Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

På mitt ljudkort (Pulsar Plus) sitter det AES/EBU in/ut samt 2st adat in/ut.

På min DAT sitter det S/P-DIF in/ut.

Går det att avbalansera AES/EBU till S/P-DIF eller måste jag ha en konverter?

Någon som vet? :rolleyes:

Annons
Postat

Det är inte bara balanseringen som skiljer mellan AES/EBU och S/Pdif. Det är skillnad även på datainnehållet.

Jag har för mig att det ska gå på ena hållet, men inte på andra - men jag kommer inte ihåg vilket så här på rak arm. Återkommer om ingen har svarat innan jag har haft tid att kolla upp det...

Postat

Kom på en annan sak också.

Pulsar-kortet arbetar ju med 24-bitar medan DAT:en arbetar med 16. 😉

Hur kommer det att funka?

Postat

Hittade lite info:

To receive signals in AES/EBU format,

an adapter cable is required. Pins 2 and 3

of a female XLR plug are connected

individually to the two pins of a phono

plug. The cable shielding is only

connected to pin 1 of the XLR - not to the

phono plug.

Det fanns också en bild (inte länkbar...) som visade att pin 2 på XLR ska till stiftet på Phono, medan pin 3 på XLR ska till höljet på Phono-kontakten.

Postat
Kom på en annan sak också.

Pulsar-kortet arbetar ju med 24-bitar medan DAT:en arbetar med 16. 😉

Hur kommer det att funka?

Om du går från en utgång med 16 bitar till en ingång med 24 bitar, så kommer de 8 lägsta bitarna troligen att bli nollor och därmed inte påverka ljudet.

Om du går från en utgång med 24 till en ingång med 16, så kommer troligen de 8 sista bitarna att trunkeras - alltså bara försvinna, något som påverkar ljudet, framför allt om du inte håller det på en hög utstyrningsnivå. Om du kan göra Dither ner till 16 bits i 24-bitsänden, så är det en klar fördel i detta läge.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.