Jump to content
Annons

Reasonkompo 2


Linus

Recommended Posts

rk2_banner.gif

Då startar omgång 2 och den här gången är temat hiphopbeats. Reglerna är precis som förra gången!

Och du, att ladda in ljuden i en sampler och använda "as is" är tillåtet men det kan bli en smula tråkigt.

Våga experimentera och modulera och routa kablar för att tweaka fram nya ljud ur samplingarna! :rolleyes:

 

Tema: Beatz (Hiphop/R&:rolleyes:

Deadline: Onsdag 19 oktober 10:00 <----------- NY DEADLINE

Lade till några extradagar eftersom jag har varit sen med information om var/hur ni lämnar in bidragen.

Format: En RNS (så att vi kan kika i racket och lära oss av varandra) samt en MP3-version (som underlättar för röstningen).

 

 

Regler:

  • Endast samplers tillåtna som ljudkälla.
     
  • Syntar får användas som en effektburk och modulation. T.ex. Subtractor och Malström kan generera LFO eller styra effekter och Malströms filter kan användas som inserteffekt osv. osv. osv. Men återigen, de får inte användas som LJUDKÄLLA.
     
  • Man får inte redigera samplingarna - varken klippa eller modifiera wav-filerna med effekter. Dvs. enbart Reasons effektburkar tillåtna.
     
  • ALLA samplingar i packet måste INTE användas. Använd några av dem, eller använd alla. Det är upp till dig!
    Inga samplingar från Factory Sound Bank eller andra refills tillåtna.

Ladda hem:

Sample pack: reasonkompo2_samples.rar 2,05 MB

OBS! Spara INTE samplingarna i RNS-filen!! Alla medverkande här har ju dem redan.

Lämna in ditt bidrag:

Så vad gör du med dina filer? (RNS+MP3)

Jo, du skickar ett mail till publik@olsberg.se, men du ska INTE bifoga dina filer i mailet.

Antingen laddar du själv upp filerna någonstans och skickar en länk, eller så använder du http://www.yousendit.com eller liknande, för att skicka filerna.

Lycka till och ha det roligt! :rolleyes:

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hemmakeyboardljud

Hemmakeyboard? Det är D-20/Motif/01W/Trinity som står för ljudbanken... 😉😛😄

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

räknas redrum

Redrum? Ja, absolut. Redrum, NN-19, NN-XT är valen för ljudkällor. Combinators kan vara användbara. Syntarna är endast tillåtna för modulation av samplers, inte som ljudkälla.

och dr. rex som sampler och får man isf använda recycle?

Dr. Rex? Nej. Det finns inga loopar i tävlingens sample pack. Och redigering av samplingarna är inte tillåtet och använda Recycle därmed uteslutet...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Dr. Rex? Nej. Det finns inga loopar i tävlingens sample pack. Och redigering av samplingarna är inte tillåtet och använda Recycle därmed uteslutet...
nä jag märkte att det inte fanns några loopar. men jag tänkte att om man gör en loop i redrum, exporterar den och sen kör den via dr. rex. mest för att jag är van att jobba med loopar i dr. rex, även loopar jag själv gör.. som en kreativ sporre på nåt sätt, man låser sig i det man håller på med och måste på så sätt vara kreativ.. jaja.. =)

tack för ditt svar, då vet jag. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en dum mac som inte tycker om rar-formatet.

Jag hade bestämt för mig att StuffIt klarar rar-filer?

Annars, pröva detta:

unrarx

Jag uppdaterade min Stuffit-version, så nu gick det lysande.

Men låt mig bara se om jag fattar nu....MÅSTE man göra hip-hop eller är det bara ljuden som är "hip-hop"-aktiga så att säga?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

MÅSTE man göra hip-hop eller är det bara ljuden som är "hip-hop"-aktiga så att säga?

Temat är beats, så visst är en hip-hop-instrumentalare att föredra. Men, bryt mönster och hitta din "egen sorts hip-hop" då... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hip-Hop kan ju låta på en väldig massa olika sätt. Ta bara 2Pacs gamla grejor och jämför dem med Man's Best Friend, Soles mer politiska sidorprojekt. Eller ta det Alias gör; han låter mer som Efterklang än NWA, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hip-Hop kan ju låta på en väldig massa olika sätt. Ta bara 2Pacs gamla grejor och jämför dem med Man's Best Friend, Soles mer politiska sidorprojekt. Eller ta det Alias gör; han låter mer som Efterklang än NWA, liksom.

Ja, det var det som var min tanke med temat. Timbaland eller Neptunes, Masse eller Breakmecanix - alla gör sin grej på olika sätt.

Precis som i det här kompot. Alla tävlande utgår från samma samplingar, men resultaten kommer att bli hur olika varandra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man göra hip-hop utan att ha med åtminstone två könsord och ett "fuck"?
jag återkommer med svar i frågan när jag analyserat all hip-hop som gjorts. men jag tror faktiskt inte det. 😱
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... prodda "hip hop beats" med ett stycke sketna samplingar som låter GM MIDI 1995, I don't think so...  Sorry.. inte min påse nötter riktigt..

Kan vi inte ta Norman Cook's "Skip To My Loops" ReFill i stället?

samplingarna är nice, det är din fantasi och ditt kunnande som hämmar dig om du inte kan producera med det, lite material-lirare kanske?

"skip to my loops" är passé. dock, hans breakbeats från det fillet never goes out of style. fatboy slim är husguden, men det refillet är inte helt färskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nito_ (oregistrerad)

Må jeg melde meg på for å delta? eller er det for alle sammen? Jeg er game i hvertfall, snygge samplinger, skal nok kunne klare å vri noe ut av disse samplingene.

-Nito

Hmmmmm...en annen ting...er det kyndige folk som dømmer her eller er det bare folk med en allmenn oppfattning av hva hip hop/r'n'b musikk pleier å høre ut som?

Redigerat av Nito_
Link to comment
Dela på andra sajter

Må jeg melde meg på for å delta? eller er det for alle sammen? Jeg er game i hvertfall, snygge samplinger, skal nok kunne klare å vri noe ut av disse samplingene.

-Nito

Hmmmmm...en annen ting...er det kyndige folk som dømmer her eller er det bare folk med en allmenn oppfattning av hva hip hop/r'n'b musikk pleier å høre ut som?

Hoppas att jag förstår dig rätt.. Det är forumets medlemmar som röstar på bidragen. Det verkar inte vara så många som håller på med hiphop här på forumet men samtidigt skall ju inte det ha någon inverkan på hur man vet om en låt/beat är bra eller dålig, inte sant??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är forumets medlemmar som röstar på bidragen.

Jag som tänkte komma med överraskningen i ett senare skede - men jag tar det väl nu då. 😄

Forumets medlemmar sätter hälften av poängen. Sedan kommer en jury att sätta den andra hälften. Så det blir en sån där hemsk halv-diktatur ala Melodifestivalen 🙂😄 :D

 

Och som dedacia säger, man behöver inte göra en lång låt.

Vill du göra 8 takter som loopar? Fine. 32 takter? Fine. 80 takter? JA! Ni som gör ni vill! 🙂

 

Scratch/vinylknaster/gitarrer eller Amen-breakbeats blev utelämnade ur sample pack med flit 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Man kan ju inte göra hiphop utan sång. Finns det några ord som man måste rimma på?

.. men ni glömde ju de obligatoriska scratchljuden!

Det är klart att man kan göra hiphop utan sång! 😄 Testa så får du se 😛

Förresten, intressant detta, ska börja genast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det okej om undertecknad också ställer upp och tävlar?

Jag förblir ju lika anonym som er vid röstningen. Och att jag satte ihop sample pack har heller ingen fördel för min skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det okej om undertecknad också ställer upp och tävlar?

Jag förblir ju lika anonym som er vid röstningen. Och att jag satte ihop sample pack har heller ingen fördel för min skull.

Det tycker jag absolut, så länge du inte sitter med i schlagerjuryn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...