Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena boys and ev. girls.

Jag måste bara få lite klarhet i vissa saker här nu 😉

När jag va i studion Nordic Sound LAB senast, så kikade jag lite på systemen osv , och kikade även in "hits for kids" albumen (som dom gör). .. Till min fråga då:

När man rörde mixerbordet i datorn, så justerades staplarna på det riktiga mixerbordet .

Dvs alla separata kanaler styrdes med 1 kanal, volym, diskant osv .

Mackie Mixerbord

Sånt här mixerbord användes där, till logic då .

Jag kör ju själv cubase, oich undrar om det finns nåt sätt på samma sätt att få datorn att samarbeta med nåt mixerbord på samma sätt, så man slipper pula allt för mycket med 'mjukvaru effekter' .

Skulle vara mycket intresserad av att vet mer om det är möjligt med cubase, vilket jag tror?

/Perrra

Annons
Postat (redigerat)

Den här gör väl det? En Yamaha 01x. (skriver såhär frågande för att jag inte är sådär tvärsäker på sånt här)

Redigerat av Bone
Postat

kanske det, står ju ingenstans vad jag kan se .

bara att det är motorstyrda rattar o staplar osv .

Och det står även firewire.. men känner cubase av det automatiskt?

/Perrra

Postat (redigerat)

Kolla in den här Killen med en 01X

Yamaha Super kille

Sedan finns det väl en egen till Nuendo och Cubase vid namn Houston.

Men om vill ha en billig controller fast utan motoriserade reglar så

ska du kolla in Tascam 428.

Man kan få en för ca 2500 nuför tiden.

Redigerat av Piccazzo
Postat
kanske det, står ju ingenstans vad jag kan se .

bara att det är motorstyrda rattar o staplar osv .

Vitsen med motoriserade reglar är att de ska synkas/styras av något annat. Ansluter du ditt mixerbord till sequensern (via midi, usb eller något annat) så kan du styra bordet från mjukvarusequensern.

Fast i de flesta fall är det säkert samrtare att göra precis tvärtom, låta bordet styra mjukvarumixern... 😉

Postat

Jag har under snart 3 års tid kört med ett Behringer DDX3216 digitalt mixbord med ADAT interface (8+8 kanaler samtidigt), ett RME kort i datorn samt Cubase SL2. Rör jag en regel på bordet så rör sig en regel i Cubase och vise versa.

Funkar alltså både som ljudkort och som dubbelriktag fjärrkontroll mot Cubase.

Kostar knappt 8000:- i grundutförande.

Postat (redigerat)
Kolla in den här Killen med en 01X

Yamaha Super kille

Sedan finns det väl en egen till Nuendo och Cubase vid namn Houston.

Men om vill ha en billig controller fast utan motoriserade reglar så

ska du kolla in Tascam 428.

Man kan få en för ca 2500 nuför tiden.

Innebär en sån då att om jag rör mixerns säg kanal 1 på hårdvarumixern, opch ändrar tex BAS eller treble eller nåt, så ändras det även i datorns kanal?

/Perrra

isåfall vill jag ha en sån 😏

Måste ju vara löjligt mkt enklare att 'grundmastra' och höra volymerna om man kan ändra live hela tiden kanal för kanal menas låten går ju?

Redigerat av trancer
Postat
Jag har under snart 3 års tid kört med ett Behringer DDX3216 digitalt mixbord med ADAT interface (8+8 kanaler samtidigt), ett RME kort i datorn samt Cubase SL2. Rör jag en regel på bordet så rör sig en regel i Cubase och vise versa.

hm.. men alltså. det jag enbart är intresserad av , är att kunna droppa software mixerbordet, kunna justera volymer på en mixer, istället för i datorn.

och att kanske kunna ändra bas,mellan,diskant / varje kanal.

/Perrra

Postat (redigerat)
Jag har under snart 3 års tid kört med ett Behringer DDX3216 digitalt mixbord med ADAT interface (8+8 kanaler  samtidigt), ett RME kort i datorn samt Cubase SL2. Rör jag en regel på bordet så rör sig en regel i Cubase och vise versa.

hm.. men alltså. det jag enbart är intresserad av , är att kunna droppa software mixerbordet, kunna justera volymer på en mixer, istället för i datorn.

och att kanske kunna ändra bas,mellan,diskant / varje kanal.

/Perrra

Det får du på köpet.. (förutom ett 16 kanaligt ljudkort då med 24 bitars ljud och 32 bit flytande beräkning samt 40 bitars upplösning på EQ och filter samt en hel drös med DSP effekter som inte belastar datorns processor ett dugg 😉 )

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.