Blodis Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Hej đ Jo jag undrar hur man fĂ„r tag pĂ„ ett par Ino Audio pr10????? sitter hĂ€r hemma och spelar in lite pĂ„ min dator till ett par smĂ„ stereohögtalare av inte för hög klass,köpte mej en liten mixer och en Behringer Composer model MDX 2100.Och sĂ„ tĂ€nkte jag att jag ville köpa ett par BRA högtalare runt 5000 spĂ€nn.LĂ€ste lite i forum och misstĂ€nkte att det Ă€r kanske Ă€r en monitor för mej.Vill ju köpa nĂ„tt som lĂ„ter bra och hyffsat pris.Pga Ingen budget hehehe NĂ„n som vet föresten hur dom lĂ„ter i förhĂ„llande till ett par Phonic P8a????
airgo Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 Tjenare. Skriv ner din mejl hÀr sÄ ska jag mejla över produktbeskrivningar, prislistor. Han Àr ju inte blyg med sitt telefon nummer sÄ det kan du ocksÄ fÄ.
Logichead Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 (redigerat) FrÄga efter pr10k, som Àr den nya konsollvarianten. SÄg den faktiskt pÄ FrankfurtmÀssan i April. Det var fler Àn jag som gick runt och letade efter subbarna. Fantastisk basÄtergivning. Edit: Pr10 spelar i en helt annan liga Àn budgetmonitorer. Du ska jÀmföra med Genelec. Om ni sett artikelserien i MM om Helter Skelter Studio sÄ ser ni att de har ett par Genelec 1031 och ett par Pr10. Jag har varit dÀr och provlyssnat och Pr10 Àr helt klart bÀttre. Ring dem och se om du inte kan fÄ komma dit och provlyssna! Redigerat 22 september 2005 av Logichead
Blodis Postat 25 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 september 2005 Tjenare. Skriv ner din mejl hĂ€r sĂ„ ska jag mejla över produktbeskrivningar, prislistor. Han Ă€r ju inte blyg med sitt telefon nummer sĂ„ det kan du ocksĂ„ fĂ„. Den Ă€r anders@lordbelial.com Tack pĂ„ förhand đČ
Blodis Postat 26 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 26 september 2005 (redigerat) Oj,sĂ„g nu att Helter Skelter Studio ligger i Stockholm,lite lĂ„ngt att Ă„ka ifrĂ„n trollhĂ€ttan för att provlyssna... đ Blir ju 1000kr i bara soppa. Undra om det finns nĂ„n som har sĂ„dana som bor nĂ€rmare đ Ă andra sidan kanske man inte behöver provlyssna dom om dom e sĂ„ bra som jag förstĂ„tt hehehe Redigerat 26 september 2005 av Blodis
Blodis Postat 4 oktober 2005 TrÄdstartare Postat 4 oktober 2005 Har en mailadress hÀr oxo tvtuta@hotmail.com
Glaskatten (oregistrerad) Postat 4 oktober 2005 Postat 4 oktober 2005 Hej Jo jag undrar hur man fÄr tag pÄ ett par Ino Audio pr10????? sitter hÀr hemma och spelar in lite pÄ min dator till ett par smÄ stereohögtalare av inte för hög klass,köpte mej en liten mixer och en Behringer Composer model MDX 2100.Och sÄ tÀnkte jag att jag ville köpa ett par BRA högtalare runt 5000 spÀnn.LÀste lite i forum och misstÀnkte att det Àr kanske Àr en monitor för mej.Vill ju köpa nÄtt som lÄter bra och hyffsat pris.Pga Ingen budget hehehe NÄn som vet föresten hur dom lÄter i förhÄllande till ett par Phonic P8a???? Ett par Ino PR10 kostar runt 10.000 med en hyfsad förstÀrkare. För det priset finns det en hel del andra (ofta bÀttre) aktiva alternativ frÄn Event Fostex Genelec och Profel http://www.profel.fi/home.html m.fl. Nackdelar med Inos högtalare Àr bl.a. att de inte Àr sÄ lÀttplacerade och iom att de Àr passiva sÄ har de inga instÀllningsmöjligheter för att kompensera rummets effekter som mÄnga aktiva monitorer har plus att aktiva filter i det stora hela Àr överlÀgset passiva filter. Dessutom sÄ Àr Inos marknadsförings och testmöjligheter nÄgot udda pÄ gott och ont.
Blodis Postat 6 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 6 oktober 2005 Hej đ Jo jag undrar hur man fĂ„r tag pĂ„ ett par Ino Audio pr10????? sitter hĂ€r hemma och spelar in lite pĂ„ min dator till ett par smĂ„ stereohögtalare av inte för hög klass,köpte mej en liten mixer och en Behringer Composer model MDX 2100.Och sĂ„ tĂ€nkte jag att jag ville köpa ett par BRA högtalare runt 5000 spĂ€nn.LĂ€ste lite i forum och misstĂ€nkte att det Ă€r kanske Ă€r en monitor för mej.Vill ju köpa nĂ„tt som lĂ„ter bra och hyffsat pris.Pga Ingen budget hehehe NĂ„n som vet föresten hur dom lĂ„ter i förhĂ„llande till ett par Phonic P8a???? Ett par Ino PR10 kostar runt 10.000 med en hyfsad förstĂ€rkare. För det priset finns det en hel del andra (ofta bĂ€ttre) aktiva alternativ frĂ„n Event Fostex Genelec och Profel http://www.profel.fi/home.html m.fl. Nackdelar med Inos högtalare Ă€r bl.a. att de inte Ă€r sĂ„ lĂ€ttplacerade och iom att de Ă€r passiva sĂ„ har de inga instĂ€llningsmöjligheter för att kompensera rummets effekter som mĂ„nga aktiva monitorer har plus att aktiva filter i det stora hela Ă€r överlĂ€gset passiva filter. Dessutom sĂ„ Ă€r Inos marknadsförings och testmöjligheter nĂ„got udda pĂ„ gott och ont. ujuj 10000 spĂ€nn har jag ju inte rĂ„d med,men jag har ett slutsteg som jag tror e rĂ€tt bra. Ett AB international Precedent 950LX. Kan man sedan köpa till Aktiva delningsfilter kanske?nĂ€r man sparat ihop mera pengar altsĂ„! Jag har ett vĂ€ldigt litet rum,ca 5 m3 đź men kommer att isolera och göra iordning ute i vedboden 10m3 đ
holmgrenstefan Postat 6 oktober 2005 Postat 6 oktober 2005 för 5000 Àr det byggsats bara sÄ du vet. men vist Àr det bra för det. passiva VS AKTIVA FILTER. det Àr inte riktigt sÄ lÀtt att pÄstÄ att dom aktiva alltid Àr bÀtre. Faktiskt krÀvs det tvÄ eller fler förstÀrkare och av den anledning inte alls sÀkert att slut resultatet Àr bÀtre eller (finare). över 500 hz Àr det oftast motsatt. mvh
Hans Postat 6 oktober 2005 Postat 6 oktober 2005 Hej! Passivt vs aktivt Àr mest en kostnadsfrÄga! Bra passivt filterŽs kondensatorer Àr dyrare men ett aktivt behöver ju OP-ampar ocksÄ, vilket inte Àr gratis om dom ska vara bra! Aktiv drift krÀver dubbla (tredubbla) antalet förstÀrkare och dÀr kanske ett bra stereosteg Àr att föredra framför 4 halvbra monosteg, men som sagt allt detta skiftar beroende pÄ konstruktör, d.v.s. alla lösningar kan bli jÀttedÄliga medan de alla ocksÄ kan bli jÀttebra!
Blodis Postat 6 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 6 oktober 2005 för 5000 Ă€r det byggsats bara sĂ„ du vet.men vist Ă€r det bra för det. passiva VS AKTIVA FILTER. det Ă€r inte riktigt sĂ„ lĂ€tt att pĂ„stĂ„ att dom aktiva alltid Ă€r bĂ€tre. Faktiskt krĂ€vs det tvĂ„ eller fler förstĂ€rkare och av den anledning inte alls sĂ€kert att slut resultatet Ă€r bĂ€tre eller (finare). över 500 hz Ă€r det oftast motsatt. mvh Bygga e ju lungt om det stĂ„r hur man skall göra. Men Ă€r det en Komplett byggsats tro?eller mĂ„ste man tex skaffa lĂ„dmaterialet sjĂ€lv dĂ„ eller? Sen om man kör med passivt filter och basen t.e.x skulle vara för "mustig", kan man kanske köra genom en eq och dra ner lite av basen đ ?
holmgrenstefan Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 jo det Àr nog komplett och vist fungerar det att kompensera Ä feta till basen med eq. monitorn i frÄga Àr nog inte anpassad för stora tryck vid lÄga frekvenser sÄ antingen skaffar du monitorer som Àr kraftiga eller finner dig i att efekten inte rÀcker alternativt att högtalaren bottnar.
Blodis Postat 7 oktober 2005 TrÄdstartare Postat 7 oktober 2005 jo det Àr nog komplett och vist fungerar det att kompensera Ä feta till basen med eq. monitorn i frÄga Àr nog inte anpassad för stora tryck vid lÄga frekvenser sÄ antingen skaffar du monitorer som Àr kraftiga eller finner dig i att efekten inte rÀcker alternativt att högtalaren bottnar. Ja det bÀsta e ju om det bli bÀst med en gÄng Tack för hjÀlpen allihopa,jag har blivit sÄ inne pÄ detta med att bygga en liten hemma studion,sÄ min fÀstmö fÄr vÀll spader snart hehehe. Men det e ju sÄ kul, och man lÀr sej sÄ mycket genom att lÀsa forum Ä dyligt. Fick klurat ut idag hur man kopplar Mackie-mixern pÄ ett bÀttre sÀtt t.e.x. Gjorde bland annat 2 Balanserade signalkablar till mickarna(sm57) (sm58), sÄ jag kan köra i rÀtt ingÄngar,fattade att det skulle lÄta bÀttre dÄ,istÀllet för att köra obalanserat in i line-ingÄngarna Sen fÄr jag vÀll fundera pÄ hur mycket jag kan avvara i pengavÀg,vill ju verkligen ha monitorer som lÄter Bra,sÄ vet man ju att den biten e bra i alla fall. DÄ borde man ju höra om andra saker man har lÄter dÄligt
Hans Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Hej! Ino Àr kanon! Andra som Àr bra Àr GenelecŽs minstingar, 1030 samt dom nya 8020 som bÀgge har förbluffande bas sett till sin storlek! 8020 kostar 5995/paret nya pÄ Estrad (4Sound) medan 1030 gÄr för ca 5000 begagnade, senare kan man komplettera med subbas och fÄ den sista oktaven och det finns bra hemmabio-varianter som inte Àr alltför dyra dÄ Genelecs egna Àr absurd dyra! Genelec större monitorer har jag inte hört ngn som lÄtit bra (sett till sitt pris) utan dÀr Àr det nog Ino som gÀller för hela slanten!
Glaskatten (oregistrerad) Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 ! Genelec större monitorer har jag inte hört ngn som lÄtit bra (sett till sitt pris) utan dÀr Àr det nog Ino som gÀller för hela slanten! Tycker nog (liksom de flesta) att Geneleces större monitorer Àr riktigt bra precis som deras mindre. Ino har inte mycket att konkurrera med mot Genelec om man vill ha riktiga proffsmonitorer som funkar i de flesta rum och dessutom gÄr att köpa...
Hans Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Hej! Nja, alltsÄ ett 8"/10"-elemet + en 1"-diskant som uti Genelec 8050/1032 Àr i stort sett omöjligt att fÄ till! 8"/10" Àr antingen utan bas eller dÄlig över 1000Hz och diskanten Àr samtidigt inte bra ned till 1000 Hz! Kan vara dÀrför dom, enligt mig, bara lyckats med minstingarna! Deras 3-vÀgare och uppÄt Àr ju riktigt bra dock för dyra, d.v.s. det finns bÀttre som Àr billigare!!
Glaskatten (oregistrerad) Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Hej! Nja, alltsÄ ett 8"/10"-elemet + en 1"-diskant som uti Genelec 8050/1032 Àr i stort sett omöjligt att fÄ till! 8"/10" Àr antingen utan bas eller dÄlig över 1000Hz och diskanten Àr samtidigt inte bra ned till 1000 Hz! Kan vara dÀrför dom, enligt mig, bara lyckats med minstingarna! Deras 3-vÀgare och uppÄt Àr ju riktigt bra dock för dyra, d.v.s. det finns bÀttre som Àr billigare!! Fast knappast Ino Audios högtalare eftersom de Àr Ànnu dyrare Àn Genelec (med bra slutsteg) Sen hÄller jag inte med om att Genelec 8050 eller 1032 skulle vara dÄliga monitorer bÄda lÄter mycket bra föredrar klart Genelec framför Ino Audio. Att 8" och 10" element + en 1" diskant skulle vara olÀmpliga i monitorer Àr en gammal myt med nya material och avancerade aktiva delningsflter sÄ gÄr det alldeles utmÀrkt. Finns ju faktiskt 2-vÀg Altec/Urei/JBL/Tannoy etc. monitorer med 15" + 1"el. 2" som sitter i mÄnga av vÀrldens finaste studios.....
Blodis Postat 7 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 7 oktober 2005 (redigerat) Ja har jag tur kan jag spendera runt 6000+ i slutet pĂ„ denna mĂ„nad till monitorer(passiva! för slutsteg har jag ett), Jag fick idag föresten en Bassfex subharmonic synthesizer, som jag köpt pĂ„ tradera,visste inte riktigt vad det var först đ„° ,men verkar anvĂ€ndbar om man vill ha 2 rena eller med highpassfilter eller extra sub-bas,och sĂ„ var det en tredje kanal till ren sub-bas PĂ„ nĂ„got sĂ€tt kĂ€nns det fel att anvĂ€nda en subbas,DĂ„ blir det ju inte "direktbas" đ± ursĂ€kta mina konstiga uttryck đ MĂ„ste nog tilllĂ€gga att jag Ă€r bassist sĂ„ jag Ă€r nog lite Bas-Skadad,Ă€r ju van att "kĂ€nna" basen i ryggen istĂ€llet för att lyssna.Men det borde vĂ€ll gĂ„ att "TrĂ€na" sina öron för mindre högtalare... HĂ€r Ă€r föresten en sida som har mycket Ă„ billiga grejjer đ„° http://www.thomann.de/gruppe-STMO-0.html?iwid=5 Redigerat 7 oktober 2005 av Blodis
Hans Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Hej! Nej, det Ă€r ingen myt och aktiva filter Ă€r det inget speciellt magiskt med, Ă€r bara sĂ€ljarsnack som vi kan tĂ€nkas gĂ„ pĂ„! SĂ„lĂ€nge det inte Ă€r helt batteri med aktiv-frekvensjustering (lite som eq faktiskt) kan aktiva filter ingenting som passiva inte kan lika bra och den dist som konen i ett 8"/10" bas-element ofrĂ„nkomligen har över 1000Hz kan ingenting ta bort, förutom tystnad đ! Dessutom finns heller inga i nya mirakel-material, Ă€r t.o.m. sĂ„ att papper fortfarande tillhör eliten!
Glaskatten (oregistrerad) Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Hej! Nej, det Ă€r ingen myt och aktiva filter Ă€r det inget speciellt magiskt med, Ă€r bara sĂ€ljarsnack som vi kan tĂ€nkas gĂ„ pĂ„! SĂ„lĂ€nge det inte Ă€r helt batteri med aktiv-frekvensjustering (lite som eq faktiskt) kan aktiva filter ingenting som passiva inte kan lika bra och den dist som konen i ett 8"/10" bas-element ofrĂ„nkomligen har över 1000Hz kan ingenting ta bort, förutom tystnad đ! Dessutom finns heller inga i nya mirakel-material, Ă€r t.o.m. sĂ„ att papper fortfarande tillhör eliten! Hans Du fĂ„r nog lĂ€sa pĂ„ lite om aktiva filter som Ă€r överlĂ€gsna passiva pĂ„ de flesta punkter och aktiv frekvensjustering (eller kompensering snarare) Ă€r sĂ„klart inbyggt i mĂ„nga aktiva filter, en jĂ€tte fördel med aktiva filter Ă€r att man kan kompensera innan förstĂ€rkaren istĂ€llet för efter som sker med passiva filter och som brukar/kan leda till fasfel distortion effektförlust och förstörda komponenter/element med det passiva filtret.. Papper Ă€r ofta det bĂ€sta materialet till koner men behandlat/dopat papper har ju vissa fördelar. Distortion Ă€r dock ofrĂ„nkomligt nĂ€r det gĂ€ller högtalare som ska tĂ„la lite högre ljudtryck finns inga studiohögtalare som Ă€r distortionsfria Ă€ven om mĂ„nga marknadsförs som distortionsfria.
Claes Holmerup Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Det finns delade meningar bland proffsen om det dĂ€r med aktiva eller passiva delningsfilter och det Ă€r en modern myt att filter och slutsteg i en aktiv lĂ„da alltid Ă€r specialdesignade för elementen. Det finns faktiskt ingen allenarĂ„dande sanning om det. Vad man dock kan rĂ€kna med, Ă€r att de aktiva filtren och slutstegen i billiga monitorer lĂ„ter sĂ€mre Ă€n om man har ett hyfsat HiFi-slutsteg och skaffar ett par passiva lĂ„dor i ungefĂ€r samma prisklass som de aktiva man har varit inne pĂ„... đ Hur mycket kostar nĂ€tdelen, slutstegen och filtret i en monitor för 2000:- ? Oftast bara ett par hundralapppar, eftersom kostnaderna mĂ„ste hĂ„llas ner maximalt. Det som Ă€r dyrt dĂ€r, Ă€r lĂ„dan och elementen. För de fĂ„ hundralapparna som den aktiva biten kostar kan man göra ett mycket vĂ€lfungerande passivt filter - i stĂ€llet för att köpa in slutsteg, filter och nĂ€tdel frĂ„n lĂ€gst bjudande Kina-fabrik. GĂ„r man upp i prisklass, sĂ„ börjar slutsteg och filter tillĂ„tas kosta mer och blir dĂ€rför bĂ€ttre. Kort sagt, sĂ„ fĂ„r man som vanligt vad man betalar för...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Det finns delade meningar bland proffsen om det dĂ€r med aktiva eller passiva delningsfilter och det Ă€r en modern myt att filter och slutsteg i en aktiv lĂ„da alltid Ă€r specialdesignade för elementen. Det finns faktiskt ingen allenarĂ„dande sanning om det. Vad man dock kan rĂ€kna med, Ă€r att de aktiva filtren och slutstegen i billiga monitorer lĂ„ter sĂ€mre Ă€n om man har ett hyfsat HiFi-slutsteg och skaffar ett par passiva lĂ„dor i ungefĂ€r samma prisklass som de aktiva man har varit inne pĂ„... đ De flesta proffs föredrar aktiva filter i de flesta situationer av ett flertal tidigare nĂ€mnda anledningar, men sjĂ€lvklart sĂ„ Ă€r inte en aktiv monitor för 2.000 kronor kompromisslös men det var inte riktigt det vi diskuterade hĂ€r. Alla slutsteg Ă€r kanske inte designade speciellt för monitorerna de sitter i dĂ€remot sĂ„ Ă€r nog 99% av alla filter som sitter i studiomonitorer anpassade för elementen/lĂ„dan. Jag vill nog pĂ„stĂ„ att de flesta aktiva monitorer lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n passiva drivna av extern förstĂ€rkare i de flesta fall, mer bas kan dock de passiva ibland prestera p.g.a. kraftigare externt (dyrt) slutsteg men oftast inte lika ren bas. Bra passiva delningsfilter Ă€r riktigt dyra jĂ€mfört med aktiva och med tanke pĂ„ att passiva har fler nackdelar sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ konstigt att aktiva filter övervĂ€ger bĂ„de i smĂ„ och stora studiomonitorer och PA system.
Hans Postat 8 oktober 2005 Postat 8 oktober 2005 (redigerat) Hej! Du fĂ„r nog lĂ€sa pĂ„ lite om aktiva filter som Ă€r överlĂ€gsna passiva pĂ„ de flesta punkter ! Ja ja đ! Marchand Electronics Inc som Ă€r försĂ€ljare utav aktiva-filter tog in ett passivt-filter pĂ„ repertoaren och menar pĂ„ att: "Because of the passive design the signal-to-noise ratio is very high." Aktivt filter Ă€r överlĂ€gset i ex att nĂ„ lĂ„g energiförbrukning men sĂ„ lĂ€nge el Ă€r billigt i Sverige, man inte mĂ„ste bĂ€ra med sig förstĂ€rkeri eller har extremt avancerad aktiv-frekvensutjĂ€mning, vi pratar separat apparat med möjlighet till uppmĂ€tning via mikrofon samt ev anslutning till dator, hĂ„lla passivt stĂ€llningarna vĂ€l! VarifrĂ„n har du fĂ„tt att passiva-filter skulle vara speciellt dyra medan aktiva skulle vara sĂ„ billiga? StĂ€mmer inte alls! Passiva behöver endast kondensatorer, spolar samt motstĂ„nd medan aktiva mĂ„ste ha op-ampar och strömförsörjning! Högkvalitativ strömförsörjning Ă€r alltid svindyrt, snarare Ă€r dĂ„ bra passiva-filter billigare! Kraftfulla förstĂ€rkare Ă€r dock dyrare! Hur vet du att de flesta proffs föredrar aktiva-filter? Förresten finns ju (nĂ€stan) bara aktiva studiomonitorer sĂ„ vad hade dom att vĂ€lja pĂ„ đ? Att aktivt Ă€r det allrĂ„dande ibland studiomonitorer har nog frĂ€mst en anledning - det Ă€r mycket smidigare med inbyggda slutsteg, att snava pĂ„ högtalarkablar i studion Ă€r ingen höjdare, kablarna kan dessutom agera antenn och ta upp massa störningar och nĂ€r dĂ„ högkvalitativa passiva filter skulle tagit för stor plats i monitorerna sĂ„ fick det bli aktiva-filter och nĂ€r sedan alla tillverkare körde aktivt blev det vĂ€l mode och slutligen hittade nĂ„n klurig PR-snubbe pĂ„ lite jargong att lura kunderna med, som vi hör Ă€n idag đ! En rumkorrigerings-apparat! Redigerat 8 oktober 2005 av Hans
Glaskatten (oregistrerad) Postat 8 oktober 2005 Postat 8 oktober 2005 Hej! Du fĂ„r nog lĂ€sa pĂ„ lite om aktiva filter som Ă€r överlĂ€gsna passiva pĂ„ de flesta punkter ! Ja ja đ! Marchand Electronics Inc som Ă€r försĂ€ljare utav aktiva-filter tog in ett passivt-filter pĂ„ repertoaren och menar pĂ„ att: "Because of the passive design the signal-to-noise ratio is very high." Aktivt filter Ă€r överlĂ€gset i ex att nĂ„ lĂ„g energiförbrukning men sĂ„ lĂ€nge el Ă€r billigt i Sverige, man inte mĂ„ste bĂ€ra med sig förstĂ€rkeri eller har extremt avancerad aktiv-frekvensutjĂ€mning, vi pratar separat apparat med möjlighet till uppmĂ€tning via mikrofon samt ev anslutning till dator, hĂ„lla passivt stĂ€llningarna vĂ€l! VarifrĂ„n har du fĂ„tt att passiva-filter skulle vara speciellt dyra medan aktiva skulle vara sĂ„ billiga? StĂ€mmer inte alls! Passiva behöver endast kondensatorer, spolar samt motstĂ„nd medan aktiva mĂ„ste ha op-ampar och strömförsörjning! Högkvalitativ strömförsörjning Ă€r alltid svindyrt, snarare Ă€r dĂ„ bra passiva-filter billigare! Kraftfulla förstĂ€rkare Ă€r dock dyrare! Hur vet du att de flesta proffs föredrar aktiva-filter? Förresten finns ju (nĂ€stan) bara aktiva studiomonitorer sĂ„ vad hade dom att vĂ€lja pĂ„ đ? Att aktivt Ă€r det allrĂ„dande ibland studiomonitorer har nog frĂ€mst en anledning - det Ă€r mycket smidigare med inbyggda slutsteg, att snava pĂ„ högtalarkablar i studion Ă€r ingen höjdare och de kan dessutom agera antenn och ta upp massa störningar och dĂ€rav aktiv drift och sen nĂ€r alla tillverkare körde aktivt sĂ„ blev det vĂ€l mode och dĂ„ hittade nĂ„n klurig PR-snubbe pĂ„ lite jargong att lura kunderna med đ! En rumkorrigerings-apparat! Hans, effektförlusterna som passiva filter ger handlar inte sĂ„ mycket om elkostnader utan om att de passiva filterna ofta pĂ„verkar ljudet negativt med t.e.x. mer distortion fasfel och dessutom Ă„ldras passiva filter och pĂ„verkas av vĂ€rme m.m dessutom krĂ€ver passiva filter att högtalarelementens olika parametrar Ă€r i princip 100% lika frĂ„n element till element vilket inte alltid gĂ€ller, för att inte tala om rĂ€tt ohmtal, mĂ„nga passiva filter Ă€r helt felkonstruerade eftersom man berrĂ€knat filtret pĂ„ 4 eller 8 ohms element men inget element Ă€r exakt 4 eller 8 ohm över hela frekvensomrĂ„det.... Passiva filter som ska tĂ„la höga effekter Ă€r mycket dyra om man vill ha bra komponenter plus att det tar lĂ€ngre tid att konstruera ett bra passivt filter Ă€n ett bra aktivt. Bra OP ampar/transistorer Ă€r svinbilliga i jĂ€mförelse med speciallindade spolar och effekttĂ„liga kondensatorer. Vad gĂ€ller brus sĂ„ brusar de flesta förstĂ€rkare mer Ă€n aktiva filter. Att de flesta proffs föredrar aktiva monitorer har definitivt inte med mindre sladdar att göra.... Du inser vĂ€l Ă€ndĂ„ att det i nĂ€stan alla fall Ă€r bĂ€ttre att dela och korrigera en ljudsignal innan extremförstĂ€rkning Ă€n efter extremförstĂ€rkning?
Hans Postat 8 oktober 2005 Postat 8 oktober 2005 (redigerat) Hej! Finn fem fel: "dessutom krĂ€ver passiva filter att högtalarelementens olika parametrar Ă€r i princip 100% lika frĂ„n element till element vilket inte alltid gĂ€ller," För det första sĂ„ mĂ€ter en seriös högtalartillverkare sina element, för det andra sĂ„ krĂ€ver passiva och aktiva lika mycket i vilket fall! D.v.s. mĂ€ter inte högtalarelementen lika blir ju aktiva filtret lika fel som det passiva, olika problem men samma resultat! Bra OP ampar/transistorer Ă€r svinbilliga i jĂ€mförelse med speciallindade spolar och effekttĂ„liga kondensatorer. Om du bara ska ha bra OP ampar behöver du ju bara ett bra passivt filter som dĂ„ ocksĂ„ Ă€r svinbilligt, o.s.v. dessutom Ă„ldras passiva filter och pĂ„verkas av vĂ€rme Inte nĂ€mnvĂ€rt, samt det gör ju aktiva med, samma gamla kondensatorer och motsĂ„nd i aktiva som i passiva filter! Hans, effektförlusterna som passiva filter ger handlar inte sĂ„ mycket om elkostnader He he, nej jag vet det đ! Vad gĂ€ller brus sĂ„ brusar de flesta förstĂ€rkare mer Ă€n aktiva filter. ? Okej, men aktiv högtalare har ju förstĂ€rkare och aktivtfilter, sĂ„ hur lite ett aktivt filter Ă€n brusar blir detta extra brus som passivt filter slipper dĂ„ ju den endast behöver förstĂ€rkare. Sen hade jag ens ej nĂ€mnt aktiva filtrets brus som ett problem? Vilket det inte heller Ă€r! Men grejen Ă€r den att jag Ă€r ingen expert, inte ens en kunnig lekman, dĂ€remot sĂ„ Ă€r ju inte du det heller đ! Redigerat 8 oktober 2005 av Hans
Glaskatten (oregistrerad) Postat 8 oktober 2005 Postat 8 oktober 2005 Hej! Finn fem fel: "dessutom krĂ€ver passiva filter att högtalarelementens olika parametrar Ă€r i princip 100% lika frĂ„n element till element vilket inte alltid gĂ€ller," För det första sĂ„ mĂ€ter en seriös högtalartillverkare sina element, för det andra sĂ„ krĂ€ver passiva och aktiva lika mycket i vilket fall! D.v.s. mĂ€ter inte högtalarelementen lika blir ju aktiva filtret lika fel som det passiva, olika problem men samma resultat! Bra OP ampar/transistorer Ă€r svinbilliga i jĂ€mförelse med speciallindade spolar och effekttĂ„liga kondensatorer. Om du bara ska ha bra OP ampar behöver du ju bara ett bra passivt filter som dĂ„ ocksĂ„ Ă€r svinbilligt, o.s.v. dessutom Ă„ldras passiva filter och pĂ„verkas av vĂ€rme Inte nĂ€mnvĂ€rt, samt det gör ju aktiva med, samma gamla kondensatorer och motsĂ„nd i aktiva som i passiva filter! Hans, effektförlusterna som passiva filter ger handlar inte sĂ„ mycket om elkostnader He he, nej jag vet det đ! Hans Orkar knappt kommentera din galllimatias men mĂ„ste korrigera dig lite grann ett passivt filters pĂ„verkan pĂ„ elementen Ă€r större Ă€n ett aktivt eftersom det passiva filtrets pĂ„verkan pĂ„ elementet rent elektriskt Ă€r mycket större Ă€n ett aktivt eftersom elementet Ă€r direktkopplat till det passiva filtret. Kopplar du t.e.x. ett 4ohms element till ett passivt filter som Ă€r berĂ€knat för 8 ohm sĂ„ fĂ„r du en helt annan delningsfrekvens. Gör du samma sak med aktiv delning förstĂ€rkning sĂ„ fĂ„r du Ă€ndĂ„ rĂ€tt delningsfrekvens.... Komponenternas vĂ€rden i passiva filter brukar inte vara lika exakta som de i aktiva p.g.a att lĂ„gtoleranskomponenter som tĂ„l hög effekt Ă€r mycket dyra och dĂ€rför tenderar de att fluktuera mera. Det Ă€r definitivt inte samma kondensatorer i passiva som i aktiva filter. Aktiva filter specas ofta med kondensatorer som har betydligt snĂ€vare toleranser Ă€n i de passiva. Att komponenterna i passiva filter ofta Ă„ldras mer och fortare Ă€n de i aktiva filter beror pĂ„ VĂRMEN betydligt mer effekt gĂ„r ju igenom de passiva......
Hans Postat 8 oktober 2005 Postat 8 oktober 2005 (redigerat) Hej! Orkar knappt kommentera din galllimatias Var nu Ă€rlig och skriv att du faktiskt inte har kunskapen att kommentera den đ! Först skriver du att passiva filter, till skillnad ifrĂ„n aktiva, anvĂ€nder lĂ„gtoleranskomponenter som tĂ„l hög effekt sedan resoneras det plötsligen som om det var samma komponenter som anvĂ€ndes "Att komponenterna i passiva filter ofta Ă„ldras mer och fortare Ă€n de i aktiva filter beror pĂ„ VĂRMEN, betydligt mer effekt gĂ„r ju igenom de passiva" Att tĂ„la hög effekt innebĂ€r just det, att tĂ„la hög effekt utan att exempelvis "Ă„ldras"! Kopplar du t.e.x. ett 4ohms element till ett passivt filter som Ă€r berĂ€knat för 8 ohm sĂ„ fĂ„r du en helt annan delningsfrekvens. Gör du samma sak med aktiv delning förstĂ€rkning sĂ„ fĂ„r du Ă€ndĂ„ rĂ€tt delningsfrekvens.... SjĂ€lvfallet... men vilken nivĂ„ Ă€r vi nu pĂ„? En högtalarkonstruktör som inte kan Ohms lag đ! sĂ„ dĂ„ Ă„terigen, mĂ€ter inte högtalarelementen lika blir ju aktiva filtret lika fel som det passiva, olika problem men samma resultat! Sedan Ă€r ju aktiva-filter med inbyggd DSP (dator) kombinerat med strömsnĂ„la, och dĂ€rmed ocksĂ„ smĂ„ samt lĂ€tta, digitala-förstĂ€rkare sjĂ€lvklart framtiden, men framtiden den ligger i framtiden! Redigerat 8 oktober 2005 av Hans
holmgrenstefan Postat 8 oktober 2005 Postat 8 oktober 2005 hĂ€r rĂ„der det debatt đ± ,Att pĂ„stĂ„ det ena Ă€r bĂ€tre Ă€n det andra som sagts Ă„vanĂ€r svĂ„rt det beror helt pĂ„ hur det tillĂ€mpass. om man Ă€r ute efter ett eniversellt fungerande filter tex filtren till pa sĂ„ krĂ€vs det att dom Ă€r aktiva dĂ„ de pasiva Ă€ndrar vĂ€rde efter last det. gĂ€ller Ă€ven aktiva filter fast man har dĂ€r en fast last vilket Ă€r förstĂ€rkaren som sitter efter och driver kabel + slutsteg. En liten o snabb tanke barna frĂ„n min sida kan kanske hjĂ€lpatill i diskutionen. Om du har enmonitor som delar sĂ€g 3500 hz i fallet Ă€r det samma last pĂ„ bĂ„da elementen. hĂ€r fĂ„r du genast ett mycket svĂ„rt jobb framför dig . först skall man se hur parametrarna Ă€r pĂ„ elementet spl och spridning dist fas q vĂ€rden o enheldel mer i fallet som detta blir filtret mycket beroende av elementen och dess förĂ€ndringar . men om man har ett par element som man har valt för att passa till varandra (som altid) sĂ„ kan det bli ganska enkla filter altsĂ„ filter som inte bestĂ„r av mycket kompnenter sĂ€g 20- fĂ„r tvĂ„vĂ€gare. om man nu vill ha det bĂ€sta sĂ„ kommer man att fĂ„ ha hög kvalite pĂ„ filtret vilket Ă€r dyrt men om delningen Ă€r hög kommer det inte bli sĂ„ stora komponenter viket i sig drar ner kostnaden. i ett sĂ„dant fall kan man lĂ€gga dom pengarna istĂ€llet pĂ„ bĂ€tre förstĂ€rkar komponenter och finare element och bibehĂ„lla en perfekt filter funktion. fas förĂ€ndringar fĂ„r man alltid sĂ„ lĂ€nge man delar analogt och sjĂ€lvklart mĂ„ste man anpassa dessa för den funktion man har. idag fins det nog inga komponenter som betersig perfekt och absolut inte elementen dĂ„ dom alltid nĂ€stan iallafall Ă€r sĂ€mre en resterande i lĂ€nknigen frĂ„n mic till öra (förutom kassa inspelningar) om man istĂ€llet har en bas som man vill dela vid 100hz och har en impedans pĂ„ sĂ€g 8 ohm dĂ„ blir det STORAkomponenter och Ă€ven stora motstĂ„nd i filtren vilka kommer att Ă€ta efekt lĂ€gga pĂ„ dist mm. i en sĂ„dan konstruktion Ă€r det bĂ€tre med aktivt dĂ„ det blir bĂ€tre prestanda till samma kostnad. Man kan inte ta och pĂ„stĂ„ att det ena Ă€r bĂ€tre Ă€n det andra för inga av dom Ă€r exakta utan man mĂ„ste tillĂ€mpa dom pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. En liten sak till Ă€r att förstĂ€rkaren sĂ€nder en spĂ€nning till elementet och strömen Ă€r en produkt av spĂ€nning och motstĂ„nd. om man vill spela högt Ă€r det ofta dĂ€r bĂ€tre med passivt (om delningen inte Ă€r för lĂ„g) eftersom du kan bygga en kraftig förstĂ€rkare i stĂ€llet fĂ„r tvĂ„ smĂ„ som inte klarar samma spĂ€nning. men det bĂ€sta Ă€r som alltid att ha hög vĂ€rkningsgrad pĂ„ högtalaren sĂ„ att det inte krĂ€vs sĂ„ mycket efekt. 40w rĂ€xker lĂ€ngre med en högtalare pĂ„ 93db spl 2,83w en 300vid 85. enu en till att fundera över Ă€r ju mindre högtalare man har deto mer efekt behöver den. mycke kan u vara gammal skĂ„pmat men kan vara intresant. mvh stefan
Glaskatten (oregistrerad) Postat 8 oktober 2005 Postat 8 oktober 2005 Sedan Àr ju aktiva-filter med inbyggd DSP (dator) kombinerat med strömsnÄla, och dÀrmed ocksÄ smÄ samt lÀtta, digitala-förstÀrkare sjÀlvklart framtiden, men framtiden den ligger i framtiden! Hans, framtiden Àr ju redan hÀr med tanke pÄ att allt fler högtalare Àr aktiva bÄde till studio live/pa och till hemmet. Sen verkar du inte förstÄ att ett högtalarelement pÄverkar det passiva filtret vilket inte ett aktivt filter gör sÄ det Àr mycket mer som kan gÄ fel med ett passivt Àn ett aktivt filter. Sen sÄ verkar du inte förstÄ att signalen frÄn en effektförstÀrkare Àr ofantligt mycket svÄrhanterbar Àn den lÄgnivÄsignal som ett aktivt filter hanterar? Ett aktivt filter kan jÀmföras med en skalpell medan ett passivt mer pÄminner om en slö yxa.....
Hans Postat 8 oktober 2005 Postat 8 oktober 2005 Hej! Precis đ! Kunde inte skrivit det bĂ€ttre sjĂ€lv (har b.l.a. inte den kunskapen) men intressant lĂ€sning! Vad tror du om digitala förstĂ€rkare och/eller rums/högtalar-kompensering, Ă€r det framtiden mĂ„ntro?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.