Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Skulle behöva lite nybörjarhjälp. Ni får gärna skratta men jag kan inte ett skit, så i så fall är det befogat. Hoppas jag kan lära mig ett och ett annat här. 😳

En dag blev jag riktigt sugen på att spela in några gitarriff, så jag köpte mig en sån här konverter så jag skulle kunna koppla in gitarrkabeln till datorn.

kontakter.jpg

Kopplade in den, surfade in hit och började läsa runt lite. Tankade hem asioforall, öppnade cubase sx 3 och aktiverade det, stereo input och output (fel redan här?).

Men jag får inget ljud över huvud taget. När jag trycker på rec-knappen händer ingenting. Kan ingenting om hur man spelar in i cubase i och försig, men tryckte på första bästa rec-knapp och som sagt det hände ingenting.

Vad ska jag göra nu?

Är medveten om att detta inte är någon bra lösning, men jag ska inhandla lite bättre prylar så fort plånboken tillåter.

Tack på förhand, mvh Daniel.

Redigerat av ekke
Annons
Postat

Oj, glömde den "lilla" detaljen. :rolleyes:

Ljudkort ja, nä kör onboard på moderkortet som det ser ut nu. Finns tre uttag, speaker, microphone, och line in/out (vet inte om det är in eller out). Har kopplat in i micuttaget när jag testat.

Jag ska inhandla ett riktigt ljudkort sen, så ni behöver inte oroa er.

Mvh Daniel.

prippe (oregistrerad)
Postat
😱 kanske finns en knapp för medhörning/eko, i mjukvaran
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Har samma problem!!!

Får inget ljud när jag trycker på Rec. Får dock ljud när jag kopplar in gitarren i datan. Men jag vet inte hur jag spelar in själva ljudet! Håller på med amplitube nu.

Har sökt men verkar inte finnas någon guide.

Om det är till någon hjälp så hör man i Amplitube dom olika effekterna (brusar när man har mycket dist) osv. Dock är ändras inte ljudet utan är cleant. 😠

EDIT: Microphone var selected, valde nu Line in. FUnkar i Cubase!!!

Redigerat av cain

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.