musik (oregistrerad) Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 (redigerat) Hej! Jag sökte först i Sök, men inga träffar för DVA. Jag tänkte beställa en konsert-Dvd. Nu stod det angivet på hemsidan att den ligger i formatet DVA. Jag antar att det betyder DVD-audio. Då är min fråga: Om jag köper denna DVA-skiva, kan den spelas i alla dvd-spelare/dvd-inspelare? Måste man ha en dvd-spelare/dvd-inspelare som klarar DVD-Audio??? Typiskt i så fall. Hur många gör det? Gruppen ifråga är gammal, har aldrig släppt vare sig någon video eller dvd nånsin, så kommer en DVA... 😛 :musik Redigerat 13 september 2005 av musik
denton (oregistrerad) Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 Det borde stå i manualen till din DVD-spelare, det gör det iallafall till min, att den klara DVD-audio. Men jag har aldrig sett att det kallas DVA.
musik (oregistrerad) Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 Hej! Tack för snabbt svar. Jo, såhär är det va...hos megastore.se, så säljer de en dvd-konsert med ett kanadensiskt band. I listen upptill på siten, där man klickar och de förklarar olika format...PS2, DVD, CD, DVA, XBox etc. så står det nånstans att DVA skulle vara DVD Audio. Ytterst irriterande om man nu väntat på att få se dem på inspelning med rörliga bilder i 20 år, om skivan bara ges ut i DVA. Jag har ingen dvd-spelare i nuläget, men tänkte köpa en med inspelning på hdd. Tyvärr är det så mig veterligen att endast Pioneers dyra variant (vet ej beteckning) för 14000 SEK klarar BÅDE inspelning och DVD-Audio. Annars klarar ju INGA dvd-inspelare uppspelning av dvd audio, eller hur? 😛 :musik
musik (oregistrerad) Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 Hej igen! Jo....nu har jag läst nånstans på Nätet en recension av dvd-skivan. Den var otroligt dålig både vad gäller ljud- OCH bildkvalitet stod det! Kan de ta 185 kr för något som är sämre än en sliten VHS-konsert? Då inställer sig automatiskt frågan: Kan man försöka spela upp en DVA-skiva på en dvd-spelare/dvd-inspelare som INTE klarar DVA och DÄRFÖR få såhär dålig kvalitet? Kan det vara det som varit orsaken till att kvaliteten var så dålig? 😛 :musik
Fredster Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 Hej igen! Jo....nu har jag läst nånstans på Nätet en recension av dvd-skivan. Den var otroligt dålig både vad gäller ljud- OCH bildkvalitet stod det! Kan de ta 185 kr för något som är sämre än en sliten VHS-konsert? Då inställer sig automatiskt frågan: Kan man försöka spela upp en DVA-skiva på en dvd-spelare/dvd-inspelare som INTE klarar DVA och DÄRFÖR få såhär dålig kvalitet? Kan det vara det som varit orsaken till att kvaliteten var så dålig? 😛 :musik Om din DVD-spelare inte fixar DVD-audio så kommer det inte komma ut något ljud (om det inte finns ett vanligt 2 ch PCM spår också....vilket är vanligt). Men att bilden är dålig har absolut inget med DVD-audio att göra.
denton (oregistrerad) Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 Hittade en till men bara 2 ch http://www.netonnet.se/index.asp?iid=63180 Brukar det vara bild med på DVD-audio? Då är det väl en vanlig DVD, har inga DVD-audio skivor själv men däremot några SACD skivor.
Björn Olsberg Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 DVA har jag aldrig hört talas om, däremot brukar DVD Audio ofta förkortas DVD-A. Om skivan ges ut som endast som dvd-a, tvivlar jag på att video finns. Om video ingår, tvivlar jag på att det endast är ljud i något av de format som dvd-a kan innehålla. Om det tydligt står att det är video på skivan, kan du alltså med största säkerhet spela upp den i en vanlig dvd-spelare. Dock inte nödvändigtvis spåren i dvd-a då det beror på om din spelare klarar av det. Om det är vhs-kvalitet på skivan, beror det inte på skivan eller formatet i sig utan på att källan inte är bra nog. Anledningen är att det bara finns en standard för video på dvd, medan det finns flera sätt att lägga in ljud (antingen i video-sektionen på skivan eller som dvd-a).
musik (oregistrerad) Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 (redigerat) Hej! Tack för svaren! Den nämnda skivan heter From The Front Row Live med BTO (Bachman-T...o.s.v.) och hittas hos http://www.megastore.se Jag märkte här att man måste söka på gruppnamn, för titeln fick inte jag att funka. Eller så inledde jag inte varje titelord med stor bokstav. Onaturligt, den borde hitta den ändå... Den är i format DVA. Antagligen är det så Olsberg att ljudet lagts in i videosektionen. Det är ju frågan om en gammal konsert, så antagligen har det väl också varit frågan om en överföring från VHS till dvd helt enkelt. Gruppen ifråga har väl spelat in och gett ut nån konsert-VHS tidigare i staterna bara kanske. Tack för länken Denton! En Panasonic i rimlig budgetklass, hdd på 80 GB, inspelning även på DVD-RAM och uppspelning av DVD-Audio. Den jag funderade på heter Pioneer 430 och kostar ungefär samma. Den hade INTE uppspelning av DVD-Audio dock, men väl Commercial Skip som tar bort reklamen under inspelningen faktiskt! Dessutom DVD-layer-inspelning och fina lovord beträffande ljudkvalitet och bildkvalitet i tester. Bägge finns i svart och har hdd på 80 GB, som jag funderade över. Vad svåååårt detta blev nu helt plötsligt... Jag som skulle beställa. 😛 :musik Redigerat 13 september 2005 av musik
Linus Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 Många DVD-A innehåller även DVD-V, så att man kan lyssna på en komprimerad Dolby Digital- eller DTS-version av skivan, om man saknar stöd för DVD-A i sin spelare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.