kirre777 Postat 11 april 2004 Postat 11 april 2004 Någon som vet om det finns ett inspelningsprogram som klarar följande; * Spela in från flera ljudkällor samtidigt, kanske 3-8 mikrofoner * Kan lagra metataggar med varje inspelning (vem som spelat in, när det är inspelat samt ytterligare information som helst ska gå att konfigurera själv) * Kan kategorisera taggar i alla inspelningar man gjort. Gärna någon form av databas. * Kan köras via någon form av client/serverlösning Dessutom skall programmet vara mycket enkelt att köra. En tänkbart scenario är att man startar programmet och matar in en rad uppgifter och sedan trycker på en knapp och så spelar det in tills man trycker på stoppknappen. Sedan lagras alltihopa automatiskt på en server nånstans. Kan man få namnet på den som kör applikationen via ldap eller nåt liknande så är det ju givetvis ännu bättre. Detta är alltså ingen uppgift för soundforge eller wavelab. Här skall det vara enkelt för användaren i första hand. Lite offtopic alltså men ändå. Nån som vet? //Christian
trombonisten Postat 11 april 2004 Postat 11 april 2004 Hej Christian, jag har inte hört talas om något sådant program. Jag misstänker att det är möjligt men inte alldeles enkelt att göra programmet som du beskrivit det. Men det finns lösningar på sånt också. Några problem jag ser: -- 3-8 kanaler, då krävs det något särskilt ljudkort med mikförstärkare mm. Och då är det plötsligt inte så där himla enkelt att använda. Att ställa upp 8 mikar så det låter bra är inte heller något som vanliga amatörer fixar så där rakt av. Jag, till exempel, har hållit på ett tag och känner mig inte färdig med 2 mikar än. -- 3-8 kanaler, då är det rätt bra fart på datat in. Där någonstans ligger gränsen för vad de flesta vanliga datorer klarar av utan optimeringar och fixande. 8 kanaler, 24 bit, 44.1 kHz är cirka 8 MBit / sekund och det funkar inte på ett vanligt 10 MBit Lan, det krävs nästa storlek uppåt. Så det kan vara möjligt att bygga ett sådant program om du har stenkoll på miljön. Dvs om du avser köra den inom till exempel en skola och du kan styra exakt vilka ljudkort som skall användas, och alla datorerna har 100 MBit anslutning till LAN. Jag antar att det du menar med klient/server är att data inte skall lagras i arbetsstationen (PC-n). Men det finns ett alternativ som är ett halvsteg på vägen. Du kan börja med något tillgängligt ljudprogram, Audacity är ett open-source program som man relativt enkelt kan lägga till och ta bort funktioner ur om man bara kan lite C++. Det finns ett helt gäng program som kan spela in ljud, allt från open-source till share-ware till kommersiella. Be sen användarna att spela in lokalt på "vanligt" sätt. Därefter gör de en uppladdning av ljudfilerna till den gemensamma servern. Att ha en databasapplikation på servern är relativt enkelt och kan troligen programmeras i de vanligaste web-verktygen. "Websidan" kan då kräva in kategoriseringen och lagra undan den i en databas. Med lite snickrande kan du troligen hantera flera olika filformat, dvs att användare kan välja mellan olika inspelningsprogram. Så, sammantaget, tror jag inte att kategoriseringen och central lagring är den stora frågan, utan problemet ligger mera kring att faktiskt kunna spela in så många kanaler på en gång. Min fråga är därför, vad är syftet? Vad skall du ha programmet till? Min erfarenhet av sådana här frågor är att man ofta börjar fråga kring en lösning, innan man egentligen vet vad man vill uppnå. Historien är fylld av smarta lösningar som inte var någon nytta med, massor av flotta IT-bolag har konkat de senaste åren just på grund av sånt. Ledsen om det låter komplicerat, men saker kan ibland bli just det. Trombonisten.
Majken Postat 13 april 2004 Postat 13 april 2004 D.A.V.I.D Digas som används på radiostationer har ungefär de krav du ställer om det kopplas samman med Magix Sequoia. Där finns en databas där allt ljud sparas med små kartotekskort skulle man kunna säga. Där skapare, redigerare, namn, kategori och dylikt kommer att finnas med. Genom programmets sökfunktioner kan man söka på ord, längd, datum och annat. Med programmet får man en tvåspårs inspelning och en flerspårsredigering. Genom att koppla samman det med Sequoia går det även att göra flerspårsinspelningar där resultaten kan sparas direkt mot databasen. Ingenting en privatperson har användning för men funkar bra på en radiostation. Sveriges Radio har börjat köra på Digas och vi fick nyss in det på stationen jag jobbar på. Lite struligt att hålla på med, oftast lite väl begränsat men ett klart steg upp från vårat gamla system. /Majken
kirre777 Postat 14 april 2004 Trådstartare Postat 14 april 2004 Ok. Tack för svaren. Kan inte avslöja exakt vad jag ska använda det till men det är ingen musikpryl utan jag vill helt enkelt ge personer möjlighet att på ett enkelt sätt spela in en session med tal som sedan kan förses med ytterligare information som sedan lagras i en databas. Flera spår är väl inte högsta prioritet utan det kan man nog lösa med en mixer av något slag så att man kan spela in flera källor samtidigt. Om jag får till en lösning lovar jag att tala om det. //Christian
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.