Jump to content
Annons

Moderbord som ej bör sitta i en musikdator..

Recommended Posts

jonte_70 (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tänker upgradera min dator nu. Vilka moderbord och chipset bör man absolut undvika för att få problem vid musikskapande??

Annons
Postat

Du bör inte köra med ett Moderkort som bygger på VIA eller ALi chipset.

Köp ett kort med Intel eller SiS chipset, funkade bra på den datorn jag byggde åt min far. Eller så kan du ju allternativt köpa en Mac! 😉

//Farbror Blå

Postat

Numera ska det nog inte vara några allvarliga problem med några moderna kort. VIA chipset fick ett välförtjänt dåligt rykte för några år sedan - men enligt vad jag har fått reda på från diverse håll, så har VIA inga sådana problem längre i musikmaskiner.

Själv kör jag med Intel 875PBZ och har alltid tidigare kört med ASUS moderkort med Intel chipset - men det är nog mest för att jag är feg som jag håller mig till Intel chipset... 🙂 Orsaken till att jag övergav ASUS, var att de inte använde Intel-chipsetets funktioner till nätverk och hårddiskar, utan valde att stoppa in billigare controllers för det i de moderkort som var aktuella när jag bytte - så då fick det bli ett Intelkort för säkerhets skull denna gång... 😉

jonte_70 (oregistrerad)
Postat

Bra, tack för dessa svar. Har blivit bränd på Via apollo kt-133 tidigare :-(

Postat (redigerat)

För några år sedan köpte jag ett Abit KG-7. Det hade både AMD "original chipset" och så några få VIA-kretsar. Jag hade ju hört hur dåligt VIA var.

Jag köpte kortet och sen satt jag och såg på hur datorn kraschade. Det fanns inget mer irriterande än att sitta och spara och sedan kraschar datorn och filen försvinner helt!

Jag skrek ut min ilska över Microsoft och Windows... 😠

...men det var inte det som var felet. Förra året bytte jag moderkort till ett Asus A7N8X Deluxe... 😳

Alla kraschar försvann! Det är knappt man tror det! Asus är grymt mycket bättre! Tro inget annat! Det är det mest stabila moderkort jag nånsin sett! 🙂

Det är enormt bra! Jag kan inte komma på något om det kortet som inte är superbt. Det enda jag kan önska är Firewire800 istället för 400.... Men vad har jag för prylar som kräver det? Inga.

Jag höjer Asus till skyarna och tackar Gud för min perfekta musikdator!

Jag säger det igen, med risk för att låta som en reklamfilm 😉

ASUS A7N8X DELUXE. Din dator ska hjälpa dig i musikskapandet, inte stjälpa dig!!

Redigerat av vectro
Postat

I min PC sitter det ett Abit IS-7 för P4 med Intel 865PE chipset.

Det fungerar hur bra som helst 🙂😠😳

Mvh / Starion.

Postat (redigerat)

Jag har ett MSI K7T-Turbo kort och det är baserat på VIA KT133-chipset.

Det fungerar klockrent! Bara några kondensatorer som exploderade, böt dem och det funkade kanon igen! 🙂

Redigerat av Zkronk
Postat

Vilket chip och moderkort du ska ha måste ju väljas efter processor. Även om via inte är lika illa längra så finns det fortfarande ganska många ljudkort som fungerar dåligt med intel processor och via chip. Däremot har jag bara hör bra saker om AMD tillsammans med via chipen. Har du ett ljudkort kolla på tillverkarens hemsida och se vad tycker, om inte kanske det kan vara en bra idée att bestämma vilket kort du har tänkt dig och köpa moderkort efter det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.