Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag är ny här, så jag kanske ska presentera mig själv. Walter heter jag och är 15 år och... äh... strunt i det. Rakt på sak nu. Jag är trummis i ett band som spelar i min källare, och jag spelar in med en mycket bra dator. Inte mycket mycket bra, men helt ok faktiskt. 2,6GHz AMD athlon, 128mb Ge-Force FX 5200, 512 mb ram och ett integrerat ljudkort i moderkortet som jag inte har en blekaste av vad det heter. I alla fall så spelar vi in med ett mixerbord som är kopplat direkt in i line-in porten till datan. Utom att left och right har bytt plats av någon konstig anledning så funkar det bra... utom! Att när vi spelar in så sänks volymen automatiskt när man spelar lågt och så höjer den volymen när man spelar högt och såväl höjs bruset till en oacceptabelt hög nivå, så vi får en del, ibland, otroligt irriterande svängningar i ljudet! Jag har testat att koppla in andra enheter till line-in porten, men det blir samma sak ändå. Så det kan inte vara själva mixerbordet! Eller det kan ju, men chanserna är minimerade att alla apparater har pajat på samma sätt etc. Men vad kan vara fel? Nån som vet? Jag behöver hjälp...

Här finns ett exempel på svängningarna: Back in black (DEMO)

Det är en länk till vår Soundclick så välj Back in black DEMO som du hittar högst upp av låtarna.

Annons
Postat

Det låter som problemet är relaterat till ljudkortet och dess inställningar. Men det skulle vara intressant att veta mer om hur ni spelat in. Har ni spelat in allt samtidigt? Vilket program spelar ni in i? Vilken typ av drivrutiner använder ni till ljudkortet?

Postat (redigerat)

Jag har mickat upp trummorna med 4st mickar. De är ganska lika allihopa, men är av olika märken. De alla har frekvensomfånget på 50-15000Hz. En mic på baskaggen eller snarare i baskaggen. Jag skruvade av frontskinnet och lade in den där och det låter kanon. Och sen har vi en på virveln som tar upp hi-haten och crashen också, en som sitter mella golvpukan, raidern och centerpukan, sedan en som tar upp centerpukar och den ljusaste pukan. Vi har satt pukmickens panpot på left och sedan golvpukan och raidern på right så att vi får ett nice stereo sound. Sen kör vi med ett 16 kanaligt live mixerbord, från 80-talet skulle jag tro, och är av märket BOSS. BOSS BX-16 STERO MIXER (med stora bokstäver) heter det. Men felet med det är att det inte har några XLR ingångar. Endast tele. Men det får man leva med. Sedan körde vi med lineout på basen och en gitarr, men vi har endast 2 förstärkare med lineout, så vi fick micka upp en förstärkare. Men vi ska försöka fixa en till med line.

Om någon har några tips (ska helst inte kosta för mycket, men allra helst inte kosta alls) så säg till mig! Jag älskar att fixa skönt sound! Kul att trixa lite, hehe...

Redigerat av walle
Postat
  lavrell sa:
Nu glider jag ifrån ämnet men basen lirar

E

D

C#

inte E, D, A som ni lirar 🙂

va bara tvungen, sorry 😄

Det är en cover. Inte en jävla orkester med noter.

Postat
  walle sa:
  lavrell sa:

E

D

C#

inte E, D, A som ni lirar 😄

va bara tvungen, sorry 😛

Nice attitude....

Postat (redigerat)

Nämen grabbar! På StudioForum ska man vara gla'! 😱 Jag kan trösta er med lite godis:

sweets-lrg.jpg

😱

Redigerat av Danabacken
Postat (redigerat)
  walle sa:
  lavrell sa:

E

D

C#

va bara tvungen, sorry 🙂

jahaaa det är en cover?

Bra då vet jag 🙂

Redigerat av lavrell
Postat
  lavrell sa:
  walle sa:
  lavrell sa:

E

D

C#

va bara tvungen, sorry 😄

jahaaa det är en cover?

Bra då vet jag.

Vid covers är det alltså okej att spela fel? 🙂

Var nära att kläcka ett dumt skämt om trummisar, men sen kom jag på att jag själv är trummis 😄🙂

Postat
  Linus sa:
Var nära att kläcka ett dumt skämt om trummisar, men sen kom jag på att jag själv är trummis 🙂  😛

För att vara ett trummiskämt var det faktiskt ganska kul! 🙂

Postat (redigerat)

Lite tråkig ton här tycker jag.

Tycker det är kul att ni är igång med inspelning grabbar! Håll intresset uppe så lär ni er nya saker varenda gång.

Finns många orsaker till varför det blir såhär. Kasst inspelningsprogram, för hög in-signal till ljudkortet, men mest troligt, som joachime säger - kasst ljudkort. Skulle inte rekommendera er att bränna några pengar på nåt, utan testa helt enkelt med att byta till nåt annat ljudkort bara, vilket som helst. Integrerat är oftast riktigt, riktigt sunkigt.

Uteslutningsmetoden kommer man långt med.

Redigerat av sledge
Postat
  sledge sa:
Lite tråkig ton här tycker jag.

Tycker det är kul att ni är igång med inspelning grabbar! Håll intresset uppe så lär ni er nya saker varenda gång.

Finns många orsaker till varför det blir såhär. Kasst inspelningsprogram, för hög in-signal till ljudkortet, men mest troligt, som joachime säger - kasst ljudkort. Skulle inte rekommendera er att bränna några pengar på nåt, utan testa helt enkelt med att byta till nåt annat ljudkort bara, vilket som helst. Integrerat är oftast riktigt, riktigt sunkigt.

Uteslutningsmetoden kommer man långt med.

Tackar.... Äntligen en vettig människa som inte gör min topic till ett skämt om trummisar och godis.

Postat

Det var tydligen ljudkortet... jag pillrade in ett gamalt ljudkort från 1997 (Creative SoundBlaster 128) och då upplevde jag inte detta problem.

Postat
  walle sa:
Det var tydligen ljudkortet... jag pillrade in ett gamalt ljudkort från 1997 (Creative SoundBlaster 128) och då upplevde jag inte detta problem.

Ett Soundblaster lät alltså bättre än det inbyggda ljudkortet?

Då skulle du höra hur mycket bättre er musik kommer låta inspelat med ett kvalitetsljudkort. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.