Jump to content
Annons

Har lyssnat och  

3 röster

1. 1. Har lyssnat och

• Älskar det!
      0
    • gillar det mesta, skönt släpp
      1
    • tycker det finns några sköna låtar
      1
    • tycker det verkade ganska tråkigt, men någon låt funkade
      0
    • Gillade det inte alls, lät mest skit
      0

Recommended Posts

Postat

gncd023.jpg

Kika in på gnashed - http://gnashed.org/ - Och kolla in Y-feeder - Rejected, mitt första samlade musikverk. Y-feeder har blivit mitt utlopp för mina electronica-experiment och jag har samlat det jag tyckte passade ihop på ett släpp på gnashed :-) Något för er som gillar warp-katalogen att provsmaka kanske? :-)

Annons
Postat

Yntro gillar jag. Många bra slingor/ljud och bra mix. Kunde blivit en hel låt om du gjort den lite mer strukturerad men duger bra som den är.

badthfhil är också trevlig. Stämningssättare. Du har rattat effekterna väl och lyckats göra intressanta trumljud men tyvärr känns de för stela efter ett tag, i mitt tycke. Använder man standardljud gör det inte så mycket om de är statiska men expressiva ljud känns som statyer efter bara ett par upprepningar. You got LFO:s, use them! 😏

The Effected är inte riktigt i min smak. Techno som inte svänger, noisemusik som inte släpper loss.

Glass Which House: Inte heller i min smak. Jag gillar ljuden, glas mot metall samt glas mot glas genom ett delay är ljuvligt i sig men i den här kompositionen gjorde de inte så mycket för mig. För lite melodi, kanske?

Sneaking: För hårt masterad? Väldigt basig (det sprakar i mina hörlurar). Bra stämningsbygge i denna också. Den mjuka synten är smeksam. Skrammeltrummorna gör nytta rent ljudbildsmässigt men jag gillar dem först i det sköna kaospartiet. Rösten är kanske lite fånig men gör mycket nytta. Snyggt hur kaospartiet glider över i vitt brus som filtras stegvis.. verkligen.

Coma Rose: Har jag inte hört innan. Nygjord, eller? Snygg. Lite för jämntjock kanske och något stort skulle kunna hända efter två minuter men överlag är det tummen upp för denna.

Watereyes: Bra. Extrema effektinställningar men de får inte ta över ljudbilden och ställs dessutom mot de rena padljuden. Undrar hur det hade låtit om trumspåret varit distat.. hm. Bra melodier, inte av en typ jag bryr mig så mycket om vanligtvis men här blir det snyggt. Bästa låten såhär långt.

En röd tråd tycker jag definitivt man kan se. Mjuka baspadgångar, rejält effektbruk på vissa ljud, mörker, rena produktioner osv. Låter inte sällan som något sidoprojekt en synthartist skulle kunna ha. Mm. 😆

Ska lyssna på resten så snart jag sitter vid datorn igen.

Postat

@sis: kommenterar bara några saker så det inte blir uppsats ;-)

badthfhil: Nu när du säger det så må jag hålla med, lite LFO's på trummorna hade gett den lite mer organiskt sound. Får lägga på minnet :-)

sneaking: Tycker basen ligger helt rätt i den, det andra partiet ska ha en jäkla mass lågbas.

Coma rose: Ett ganska gammalt spår faktiskt, har legat och samlat damm :-) Den är lite jämntjock ja, men jag har för mig att jag ville testa monotoni med små ändringar när jag gjorde den.

Watereyes: Troligtvis den enda låt jag gjort med mer traditionellt "vackra" ackord. Iaf låter det så för mig, men jag har säkert fel :-)

Skönt att det finns en röd tråd :-D

Postat

Dirteyes: Också en ganska snygg/normal electronica/industrilåt. Flera schyssta "vanliga" ljud, pads och så. Ganska bra men även här blir trumljuden lite stela efter ett tag. Egentligen är det kanske överkurs att köra LFO på effekterna. Det enda som behövs är kanske lite slumpmässig volymskillnad eller dylikt från slag till slag.

Sneaking (remix): Ja, vad säger man. 😉 Udda inslag i min katalog och även på den här skivan. Ganska bra producerad (många ljud som inte alls behöver stångas). Gillar den men kunde dragit ner tempot lite, gjoprt roligare trumfigurer och toppat bättre på slutet.

Leaving: Har jag inte hört förut. Börjar hårt men skulle behövt en enkel snare på tvåan och fyran för att dra igång på riktigt. Bastrumman känns lite ensam som pådrivare. Lovande grund ändå, kunde med några små förändringar fungerat bra på ett dansgolv. Skön förändring halvvägs. Du säger att du inte använder traditionellt vackra ackord så mycket men i denna, liksom ett flertal andra, finns ju en tillgänglig harmonik. 🙂

visit on a sunday: Inget jag gillar, riktigt. Vet inte varför. Kompet, ljuden och soundet känns ganska retro (tänk electronica tidigt 90-tal) vilket inte passar mig. Inte dåligt dock.

maniska flin: Hård 303-klon, borde passa vissa. 🙂 Bra stämning och ljudbild. Saknar kanske en topp, fast allt måste ju inte toppas.

Den röda tråden är tydlig även efter att jag lyssnat på majoriteten av låtarna. Flera av dem skulle också vara kul att höra live. Blir det något sådant som detta när du kör ditt gig eller mest åt Technicality-hållet? Jag förstår att du inte tog med den på skivan för övrigt, fast det är en bra låt.

Postat

@sis: Dirteyes blev lite stel, också en låt som jag försökte med lite mer grejor men inte tyckte det passade in. Ska bli kul att höra Johannas hijack på den :-)

Sneaking remixen gillar jag hårt, bara lära ha med den :-D

Leaving är en rätt gammal låt det också (gjorde i samma veva som coma rose). En tillgänglig harmonik kan nog finnas, vad jag menade med traditionellt "vackert" i watereyes var att allting var så medvetet slemmigt i den... I den här tröck jag bara på dom svarta och vita tills jag hittade något jag gillade :-) Fast vad vet jag, antagligen så blir det amatörmässigt enkla gosackord av allt ändå ;-)

A Visit on sunday är en liten flört med gammal electronica helt klart. Började med trummorna bara som ren lek, sen blev det att jobba vidare med den. Trummorna låter egentligen rätt "dåligt", men om jag börjar göra om ljuden tycker jag att det bara låter fel. Gillar den som den är helt enkelt :-)

Maniska flin är min definitiva flört med Aphex Twins "melodies from mars", fick bara sån lust att göra något så enkelt och charmigt. 303-klonen är faktiskt V-station (som dom flesta saker jag har med) på 24dB körd genom thrasher2 på 12dB och lite resonans samt nedsatt samplerate. Kul att göra en klon som verkligen låter klon :-)

När det blir live så blir det som Arete (ebm/synt med sång helt enkelt), men kanske ska köra ett set som Y-feeder nån gång om jag bara kommer på något bra sätt att göra det på..... Jag måste skaffa mig en laptop helt enkelt :-P

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.