Jump to content
Annons

hyra ny dator Vs bygga en själv?

Recommended Posts

Mk2 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Funderar på att införskaffa ny dator för musikbruk. Jag har fått nytt erbjudande att hyra dator i 3år (fujitsuSiemens) ifrån Nicator genom mitt jobb på Volvo. Måste bestämma mig senast nu på Fredag så jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter..

Har funderat lite på Vardagsdatorn och köpa till ett E-MU 1820 ljudkort.

Eller ska jag bygga ihop en dator själv?? 😄

Det finns tre varianter att hyra...

En basdator för runt 6500:- som ser ut så här:

Kabinett: Midi Tower

Moderkort: MB uATX nVidia nForce 4 AMD Athlon™ A64/Sem 939 Cool´n´Quiet

Processor: AMD Sempron 3000+ 1.8 HT1600 128K 939

Internminne: 512MB PC3200 (2x256MB, 400MHz DDR SDRAM 184-Pin DIMMs)

Hårddisk: 160GB SATA II/7200rpm 8MB cache

Grafik: nVidia GeForce 6600LE 256M/0M PCIe VIVO DVI, Passiv kylning = ingen fläkt

Ljud: Integrerat 6-kanals 5.1

Nätverksstöd: 10/100 MBit/sek (integrerat på moderkortet)

Modem: PCI, V.92 56k, Data/Fax

Optisk enhet 1: 16x Multi-format DVD-brännare DL (Double Layer)

Diskettenhet: Ja

Tangentbord: Multifunktion USB-kabel - Svarta tangenter med silver ram

Mus: Optisk scroll USB

Högtalare: Standard Stereo - Svarta

Anslutningsportar framsida: 1st IEEE 1394 (FireWire), 2st USB 2.0, 1st mikrofon in, 1st hörlursutgång

Anslutningsportar baksida: 1st IEEE 1394 (FireWire), 4st USB 2.0, 1st mikrofon in, 1st hörlursutgång, 1st Line in, 1st Serial, 1st LAN 10/100 (RJ-45)

En "Vardagsdator" för runt 9000:-

Kabinett: Midi Tower

Moderkort: ATX nVidia nForce 4 ULTRA, miljöanpassat, 939-pinnars med 1Gbit LAN och RAID 0, 1 support samt 8-kanals 7.1 ljud

Processor: AMD Athlon™ 64 3500+ 2.2 HT2000 512K 939

Internminne: 1024MB PC3200 (400MHz DDR SDRAM 184-Pin DIMMs)

Hårddisk: 250GB SATA II/7200rpm

Grafik: ATI® X700SE 256M/0M PCIe ViVo DVI

Ljud: Integrerat 8-kanals 7.1

Nätverksstöd: 10/100/1000 MBit/sek (integrerat på moderkortet) + trådlöst WLAN 54MBit/s (integrerat 802.11b/g)

Optisk enhet: Multi-format DVD-brännare DL (Double Layer)

Diskettenhet: Ja, på 5,25 platsen

Minneskortläsare: 11-i-1 stödjer nedan format:

1. Compact Flash Card (CF type I)

2. Compact Flash Card (CF type II)

3. Micro Drive

4. Multi Media Card (MMC)

5. Secure Digital Card (SD)

6. Smart Media Card (SM 3.3V)

7. Memory Stick (MS)

8. Memory Stick Pro (MS Pro)

9. Memory Stick Duo (MS Duo)

10. Memory Stick Pro Duo (MS Pro Duo)

11. xD-Picture Card (xD)

Tangentbord: Multifunktion USB-kabel - Svarta tangenter med silver ram

Mus: Optisk scroll USB

Högtalare: 2st högtalare 2.1 och subwoofer

Anslutningsportar framsida: 1st IEEE 1394 (FireWire), 2st USB 2.0, 1st mikrofon in, 1st hörlursutgång

Anslutningsportar baksida: 1st IEEE 1394 (FireWire), 4st USB 2.0, 1st mikrofon in, 1st hörlursutgång, 1st Line in, 1st Serial, 1st LAN 10/100 (RJ-45)

Och en Värsting för runt 15700:-...

Kabinett: Midi Tower (inkl 500w powersupply m.m.)

Moderkort: ATX nVidia nForce 4 ULTRA, miljöanpassat, 939-pinnars med 1Gbit LAN och RAID 0, 1 support samt 8-kanals 7.1 ljud

Processor: AMD Athlon™ 64x2 4200+ 2.2 HT1000 2x512K 939

Internminne: 1536MB PC3200 (2x512MB, 2x256MB, 400MHz DDR SDRAM 184-Pin DIMMs)

Hårddisk: 500GB SATA/7200rpm 8MB cache (2x250GB)

Grafik: NVIDIA GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (2xDVI, ViVo)

Ljud: Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS, med 5.25' frontmodul med fjärrkontroll och 64MB dedikerat ljudminne

Nätverksstöd: 10/100/1000 MBit/sek (integrerat på moderkortet) + trådlöst WLAN 54MBit/s (integrerat 802.11b/g)

Optisk enhet 1: 16x Multi-format DVD-brännare DL (Double Layer)

Optisk enhet 2: 16x DVD-spelare - Läshastighet: CD-ROM 48x, DVD-ROM 16x

Diskettenhet: Ja

Minneskortläsare: 11-i-1 Stödjer nedan format:

1. Compact Flash Card (CF type I)

2. Compact Flash Card (CF type II)

3. Micro Drive

4. Multi Media Card (MMC)

5. Secure Digital Card (SD)

6. Smart Media Card (SM 3.3V)

7. Memory Stick (MS)

8. Memory Stick Pro (MS Pro)

9. Memory Stick Duo (MS Duo)

10. Memory Stick Pro Duo (MS Pro Duo)

11. xD-Picture Card (xD)

Tangentbord: Trådlöst multifunktion - Slim Line med svarta tangenter och silver ram

Mus: Trådlös optisk

Högtalare: 2st högtalare 2.1 och subwoofer

Anslutningsportar framsida: 2st USB 2.0, Coaxial SPDIF IN/UT, Optisk SPDIF IN/UT, AUX IN, Hörlursutgång, Line in/mikrofon, MIDI IN/UT, IR-mottgare för medföljande fjärrkontroll

Anslutningsportar baksida: 1st IEEE 1394(FireWire), 4st USB 2.0, 1st mikrofon in, 1st hörlursutgång, 1st Line in, 1st Serial, 1st LAN 10/100 (RJ-45)

Har även möjlighet att få hyra en 23" widescreen skärm för runt 4300:-

DiBOSS 23” WIDE LCD-skärm

• Ljusstyrka: 500 cd/m2

• Kontrast: 800:1

• Upplösning: 1366x768

• Responstid: 8 ms

• Gränssnitt: D-SUB, DVI-I, S-Video, 2x SCART, component

• Klarar HD-upplösning

• Fjärrkontroll

Försökte ta reda på vad det var för moderkort men det visste de inte själva i.o.m att datorerna inte är byggda ännu. Kan bli alltifrån Asus till MSI m.m

Som sagt mycket tacksam för svar.... 😉

Mvh Mk2

Redigerat av Mk2
Annons
Postat

Det framgår inte om de NF4 moderkort som sitter i dina förslag är SLI-kort. Om de är det så är det likhetstecken med problem i en musikdator, varning alltså.

Beträffande "värstingdatorn" så har det rapporterats en del problem med vissa konfigurationer med processorer av den typen, bland annat med UAD-! kort.

Om du skall köpa ett EMU 1820 - som är att bra ljudkort - så tycker jag att du skall köpa EMU 1820m. Det är dyrare, men har mycket bra AD-omvandlare.

Persnligen skulle jag bygga datorn, inte hyra. Det framgår inte vilken erfarenhet du har av datorbyggen, men känner du att du har rätt kunskaper så tycker jag det kan vara en bra idé att skruva själv.

Mk2 (oregistrerad)
Postat

Tackar för varningstippsen!

Jag trodde att den enda skillnaden mellan 1820 och 1820M var att det hänger med ett extra cynkkort.

Det är väl som du säger att om man bygger en själv så får man ju exakt det man vill ha. Jag har byggt en dator och har lite vetskap om det.. så det borde inte vara några problem. 😕

Föreslår du en Intel eller AMD processor? och hur bra processor tycker du man borde satsa på?

Har du något förslag på datorkomponenter ifall jag ska bygga en själv?

Postat

Finns tonvis med trådar om detta på forumet. Prova sök på "musikdator" t ex.

Förstår annars att folk gärna tar de här hyrdatorerna, kan ju trots allt vara ganska förmånliga priser-och service på dessa, plus att det ofta dras på bruttolönen. Men för det mesta hyr man väl bara datorn, antar att man inte får sätta i expansionkort (som ett nytt ljudkort) hursomhelst då? Dessutom brukar färdiginstallerade datorer har en eländigt massa extraskräp.

Ska dock inte säga för mycket, eftersom jag fortfarande inte fått min egenbyggda dator att funka helt problemfritt, om än väldigt bra. Men det är en del pill på vägen för det mesta...

Postat

Både Intel och AMD har sina förespråkare. AMD ger idag ganska mycket "bang for the buck" och har inte samma höga processortemperaturer som Intels nya processorer dras med. Själv har jag dock just nu en 3.6 GHz Intelprocessor i musikdatorn. Och jag har Intel i videoredigeringsdatorn och i layoutdatorn. Men AMD i speldatorn...

Det är nästan viktigare med vilket moderkort du väljer, ett som är känt för att vara stabilt är inte fel. I min musikdator sitter ett ASUS P5AD2-E Premium. P4C800-E DLX i video- och layoutdatorerna. De är samtliga bra och stabila kort.

I speldatorn sitter en FX55-processor poå ett MSI-kort K8N Neo 2 Platinum, nForce 3. Även det borde kunna funka bra i en musikdator. Trots att kortet varit med ett tag så har det mycket gott rykte även om det inte egentligen är helt modernt.

Intels nya chipset, 955, som i ASUS P5WD2 är också intressant. Men det har jag inte provat själv, och jag brukar vara försiktig med att rekommendera komponenter jag inte på något sätt har förstahandserfarenhet av.

Över huvud taget så är det nog bra att inte falla för de allra billigaste alternativen när man väljer komponenter. Det är trots allt ett arbetsredskap du skall bygga, som du vill ska fungera bra i flera år.

När det gäller processorhastighet så tycker jag du skall välja så snabb processor du anser att du har råd med, desto längre räcker den. Det är dock så att de allra senaste/snabbaste processorerna är ganska dyra, näst bäst är oftast mera prisvärd...

Gott om (kvalitets)minne är ju också ett självklart råd i en musikdator, minimum 1 GB. Liksom tysta komponenter, fläktlöst grafikkort till exempel, och en tyst processorkylare, exempelvis Zalman. Och, återigen tysta, hårddiskar, till exempel Seagate.

Bra nätaggregat med kvalitet är alltid viktigt, t ex Antec Truepower 550 watt.

Mk2 (oregistrerad)
Postat

Tackar så mycket för de fina tippsen! :rolleyes:

Jag funderar på och hyra den billiga eller vardagsdatorn med 23" widescreenk. och ha den som spel o surfdator.

Funderar sedan starkt på att bygga en dator för just bara musikbruk. Om jag nu för en gångs skull ska bygga en så är det viktigt att det blir en stabil dator.

Du "Violiner" verkar ju vara lite insatt i det hela... Funderar lite på moderkorten. För det låter ju rätt logiskt att man ska ha en bra grund i datorn att utgå ifrån och då just moderkortet + processor och att dessa funkar ihop.

Är det just vilka chippset som används på moderkorten som spelar roll hur stabilt det kommer fungera med resten av datorn. Har en aning om att det finns olika tillverkare...VIA, SiS m.m '

Du tippsade om ASUS. Vad använder de för chipps?

Raminnen...ska man ha de värsta med högst frekvens eller vad ska man tänka på? Hårdiskar...räcker det 7200varv?

/MVh Mk2

Postat

Asus är en av de större moderkortstillverkarna, oftast med bra produkter (det finns dock undantag, P4S8X för nåt år sedan till exempel som gav många gråa hår medan andra fick kortet att gå hyfsat...). Asus använder olika chipset från de flesta tillverkare. nForce 3 eller intel bör du nog titta på i första hand i dagsläget. Jag skulle som sagt i vilket fall som helst inte köpa nForce 4 till en musikdator idag. Och ännu så länge skulle jag också vara litet avvaktande till de nya dualprocessorerna från AMD ifall det gäller en musikdator, de är mycket kraftfulla, men det rapporteras som sagt om en del problem som andra gärna kan få lösa först...

Chipsetet är en mycket viktig faktor, men det är också hur detta implementeras på moderkortet som avgör hur bra det fungerar i slutänden.

Vilka RAM-minnen du bör välja beror delvis på vilket moderkort du väljer. Ofta är det så att man som vanligt får vad man betalar för, budgetminnen bör man avstå ifrån. OCZ, Corsair, Kingston är några bra märken.

Det räcker med att du köper minne som klarar den busshastighet som ditt moderkort klarar som standard, du vill förmodligen ändå inte överklocka en musikdator (jag skulle i alla fall inte göra det). Däremot kan det vara bra att välja minne med låg latency, även om det blir litet dyrare.

7200 varv Seagate är helt OK. Väljer du till exempel 10 000 varvsdiskar, Raptor, från Western Digital så får du i och för sig snabba diskar, men de blir inte tysta.

Mk2 (oregistrerad)
Postat

Tackar så mycket för tippsen och visat intresse! 😱

Postat

Ytterligare en tanke om hårddiskarna; I 999 fall av 1000 är det nog processorn som kroknar långt innan hårddisken ens börjar bli ansträngd, så att köpa en 10 000 rpm-hårdisk tjänar man nog inte så mycket på.

Den här länken är bra också: http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...&fpart=1#360675

Visserligen anpassat för ProTools LE, men funkar säkert utmärkt med de flesta andra inspelningsprogram också.

Postat

Är själv inne på min tredje jobbhyrdator. Standard är att man får köpa loss dem för en mindre summa efter hyrestiden gått ut. Uthyraren vill inte ha tillbaka tre år gamla datorer.

Fördelarna är att det dras på bruttolönen, dvs är skattefinansierat. Samt att märkesdatorer oftare är tystare än hemmabyggen och att komponenter harmonierar med varandra.

Nackdelar är hopplösa Bios där du inte kan ändra någonting och att du får betala för en massa mjukvara du inte vill ha. Samt att du antagligen inte får Win Xp i orginal utan en förhatlig Recoveryskiva.

Men som sagt alla mynt har två sidor. 😱

Postat
Är själv inne på min tredje jobbhyrdator. Standard är att man får köpa loss dem för en mindre summa efter hyrestiden gått ut. Uthyraren vill inte ha tillbaka tre år gamla datorer.

Fördelarna är att det dras på bruttolönen, dvs är skattefinansierat.

...om jag inte är felinformerad, så påverkas den framtida pensionen av sådana här personalköp eftersom det dras från bruttolönen, så det är inte säkert att affären är riktigt lika bra som det verkar... 😱

Jag skulle absolut välja att spika ihop en burk själv efter att ha sparat ihop pengarna - eller rentav i värsta fall ta ett kort lån hos banken. Då får man kända komponenter och man kan anpassa varje del till behov, kompatibilitet, önskemål och plånbok.

Postat (redigerat)
Samt att märkesdatorer oftare är tystare än hemmabyggen och att komponenter harmonierar med varandra.

Då är det nog fel person som hållt i skruvmejseln.

Om du vänder på detta så håller jag med dig, att ett hemmabygge ofta blir tystare än en märkesdator. I alla fall är mina det...

Dessutom kan man bygga datorn för det ändamål man skall ha den till. Så den blir nog även betydligt bättre harmoniserad.

Redigerat av Violiner
Postat

...om jag inte är felinformerad, så påverkas den framtida pensionen av sådana här personalköp eftersom det dras från bruttolönen, så det är inte säkert att affären är riktigt lika bra som det verkar... 😱

Jag skulle absolut välja att spika ihop en burk själv efter att ha sparat ihop pengarna - eller rentav i värsta fall ta ett kort lån hos banken. Då får man kända komponenter och man kan anpassa varje del till behov, kompatibilitet, önskemål och plånbok.

Det är en sanning med modifikation eftersom taket för den pensionsgrundande inkomsten går någonstans vid 270.000 kr. Så om du tjänar 280.000 kr och gör ett hyresavdrag på 8000 kr så blir din nettokostad 5000 kr och inga förlorade pensionspoäng. Med ett rest värde på ca 1000 kr blir totalkostnaden alltså 16.000 kr. Och inga räntekostnader jämfört med om man skulle låna pengarna.

Postat
Samt att märkesdatorer oftare är tystare än hemmabyggen och att komponenter harmonierar med varandra.

Då är det nog fel person som hållt i skruvmejseln.

Om du vänder på detta så håller jag med dig, att ett hemmabygge ofta blir tystare än en märkesdator. I alla fall är mina det...

Dessutom kan man bygga datorn för det ändamål man skall ha den till. Så den blir nog även betydligt bättre harmoniserad.

Möjligt att jag är fel person som hållit i skruvmejselen. Jag har skruvat ihop ett par typ , byggsatser i brist på bättre ord, där jag köpt allt i samma affär vid samma tillfälle samt några skrotbyggen med "leftovers"-grunkor. Samt hyrköpt 2 Compac och från i förgår en HP Pavilion. Min åsikt är att åtminstone Compaq satsar på ergonomi och däri ingår en tyst arbetsmiljö. Sen har det ju funnits andra saker att reta sig på när det gäller dem.

Men visst går det säkert att skruva ihop en tyst dator från början om man kanske pririterar detta vid inköp. Vilket ju jag kanske inte gjort. Kan jag villigt erkänna. 😱

Postat

Riktigt bra och intressant tråd det här! Tack Violiner för att du delar med dig av dina kunskaper på ett så pedagogiskt sätt! 😱

Mk2 (oregistrerad)
Postat

...om jag inte är felinformerad, så påverkas den framtida pensionen av sådana här personalköp eftersom det dras från bruttolönen, så det är inte säkert att affären är riktigt lika bra som det verkar... 😄

Det är en sanning med modifikation eftersom taket för den pensionsgrundande inkomsten går någonstans vid 270.000 kr. Så om du tjänar 280.000 kr och gör ett hyresavdrag på 8000 kr så blir din nettokostad 5000 kr och inga förlorade pensionspoäng. Med ett rest värde på ca 1000 kr blir totalkostnaden alltså 16.000 kr. Och inga räntekostnader jämfört med om man skulle låna pengarna.

Sen om man tjänar över en viss summa..tror det är efter 250000 så skattar man ju man 50% på det man tjänar över. Utnytjar man då att dra av datorn brutto så minskar ju totalinkomsten du tjänar på ett år, och det blir då en mindre del över 250000 som man måste skatta 50% på. Så i princip kan man säga att staten betalar halva datorn. Sen att man förlorar "lite" pensionsgrundande pengar är för mig ingen större grej.

Det var det om hyrdator...men det är som ni säger att vill man ha en dator för ett specifikt ändamål så blir det nog bäst om man bygger ihop en själv! 😲

• 5 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hmmm... Har också fått ett sånt där Hempc-erbjudande från sambons jobb..

Verkar väldigt bra tycker jag. Bra prestanda och inte alltför mycket onödigt krafs (vi har ju t.ex. redan att bra ljudkort)... Eller vad tycker ni?

Namn Titan 5000

Kabinett Miditower ATX

Silent Kit Sänker datorns ljudnivå

Nätaggregat 350W, PFC, temp.styrd

Chipset Intel 945P

Processor Intel Pentium 4 640 (3,2 Ghz) 800 Mhz FSB, LGA775

Minne 2048 MB DDR II 533 (4xDIMM)

Grafik NVIDIA GeForce PCX6800GT 256MB TV-Out, DVI

Ljud Intel High Definition Audio, 6 kanaler (5.1) audio

Optisk enhet DVD-ROM 16x/48x och DVD+/-RW Drive 16x Intern Dual Layer

Kortläsare Inbyggd kortläsare "all-in-one"

Lan Intel PRO 10/100/1000 LAN

Modem Internt 56K/v.92

Hårddisk 500 GB, 7200rpm, Serial ATA (2 x 250 GB)

Kortplats Totalt: 1 PCI Express x16, 4 x PCI, 2 PCI Express x1

Portar bak 1 x 9-pol, 1 x 25-pol, 4 x USB 2.0, 2 x PS/2, RJ-45

Portar fram 2 x USB 2.0, Mic och hörlur (Front Audio)

Expansion 1 x 5,25" och 1 x 3,5" lediga

Diskettenhet Nej

Tangentbord Logitech

Mus Logitech/Optisk mus

Högtalare Creative Inspire P-380

Firewire PCI kort ger 2 externa portar

Dimension 440 x 180 460 mm (DxBxH)

Tillsammans med en Philips 19" TFT 190 S6FS, TCO03 och MS Office blir det ca 300kr nettoavdrag i månaden...

Har funderat en del på hur bra/anus det är att hyra en sån här dator jämfört med att plocka ihop nåt eget, men det känns som att man får väldigt mycket för pengarna här...

Ska knalla iväg och titta på den och prata lite med försäljarna under veckan, så råd och kommentarer är mycket välkomna!!

Redigerat av android
Postat

om du har en ekonomisk möjlighet, så bygger du naturligtvis din nya dator själv.

betala för det du behöver i delar, varken mer eller mindre och lev med tillfredställelsen att du byggt den själv.

det är inte någon konst att bygga en tyst dator och inte är det dyrt heller. köper du ex. asus-moderkort så har du ofta fina möjligheter att överklocka och få ut det mesta av din processor.

som någon sa tidigare så kan du vara jävligt låst om du köper färdiga märkesdatorer (det ligger i deras supportfilosofi).

Postat (redigerat)

Android:

Nja, även om vi bortser från att det inte framgår vilket moderkort det handlar om (en av de viktigaste faktorerna) så tycker jag det känns som om nätaggregatet är underdimensionerat för den datorn om man ser på vilken processor och grafikkort som sitter i den - vilket biir ännu värre om man räknar med att du skall i med ytterligare strömförbrukare i form av ett avancerat ljudkort. Och det får i alla fall mig misstänksam. Jag skulle inte bygga en musikdator med ett 350 watts nätaggregat i alla fall.

"Silent kit" är en annan beskrivning som kan vara ett problem. Om det är så att det är någon form av processorhastighetssänkande historia så kan det skapa problem för dig. Är det något annat i form av tysta fläktar etc så är det naturligtvis bra.

Grafikkortet är av en typ av grafikkort som inte brukar vara speciellt tyst av sig.

Redigerat av Violiner
Postat

Datorn vi har nu har jag plockat ihop själv tillsammans med en kompis, så visst, just ihopsättandet är inget större problem... Däremot har vi väl just nu inte riktigt de ekonomiska möjligheterna att köpa dator för runt 15,000kr, som jag antar att ett motsvarande paket skulle kosta...

Men det verkar hursomhelst alltså inte va abolut toppklass på den här då... 🙂

Mitt ljudkort tror jag iofs inte är så strömslukande, det är ett "enkelt" ESI Juli@ (PCI-kort utan breakoutbox, etc.) och så mycket annat kommer jag nog inte att köra in i den. Fast jag måste ju förstås först kolla så att jag överhuvudtaget får öppna den och "pilla"... Moderkort och vad "silent kit" innebär ska också undersökas.

Tack för bra kommentarer! Keep 'em comin'! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.