Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Har ett litet problem då jag sällan kan sjunga till dom låtar som jag skapar utan att använda ett capo ... och eftersom jag oftast vill ha med ngn form av utfyllnadsljud utöver bas så får jag sitta väldigt länge för att dels stämma midi-instrumentet samt för att hitta någon trevlig melodi för denna (jag har ingen gedigen kunskap när det kommer till pianon egentligen - hur noterna är uppbyggda och så).

Så jag undrar om det är ngn som antingen vet en bra sida för att lära sig klaviatur (kan jag noterna så vet jag hur jag ska spela och kan således stämma i efterhand), men allra helst: ifall det finns ngn guide för hur ett instrument ska stämmas för att passa olika tunings på gitarr?

Annons
Postat

ett piano behöver du aldrig stämma. Spelar du i en "svår" tonart på gitarren kan det ju vara enklare att transponera skalan på pianot några toner.

Vet du har du stämt din gitarr vet du ju också vilka toner som passar bra på pianot. Spelar du Ess-moll så tar du ett Ess i basen på pianot också.

Postat
ett piano behöver du aldrig stämma. Spelar du i en "svår" tonart på gitarren kan det ju vara enklare att transponera skalan på pianot några toner.

Vet du har du stämt din gitarr vet du ju också vilka toner som passar bra på pianot. Spelar du Ess-moll så tar du ett Ess i basen på pianot också.

Fast ett piano stämmer bättre än vad en gitarr nånsin kan göra eftersom det är en sträng för varje ton, på en gitarr blir intoneringen en enda stor kompromiss vilket betyder att i vissa tonarter kan det låta surt med piano till en gitarr.

Postat

Fast ett piano stämmer bättre än vad en gitarr nånsin kan göra eftersom det är en sträng för varje ton, på en gitarr blir intoneringen en enda stor kompromiss vilket betyder att i vissa tonarter kan det låta surt med piano till en gitarr.

Tvärt om. En gitarr kan stämma bättre eftersom du kan modulera pitchen lite, det går inte med ett piano där alla toner är småfalska relativt varandra (equal tempered).

Postat

Se bara till att stämma gitarren och basen före så att de stämmer med syntarna/pianot så slipper du stämma syntarna efteråt, men det kanske du redan tänkt på :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.