Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Letar efter en plugg som kan ge rösten ett lite gammaldags burkigt ljud (typ telefon...). Ett exempel på ung. vad jag är ute efter: Headphone silence/Ane Brun. (Kan dock ej lägga ut detta på nätet lagligt, så ni får väl gissa er till vad jag menar om ni inte har skivan...)

Vet ej om man behöver plugg, kanske går att göra med eq? Är tyvärr inte så het på sådant, så jag är tacksam för hjälp!

/Kajsa

Annons
Postat

Du kan fösöka med en EQ. Olika EQs funkar olika bra till ändamålet.

Om du sitter på PC och kör VST kan du ladda hem poshifopit. Det är en EQ med valbara filtertyper, bland annat ett bandpassfilter som kan fungera här.

Iofs, kanske enklast att pröva den EQ du har tillgänglig först. Sätt ett högpassfilter vid 300 - 400 Hz och ett lågpassfilter vid 3000 - 5000 Hz ungefär. Pröva också att lägga en hårt arbetande kompressor efter EQn.

Postat

Ett mycket brant bandpassfilter är precis vad du behöver. Alternativt en EQ med många band kan åstadkomma samma sak.

Postat
Waves hr gjort en liten söt plugg som heter Grungelizer, den funkar rätt nice.

Grungelizer är väl en VST-plugg som följer med Cubase? Gjorde åtminstone det förr. Jag gissar på att det är Steinberg själva som utvecklat den.

Postat
Måste man inte sänka bit-raten också för att emulera en riktig telefon?

Bra förslag om man vill efterlikna en GSM eller DECT.

Det gamla telefonsystemet var helt analogt.

Där skulle det däremot funka bra med en högtalarsimulator.

Postat (redigerat)

En liten tanke bara.. Man kan ju sola rösten i mixen faktisk ringa från sin vanliga telefon till sin mobil och spela in närmickat också... Borde funka med hörlur som monitor t.ex. 🙂

Redigerat av hegobald
Postat
En liten tanke bara.. Man kan ju sola rösten i mixen faktisk ringa från sin vanliga telefon till sin mobil och spela in närmickat också... Borde funka med hörlur som monitor t.ex. 🙂

Och men jag ändå är på G.. En tanke till.. Man skulle kunna skapa en Impulsefil för SIR t.ex så har man ju en modell av en telefon att använda sen.. Mer om det på http://www.xs4all.nl/~fokkie/IR.htm

Postat (redigerat)
En tanke till.. Man skulle kunna skapa en Impulsefil för SIR t.ex så har man ju en modell av en telefon att använda sen..

Tror jag har sett färdiga telefonimpulser att ladda hem. Men nu börjar vi väl komma från ämnet, att göra telefonröst på ett enkelt sätt? 😛

Edit: Fast förresten... Det kanske inte var det som var frågan? 🙂

Redigerat av joachime
Postat
Iofs, kanske enklast att pröva den EQ du har tillgänglig först. Sätt ett högpassfilter vid 300 - 400 Hz och ett lågpassfilter vid 3000 - 5000 Hz ungefär.

Dvs ett bandpassfilter 🙂

Postat

Enklaste sättet är nog ändå att öppna ljudfilen i Windows "Ljudinspelaren" (Sound Recorder) och klicka Arkiv>Egenskaper>Konvertera> och välja Telefonkvalité (File>Properties>Convert now>Telephone Quality).

• 2 månader senare...
kryotank (oregistrerad)
Postat

Jag slaktade en gammal grå nummerskive-telefon på lur+sladd. Sen lödde jag dit en tele-kontakt och vips! - the real thing!!

Funkar hur bra som helst!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.