 september 2005 Fast som "budgetlösning" kan man ju faktiskt skaffa monitorerna och sedan testa hur det låter och funkar att jobba i. Vårt musikrum är ganska så litet och "obehandlat", men samtidigt ganska så välfyllt med skåp, hurtsar och hyllor, och hittills har vi inga större problem att få till bra mixar. Nej gud förbjude! Då måste man ju använda öronen och själv känna efter om man gillar ljudet eller inte. Bättre att köpa massa saker så man är försäkrad om att rummet är korrekt avvägt först. Då vet man ju att det är bra balans på akustisken och slipper använda öronen. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 september 2005 Dela Postat 22 september 2005 Fast som "budgetlösning" kan man ju faktiskt skaffa monitorerna och sedan testa hur det låter och funkar att jobba i. Vårt musikrum är ganska så litet och "obehandlat", men samtidigt ganska så välfyllt med skåp, hurtsar och hyllor, och hittills har vi inga större problem att få till bra mixar. Med diverse sådant, får man mycket difussion - så det är bra. Välfyllda bokhyllor i hörnen suger upp mycket bas - och böckernas ryggar difusserar dessutom, så det är också bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tRasH cAn maN (oregistrerad) Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 Om du inte har möjlighet att placera högtalaren minst en halvmeter från bakomvarande vägg, så är det oftast bättre att placera den kloss intill vägggen så att den trycks in lite i en absorbent-platta som sitter på väggen bakom. Den bör vara tjockare - 80mm eller mer. Vad rekomenderas till detta? AccuZorb, FoamZorb? Tjocklek? Skulle någon vilja förklara (igen) var man placerar ackustikplattorna? Man använder sig av en spegel..? Bör jag dämpa väggen där monitorerna är eller den mitt emot? /tRasH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 Om du inte har möjlighet att placera högtalaren minst en halvmeter från bakomvarande vägg, så är det oftast bättre att placera den kloss intill vägggen så att den trycks in lite i en absorbent-platta som sitter på väggen bakom. Den bör vara tjockare - 80mm eller mer. Vad rekomenderas till detta? AccuZorb, FoamZorb? Tjocklek? Skulle någon vilja förklara (igen) var man placerar ackustikplattorna? Man använder sig av en spegel..? Bör jag dämpa väggen där monitorerna är eller den mitt emot? /tRasH FoamZorb. Om du inte kan flytta ut monitorerna från väggen, så behöver du ha lagom tjocka skumpaneler på väggen bakom monitorerna, så att du kan trycka in monitorerna en bit i dem... 😮 Väggen bakom monitorerna, taket och sidoväggarna dämpas. Väggen bakom dig ska inte dämpas, utan helst vara diffuserande... Projektet med spegeln går till som så, att du sitter på lyssningspositionen och tittar längs väggar och tak och ser var du skulle se någon av monitorerna i en spegel. Där (med lite extra marginal runt om) bör du placera absorbenter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tRasH cAn maN (oregistrerad) Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 Väggen bakom dig ska inte dämpas, utan helst vara diffuserande... Ok. Så om jag skulle skaffa ett paket (6st) abzorba 40 att sätta på "monitorväggen" och i taket och klä dessa med FoamZorb PyraPanel 50? Är det en idé? Sen ha FoamZorb panel 80 eller 120 bakom själva monitorerna? Med Abzorba bakom också?? Skit, detta blir dyrt... Vad ska jag prioritera, väggen eller taket? /tRasH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 Väggen bakom dig ska inte dämpas, utan helst vara diffuserande... Ok. Så om jag skulle skaffa ett paket (6st) abzorba 40 att sätta på "monitorväggen" och i taket och klä dessa med FoamZorb PyraPanel 50? Är det en idé? Sen ha FoamZorb panel 80 eller 120 bakom själva monitorerna? Med Abzorba bakom också?? Skit, detta blir dyrt... Vad ska jag prioritera, väggen eller taket? /tRasH Det låter som en bra idé, helt klart! 😱 Det blir ju förstås bäst att fixa till allt på en gång - men jag skulle prioritera väggen bakom monitorerna och sidoväggarna - i den ordningen - och ta taket sist. Du kan ju köra med enbart FoamZorb 80 eller 120 bakom monitorerna och se om det räcker. Sätter du fast dem med sättlim i punkter (i stället för att smeta på lim på hela baksidan... 😠 ), så finns ju fortfarande möjligheten att ändra sig utan att förstöra plattorna helt om du skulle vilja testa andra variantert. Om du vill slippa skivorna där, så går det ju också att testa med de små klossarna som ger några cm hålrum bakom skumplattan. Det ger dämpning i lite lägre frekvenser än enbart skumplattan själv - men Abzorba blir förstås ännu bättre, speciellt om du dessutom monterar den med ett mellanrum till väggen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 De flesta gör troligen mixjobbet i närfältarna och referenslyssnar då och då med fullrange-monitorerna.Mixar gör man definitivt inte med hög volym... Jag vet flera som mixat på hög volym. Även flera som mixar ganska svagt. Även vissa som mixar i fullrange och vissa som gör mesta delen av jobbet i närfältarna. Alla får till bra mixar. Konstigt.... Jag tar tillbaka mitt tidigare påstående om att man ska mixa på låg volym om det är så att du mixar klubbmusik för den kommer ju att lyssnas på på dansgolvet inte på stereon. (tänkte inte på att alla kanske inte håller på med samma musik som jag) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tRasH cAn maN (oregistrerad) Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 Allright! Jag tror jag börjar få någerlunda kläm på det här nu! Sista frågan bara. 🙂 AccuZorb 40 (en bit från väggen) + FoamZorb 50 på samma vägg som monitorerna. Så långt klart. Men, Bör jag ha monitorerna tryckta mot detta också? Eller bör jag ha två små rutor av väggen med bara foamzorb 120 som monitorerna står emot? (Tack Claes för ditt tålamod med en okunnig!) 🙂 /tRasH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 Allright! Jag tror jag börjar få någerlunda kläm på det här nu!Sista frågan bara. 🙂 AccuZorb 40 (en bit från väggen) + FoamZorb 50 på samma vägg som monitorerna. Så långt klart. Men, Bör jag ha monitorerna tryckta mot detta också? Eller bör jag ha två små rutor av väggen med bara foamzorb 120 som monitorerna står emot? (Tack Claes för ditt tålamod med en okunnig!) 🙂 /tRasH Det är ganska fritt val. Det viktiga är att du får möjlighet att trycka in monitorerna lite i skummaterialet. Det bästa är alltid om man kan ha monitorerna fritt placerade minst en halvmeter från väggarna - men kommer de närmare än så, är det bättre att ställa dem så att de trycks in i absorbenten. Glöm förresten inte pads som placeras mellan monitorerna och underlaget... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tRasH cAn maN (oregistrerad) Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 Det bästa är alltid om man kan ha monitorerna fritt placerade minst en halvmeter från väggarna - men kommer de närmare än så, är det bättre att ställa dem så att de trycks in i absorbenten. Glöm förresten inte pads som placeras mellan monitorerna och underlaget... Got ya! Tänkte pallra upp dom på skrivbordet med nåt... Två kaffeburkar, lite tegelstenar, typ. Men pads fixar ja! (Räknade lite på kostnaden... Phuu! Akustik dämpet kommer att gå på lika mycket som jag ger för monitorerna!!) 🥰 /tRasH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sushi Brother Postat 6 december 2005 Dela Postat 6 december 2005 (redigerat) Om det inte går att komma bort minst en halvmeter, så blir det bättre att trycka in högtalarna lite i en absorbent som sitter på väggen bakom högtalaren. Jag är intresserad av en absorbent att ha bakom högtalarna, de står dumt nära väggen. Kan du förklara det här med att "trycka in högtalarna lite", spänstar inte materialet tillbaka? Har du lust att göra en skiss på hur det kan se ut? Redigerat 6 december 2005 av Sushi Brother Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 6 december 2005 Dela Postat 6 december 2005 Om det inte går att komma bort minst en halvmeter, så blir det bättre att trycka in högtalarna lite i en absorbent som sitter på väggen bakom högtalaren. Jag är intresserad av en absorbent att ha bakom högtalarna, de står dumt nära väggen. Kan du förklara det här med att "trycka in högtalarna lite", spänstar inte materialet tillbaka? Har du lust att göra en skiss på hur det kan se ut? Visst fjädrar det tillbaka, men du ska trycka in högtalaren ordentligt, så att den har bra kontakt med skummaterialet. Högtalaren är ju tung, så den kan stå emot en del motfjädring från skummet. Ju tjockare material desto bättre, eftersom tjockare material dämpar mer och ger dig möjlighet att trycka in högtalaren djupare i materialet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.