Jump to content
Annons

abnormalbrain (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Någon som har något tips på en bra wah-wah-pedal?? Jag har en VOX. Jag vet att många har cry baby, men jag vill inte låta som "alla andra", utan bättre. Jag har inte testat cry baby, hur är ljudet jämfört med VOX?

Annons
Postat

Har egentligen inte hört nån skillnad på själva wahwahandet i sig mellan pedaler. En gitarrist i ett av mina gamla popband använde en Vox AC30, en Vox gitarr samt en Vox Gold wahwah. han hade GRYMT sound.

Jag har alltid använt olika crybabys samt en monsterwahwah som var stor fet och silverfärgad med overdrive.

Min erfarenhet är att wahwah låter wahwah, soundet varierar mer på val av git och stärkare.

Men det är med mina öron det.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har en Ibanez AutoFilter från 80-talet. Den låter "inte lika mycket" wahwah som andra (inte lika fläskigt), men den låter väldigt mycket "anti-wahwah" om du rattar åt andra hållet. Då får man fram ett märkligt och ihåligt ljud som är ytterst effektfull, mer åt sitarhållet. Om du ska ha någotsånär fläskigt wahwahljud med denna lilla orangebruna pjäs, så måste du ratta den till max annars är skillnaden gentemot ren signal alldeles för liten! Finns inte hos någon återförsäljare, men kolla in annonser hos tradera eller annorstädes. Vi köpte den hos Waidele musikavdelning Gbg, när denna ännu fanns kvar. Kostade då egentligen över 700 kr (för mer än 20 år sedan), men vi fick den för lagerrensade 200 kr. Vilket lyft för bandet. Har sett annonser idag för den på runt tusingen.

😏

ska jag hämta mer youghurt nu, omedelbart eller genast?//:musik

Postat

Är det något du inte gillar med Voxen? Den är ju lite känsligare än en del andra, och kanske inte alltid användbar över hela svepet. Men det är ju bara att öva, finns ju många som fått till riktigt grymma sound med en sån.

Postat

Jag tycker att den är bra, men jag skulle vilja ha ett sound som är mer skitigt, eller som vissa kallar vintage. Kanske att det låter lite annorlunda än andra wha-wha's, så att man kan få ett unikt sound.

Postat
Någon som har något tips på en bra wah-wah-pedal?? Jag har en VOX. Jag vet att många har cry baby, men jag vill inte låta som "alla andra", utan bättre. Jag har inte testat cry baby, hur är ljudet jämfört med VOX?

Varför tror att en wah-wah pedal som ingen annan har skulle göra ditt att sound låter eget. :rolleyes:

Soundet sitter i dina fingrar och hur väl du hanterar din pedal (oavsett märke och modell) med avseende på rytmkänsla och accentuering. :rolleyes:

Mvh / djonas

Postat

Ärligt talat behöver jag inte tips på hur jag ska spela med min wah-wah, för jag är redan den grymmaste av grymma. Jag vill bara veta skillnaden i ljudet mellan vox och crybaby, samt veta vad folk tycker är bra. Soundet ligger ganska mycket i prylarna också förstår du.

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Är själv nöjd med min Colorsound. Om det är till nån hjälp vet jag inte.

Postat

Om du tycker att utrustningen är såpass viktig för det egna soundet kanske du ska börja skruva lite i pedalen själv? Både Vox och Dunlops wha-wha-pedaler har en ganska enkelt konstruktion, och sitter inte tummen nanometerprecist i handen så kan du nog prova byta ut kondensatorer och motstånd utan vidare och prova dig fram tills du hittar ett eget ljud. Finns många bra sidor på internet som har orginal-scheman, förslag på förbättringar/förändringar och förklarar vad de olika komponenterna påverkar i ljudet.

Den riktigt ambitiösa kan ju dessutom sätta in switchar som bytar mellan olika kondensatorer samt potentiometrar istället för fasta motstånd, så kommer man lätt åt att ändra ljudet utan att skruva isär och löda.

Finns ju även flera wha-wha-pedaler idag som har dessa funktioner. Dunlop har ju många varianter förutom "orginalet", och sen kan du ju titta på wha-wha från Ibanez, EBS, Rocktron, Morley och allt vad det heter.

Håller nog annars med djonas att det mesta sitter i fingrarna. Är knappast någon supergitarrist själv (lyssna gärna på mina bravader i någon låt på http://www.sevengates.se/toppage1.htm), men har ändå spelat ganska mycket; Men skillnad när jag och en kompis (som dyrkas av metalheads världen runt för sitt gitarrspel) spelar med min Dunlop Crybaby (std-varianten) är som äldste brodern i Hanson och Jimi Hendrix.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.