Jump to content
Annons

Ljudkort till långsam dator?

vaguely

Recommended Posts

Tja.

Har funderingar på att skaffa in ett nytt ljudkort till min dator. Har just nu bara det kort som hängde med datorn när jag köpte den.

så min fråga är om man behöver tänka på nåt när man köper ljudkort och har en lite mer begränsad dator. (jag har en dell, 266mhz, köpt 98.)

Ge gärna lite tips på bra ljudkort som gärna är lite i den billigare prisklassen för studenter

Dela på andra sajter

Annons
Ärligt talat, vad ska du med ljudkort till i en sådan gammal relik...?

Du kommer inte att kunna köra något vettigt inspelningsprogram på 266MHz PC.

Vad ska du använda datorn till?

Det är väl inte riktigt sant :rolleyes:

Om dom kan göra riktigt bra musik med en ruskig gammal 4:86:a med 90mhz i cpu kraft, så kan han nog me göra riktigt bra musik med en 266mhz:are 😕

Jag vet dock inget kort som du kan köpa,, Sound Blaster Live? Borde väl funka..

Kolla in det 😆

Och lycka till!

Dela på andra sajter

Vad har du för operativsystem? Windows 98?

Du kommer inte att kunna köra något av de nyarere musikprogrammen.

Men du får nog igång några kanaler stereoljud i 16 bit/44kHz på den datorn i alla fall. Jag minns att jag för väldigt länge sedan körde 5 audiokanaler med Cakewalk Pro Audio på en Pentium 90... Så visst går det att göra musik på en gammal dator - men du måste använda minst lika gamla program som datorn. =)

Letar du så hittar du säkert en begagnad Cubase Score eller Cakewalk som du kan köpa billigt.

Som ljudkort skulle jag rekommendera dig att kika på ett Terratec eller M-Audio. De är billiga, men har bra kvalitet ändå.

Dela på andra sajter

yesbox. det är Windows 98.

Jag använder just nu Cakewalk men funderar på att börja testa cubase eller protools. JAg har för tillfället inga planer på nåt kort där jag kan spela in mer än två kanaler samtidigt.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.