Jump to content
Annons

Lära sig att Growla?


Christofer

Recommended Posts

Annons

tricket är att kunna kombinera soundet från halsen med trycket från magen.

Lyssna på exempelvis Morgoth eller Unleashed. Två fina gamla mangeldödsgrupper med "strupsoundet", dvs fetgrowl med lite tryck. Lyssna sedan på LG i Entombed eller tidiga edge of sanity för att hitta lite mer kraftig growl. Det är mer mage än hals låter det som imo. Eller varför inte Destroy Erase Improve med Meshuggah?

När jag började sjunga döds så growlade jag uteslutande med halsen. Slet som fan på rösten och var inte speciellt mycket tryck. Sen började jag musikgymnasium och fick sånglektioner. Och helt plötsligt kom det berömda magstödet in i bilden. Visst, lite av tokgrowlet ersattes med mer skrikgrowl. Men det har jag alltid gillat bättre. En som har en bra blandning är sångaren i Kreator. Lyssna på Coma of souls, låten people of the lie.

go nuts!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken genre man än sjunger i så handlar det om sångteknik. För att få rösten att hålla så krävs det teknik precis som "Eliasson" är inne på. Alltså, gå till närmaste sångpedagog och börja öva! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...