Mrkongo (oregistrerad) Postat 18 september 2005 Postat 18 september 2005 Någon som vet något bra mungigaljud... 😕 är på jakt efter ett sånt..
mornel Postat 18 september 2005 Postat 18 september 2005 Haha, va? En mungigaplug?! Det borde väl vara ganska lätt att skaffa en mungiga och spela in själv, eller? Det är inte särskilt svårt och en mungiga kostar ju bara några tior, max.
silkwood Postat 18 september 2005 Postat 18 september 2005 Det borde väl vara ganska lätt att skaffa en mungiga och spela in själv, eller? Det är inte särskilt svårt och en mungiga kostar ju bara några tior, max. Leksaksmungigor för 10 spänn låter ju dock väldigt fult och lite. "Riktiga" mungigor kostar typ 500-1000 spänn och är helt andra instrument. Vore ju verkligen grymt om det fanns en plugg som kunde härma det, typ att man kan spela melodier på övertonerna vilket annars är hemskt svårt (men går) att göra live. Och få olika blåsljud beroende på anslaget. Har dock inte hört talas om nån...
mornel Postat 18 september 2005 Postat 18 september 2005 Leksaksmungigor för 10 spänn låter ju dock väldigt fult och lite. "Riktiga" mungigor kostar typ 500-1000 spänn och är helt andra instrument. Öööh, va? Knasigt. Hade ingen aning om att det fanns "seriösa" mungigor. 🙁
Tophe Postat 18 september 2005 Postat 18 september 2005 (redigerat) Du kan köpa en "riktigt" mungiga för 39:- i de flesta affärer som har instrument. Hittade en annons på Vendolin där de kostade 12:- tror jag. Det är ingen skillnad på mungigor egentligen. Visst kan de låta olika bra, men eftersom principen är den samma på alla så räcker det att de är gjorda av stål. Finns i olika storlekar. Lätt och spela är det också. Har svårt att tro att någon har lagt ner arbete på en sån plugg. Gå och köp en, det är kul! Redigerat 18 september 2005 av Tophe
silkwood Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Du kan köpa en "riktigt" mungiga för 39:- i de flesta affärer som har instrument. Hittade en annons på Vendolin där de kostade 12:- tror jag. Det är ingen skillnad på mungigor egentligen. Visst kan de låta olika bra, men eftersom principen är den samma på alla så räcker det att de är gjorda av stål. Finns i olika storlekar. Lätt och spela är det också. Har svårt att tro att någon har lagt ner arbete på en sån plugg. Gå och köp en, det är kul! http://www.alfafilm.no/images/munnharpe.rm Försök göra det där med en 39 spänns musikbörsenmungiga....
polardark Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Leta efter nån plugg som låter dig göra ettt "plong"-ljud och lägga på ett formantfilter. Borde funka utmärkt. Tex, kör ett samplat plong-ljud, och lägg på vocoder.
silkwood Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Leta efter nån plugg som låter dig göra ettt "plong"-ljud och lägga på ett formantfilter. Borde funka utmärkt. Tex, kör ett samplat plong-ljud, och lägg på vocoder. Kan låta jädrigt shysst faktiskt. Kanske inte låter som mungiga rakt av men som substitut i elektronisk musik eller nått kan det ju funka. Ursäkta om det lät som om jag dissade leksaksmungigor helt, det är rätt gulligt som typ Leonard Cohen använder dom och så. Men "riktiga" mungigor är verkligen en annan grej. Jag var på en helt sjuk konsert en gång med en norrman, en irländare och en vietnames som körde mungigemusik. Vietnamesens giga var av bambu och lät helt otroligt, som en liten effektsynth med ljud av rinnande vatten och allt möjligt... Här är en annan norrman som är rätt driven: http://www.tvfolk.net/artistVideo.php?ID=222&resolution=high (men varför har di alltid lusekoftor på sig?)
hegobald Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 (redigerat) Formantmässigt så finns ju en hel del likheter med en didgeridoo... Kanske kan man med lite tweakande använda en sån VST plug??? http://www.virtuasonic.com/didjtizer.htm Redigerat 19 september 2005 av hegobald
Tophe Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Försök göra det där med en 39 spänns musikbörsenmungiga.... Det går alldeles utmärkt.
Lars-Olof Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Det handlar ju egentligen enbart om teknik. Genom att lägga diverse effekter kan man ju få en mungiga att låta hur fet som helst. Här är kanske inte ett exempel på just det men ändå ett exempel på hur en typisk 20-kronors mungiga kan låta: 😉 https://www.studio.se/index.php?showtopic=7986 Angående mungigan på filmen så har jag svårt att tro att den skulle kostat 500 kr.
Gote Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Varför skulle inte samma regler gälla mungiga som andra instrument? Man kan köpa ett elgitarrpaket med stärkare och stämapparat för 1295.- Eller så betalar man 250 000.- för bara gitarren. Visst sitter det mycket i fingrarna, men nog fan är det skillnad mellan ett billigt instrument och ett dyrt.
hegobald Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Varför skulle inte samma regler gälla mungiga som andra instrument? Man kan köpa ett elgitarrpaket med stärkare och stämapparat för 1295.- Eller så betalar man 250 000.- för bara gitarren. Visst sitter det mycket i fingrarna, men nog fan är det skillnad mellan ett billigt instrument och ett dyrt. Det finns inte så många variabler då det gäller mungiga... En metallram och ett metallbleck... Klart att det finns säkert specialbygda handgjorda mungigor som bryter trenden men inte tror jag ljudkvaliten ökar särskillt mycket med priset inte.
Gote Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 (redigerat) Varför skulle inte samma regler gälla mungiga som andra instrument? Man kan köpa ett elgitarrpaket med stärkare och stämapparat för 1295.- Eller så betalar man 250 000.- för bara gitarren. Visst sitter det mycket i fingrarna, men nog fan är det skillnad mellan ett billigt instrument och ett dyrt. Det finns inte så många variabler då det gäller mungiga... En metallram och ett metallbleck... Klart att det finns säkert specialbygda handgjorda mungigor som bryter trenden men inte tror jag ljudkvaliten ökar särskillt mycket med priset inte. En billig mungiga är säkert ihopsnickrad efter hur en mungiga ska se ut. En dyr mungiga har man säkert lagt många timmar på att utveckla. Vi pratar materialval, frekvensanalys, ergonomi med mera. Nä, jag skojar bara, men en sån enkel sak som materialval lär ju spela rätt stor roll när det handlar om ett instrument som står och svänger i sin helhet. Jämför gjutna/pressade cymbaler. Sen är det klart att även musikanten påverkar ljudet. Mungigan sätter ju hela skallen i vibration, och då påverkar ju även bihålorna och skallbenet ljudet. Det har t.ex. visat sig att nordiska träskallar med en lagom mängd amalgam lämpar sig extremt väl till mungiga. Edit: Bara lite. Redigerat 19 september 2005 av Gote
Linus Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Dagens tips från Linus: Mungiga + hård overdrive = analog 303:a med munnen som agerar filtret! Ascoolt på en livescen 🙂
mornel Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Varför skulle inte samma regler gälla mungiga som andra instrument? Man kan köpa ett elgitarrpaket med stärkare och stämapparat för 1295.- Eller så betalar man 250 000.- för bara gitarren. Visst sitter det mycket i fingrarna, men nog fan är det skillnad mellan ett billigt instrument och ett dyrt. Det finns inte så många variabler då det gäller mungiga... En metallram och ett metallbleck... Klart att det finns säkert specialbygda handgjorda mungigor som bryter trenden men inte tror jag ljudkvaliten ökar särskillt mycket med priset inte. En billig mungiga är säkert ihopsnickrad efter hur en mungiga ska se ut. En dyr mungiga har man säkert lagt många timmar på att utveckla. Vi pratar materialval, frekvensanalys, ergonomi med mera. Nä, jag skojar bara, men en sån enkel sak som materialval lär ju spela rätt stor roll när det handlar om ett instrument som står och svänger i sin helhet. Sen är det klart att även musikanten påverkar ljudet. Mungigan sätter ju hela skallen i vibration, och då påverkar ju även bihålorna och skallbenet ljudet. Det har t.ex. visat sig att nordiska träskallar med en lagom mängd amalgam lämpar sig extremt väl till mungiga. Med andra ord borde alltså en grav förkylning påverka ljudet negativt. Får tänka på det när jag ska spela mungiga i framtiden.
Gote Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Varför skulle inte samma regler gälla mungiga som andra instrument? Man kan köpa ett elgitarrpaket med stärkare och stämapparat för 1295.- Eller så betalar man 250 000.- för bara gitarren. Visst sitter det mycket i fingrarna, men nog fan är det skillnad mellan ett billigt instrument och ett dyrt. Det finns inte så många variabler då det gäller mungiga... En metallram och ett metallbleck... Klart att det finns säkert specialbygda handgjorda mungigor som bryter trenden men inte tror jag ljudkvaliten ökar särskillt mycket med priset inte. En billig mungiga är säkert ihopsnickrad efter hur en mungiga ska se ut. En dyr mungiga har man säkert lagt många timmar på att utveckla. Vi pratar materialval, frekvensanalys, ergonomi med mera. Nä, jag skojar bara, men en sån enkel sak som materialval lär ju spela rätt stor roll när det handlar om ett instrument som står och svänger i sin helhet. Sen är det klart att även musikanten påverkar ljudet. Mungigan sätter ju hela skallen i vibration, och då påverkar ju även bihålorna och skallbenet ljudet. Det har t.ex. visat sig att nordiska träskallar med en lagom mängd amalgam lämpar sig extremt väl till mungiga. Med andra ord borde alltså en grav förkylning påverka ljudet negativt. Får tänka på det när jag ska spela mungiga i framtiden. Exakt! När det gäller en gura byter man strängar för att få det där krispa fräscha ljudet. När det gäller mungigan snyter man sig...
Mrkongo (oregistrerad) Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 hehe såklart man kan köpa en... 😆 men nu är det så att jag behövde en plug... men tack iallafall
hegobald Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 hehe såklart man kan köpa en... 😆men nu är det så att jag behövde en plug... men tack iallafall Såg du mitt tips om didgeridoopluggen ? Jag infogar det igen 😄 Formantmässigt så finns ju en hel del likheter med en didgeridoo... Kanske kan man med lite tweakande använda en sån VST plug??? http://www.virtuasonic.com/didjtizer.htm
D Vibe Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 .. jag har en gjord av stål som jag köpte för någon tia på en medeltidsmarknad 😳 /Daniel
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.