Jump to content
Annons

Adat hjälp.


mancan

Recommended Posts

Tänkte höra om nån har koll på hur man löder multikabel till ADAT XT.

Det finns ju en ingång för balanserad singal via elco/edac på baksidan.

Man kan köpa en färdig sån kabel hos Luthman men jag vill göra det själv istället.

Jag har inhandlat allt som behövs och ska bara köpa multikabeln.

I handboken står det ju hur man gör men eftersom jag inte är nån mästare på kopplingscheman så tänkte jag rådfråga och se om nån innan mig fått för sig idén att löda kabeln själv.

En balanserad kabel består ju av +, - och jord.

Vad jag är osäker på är det ska vara en jord på varje kanal eller om man kan liksom ha en enda jordkabel för alla 8 in och 8 ut kanalerna ?

Troligen är det en jord per kanal och då blir det ju 48 ledare jag behöver i multin...puh....

Adat är ju gamla grejer men jag är mer åt det "äldre" hållet.

Nån som vet var man kan köpa multikabel som metervara..?

Vänligen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
skold79 (oregistrerad)
Tänkte höra om nån har koll på hur man löder multikabel till ADAT XT.

Det finns ju en ingång för balanserad singal via elco/edac på baksidan.

Man kan köpa en färdig sån kabel hos Luthman men jag vill göra det själv istället.

Jag har inhandlat allt som behövs och ska bara köpa multikabeln.

I handboken står det ju hur man gör men eftersom jag inte är nån mästare på kopplingscheman så tänkte jag rådfråga och se om nån innan mig fått för sig idén att löda kabeln själv.

En balanserad kabel består ju av +, - och jord.

Vad jag är osäker på är det ska vara en jord på varje kanal eller om man kan liksom ha en enda jordkabel för alla 8 in och 8 ut kanalerna ?

Troligen är det en jord per kanal och då blir det ju 48 ledare jag behöver i multin...puh....

Adat är ju gamla grejer men jag är mer åt det "äldre" hållet.

Nån som vet var man kan köpa multikabel som metervara..?

Vänligen....

Luthman har multikabel också... ex CM18 en proel kabel i 8 par.

Vad det gäller balanserad signal så är det + - Jord till varje par.

Alltså 8x3 24 ledare i varje ände.

Priset på den nya kabeln ligger på 100:- /m

Alternativ till ovan är ju att ta 8 Mic kablar och sedan ta antingen Tejp eller en strumpa och dra över alla 8 paren.

Mvh Skalman

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg har lödat ett antal sådana och det är lite pill.

Svar ja det är en jord till varje kanal.

För att undvika problem när man sen skall knöla in allt i höljet så sätter jag krympslang på varje Edacstift innan jag trycker i dem. Om man sätter fel så behöver man ett uttagsdon för att få ut dem igen. Detta är ganska dyrt men jag lyckades göra ett eget av två tunna metallbitar. I vissa torkablad sitter det ofta tunna metallskenor som man kan använda till detta. Man får nog slipa ner dem lite så de blir smalare.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

tjena mancan

jag svarar här istället för i mail ifall nån mer behöver informationen.

Du nehöver inget crimpverktyg utan du skall köpa lödstift. Ligger i 100 pack hos elfa med art.nr 44-398-24. Med crimpverktyg så klämmer man först kabeln i kontaktstift som är avsedda för detta. Ang. urtagningsverktyget så behöver man det ifall sätter fel stift i och vill ta ut detta. Det sitter små hullingar på stiften som greppar i när man trycker dit dem. Det skall kännas som ett litet klick, då är de på rätt plats. Om man sätter ett stift fel och inte har ett urtagsverktyg så får helt enkelt löda av kabeln på den och byta. Har man då satt alla runt omkring kan detta vara ett minst sagt omöjligt uppdrag. Jag tillverkade ett eget verktyg med två tunna metalllister (som sagt kolla inne i gamla torkarblad) dessa får du sen slipa ner så att man kan föra ner en på varje sida om stiftet i den skåror du ser. Gör den gärna dubbelviket eller sätt ihop dem med tejp eller dylikt. Det är inte på lödsidan utan på kontaktsidan detta skall göras. På så sätt tryckar man till hullingarna å då går det lätt att plocka ut stiftet igen.

Sen gör man så att man skalar av multikablen enligt alla konstens regler. Kolla noga längd så det varken bli för mkt eller för lite. Kabelavlsatning på kåpan skall klämma om ytterhöljet på multikabeln men innerledarna får sen inte vara för långa för då blir det problem med att tråckla in allt med ev. kortslutning som följd. När man lödat på alla stift så trär man på krympslang precis över lödningen. Använd rätt storlek så att den bara precis passar. Krympslangen skall heller inte gå för långt ner på stiftet för då tar den i plasten och kommer inte på plats vilket gör att den trycks ut när du sätter i kontakten.

Tryck i alla stiften enligt kopplingsschemat (och det hade du va?) kolla nogrannt så det stämmer. Det finns en bokstavskod vid varje hål du kan checka emot. Kontrollmät sen hela kabeln så att det inte är fasvänt nånstans.

Det är oxo bra ifall du kan fastesta efteråt med ADATarna.

Lämplig multikabel är en som inte är för tjock och mjuk och följsam att jobba med. Mogami har haft en otroligt fin men jag vet inte vem som har den.

Lycka till och hojta till om det skulle vara når som är oklart.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...