Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter lite problem med "drivisar" är jag nu igång och testar mitt nya ljudkort. Självklart funkar det inte som jag vill. Skulle vara sjukt tacksam för lite input på följande:

När jag spelar in ett mono-spår med gitarren i Garageband och sedan spelar upp detta får jag endast ljud i ena örat. Om man tittar på ljudspåret i garageband har det endast registrerats insignaler på "ena" sidan av spåret, alltså inte symetriskt utan helt tomt på den övre delen av spåret.

Jag skulle alltså vilja att min mono-inspelning ger symetriska mono spår (om man nu kan säga så) och spelas upp i båda högtalarna. Jag tror det kan ha något med inställningarna till ljudkortet, att man måste "routa" insignalen på något vis men jag fattar ingenting (ganska nybörjare) Någon som känner igen detta?

Jag har sökt på M-audios hemsida och i handboken (på typ 4 sidor...genomarbetad ) men hittar inget vettigt svar.

Börjar klia i fingrarna nu, vill spela in, please hjälp.

Mvh

//vic

Annons
Postat

Du verkar spela in på ett stereospår. Välj ett monospår. Eller, i värsta fall, panorerara spåret så att Du får gitarr i bägge lurarna.

Postat

det är det som är grejjen och det störiga.....jag spelar in på ett mono-spår.

Det funkar när jag väljer den obalanserade ingången på baksidan (ger utslag på vänster sida/signal i mixern, vilket väl är default för mono??) men inte när jag använder den balanserade ingången för gitarr (ger utslag på höger-kanalen av mixern).

Jag tror man måste styra om signalerna i ljudkortet, det är det jag inte kan klura ut hur man gör.

//vic

Postat

Du får leta rätt på en "ratt" i ditt inspelningsprogram/mixer som heter panorering.. och helt enkelt välja om vart i ljudbilden du vill ha din gitarr 😎

Postat

hmmm... vet inte om det är lösningen. Har pillat på det mesta som jag kan hitta, garageband är ju ganska begränsat i inställningar. Har ju iof inte tänkt använda GB i framtiden, ska precis lägga beställning på logic, hoppas det löser sig då.

Tack ändå dudes!

//vic

Postat

En liten fråga bara, : er du sikker på at inte gitarr-inngången er i stereo, eller at du anvander en stereo-kabel mellan gitarren o ljudkortet ? Har du rett kablar mellan ljudkortet o PC/MAC´en ?

jag frågar derfor att i en katalog jag har, så er M-Audio Firewire SOLO ett externt ljudkort.

Postat

Jag använder en tele (mono) mellan gitarr och ljudkort och borde därför få en symetrisk mono-signal när jag spelar in på ett mono-spår...men jag får tyvärr inte det :rolleyes: Ska nog fixa en stereosladd och se hur det funkar.

Jepp, firewire solo är ett extern ljudkort.

well....dags att sluta jobba, hem o pilla......

//v

Postat

Har du varit inne i inställningarna för ljudkortet? ( "M-Audio FireWire" i katalogen program )...

Där finns reglar och panoreringsrattar att dra i.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.