Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Fick en sequenser av märket Roland och modellen SCQ-100 från 80-talet ngn. gång igår 😆

Mycket trevlig överraskning.

Har dock ingen aning om hur jag använder den och hur jag får ljud ur den.

Kan ni ge mig tips?! :rolleyes:

Annons
Postat (redigerat)

Om du gör en sökning på nätet först så

hittar du Manualen.

Tog mig ca 1 minut.

Men bara för att jag idag är på Bra humor får du länken.

MEN i fortsättningen får DU faktiskt anstränga dig lite mer

innan du ber andra om hjälp med idiot enkla problem.

Roland CSQ-100

Redigerat av Piccazzo
Postat

Jäklar i min låda.. Nu blev jag nostalgisk.. Jag hade en sån tidigare.. men gav bort den då jag sålde en Korg MonoPoly till nån snubbe.

Jag tänker inte gå in mer i detalj hur du ska använda den eftersom Piccazzo skickat med en komplett manual då..

Men generelt sett så måste du ha en analog ljudmodul som följer Bob Moogs gammla standard med 5 Volt/Octave samt använda en +/- 5 volt (standard TTL logic) triggsignal.

Den har learnfunktion via CV in samt trigg. du kan bara spela in "ton" för "ton" och den spelar upp dom rakt i 4/4 takt (som en arppegiator). Ganska tråkig sak nu för tiden faktiskt 😉

Postat
Om du gör en sökning på nätet först så

hittar du Manualen.

Tog mig ca 1 minut.

Men bara för att jag idag är på Bra humor får du länken.

MEN i fortsättningen får DU faktiskt anstränga dig lite mer

innan du ber andra om hjälp med idiot enkla problem.

Roland CSQ-100

Jo men jag gick in på rolands hemsida och letade på utgångna modeller o grejer...

hittade den inte där.

var inte meningen att verka oförskämd/lat. 🙂

Frågan gällde snarare det som Hehgobald svarade på, att jag måste ha gate o CV o Moog o grejer...fattar noll av sånt.

Borde varit tydliagre i min första fråga 🙂

Vill någon vänlig själ var vänlig att förkalra vad jag behöver för att kunan använda den.

¨

tack på förhand

Katla (oregistrerad)
Postat

Du behöver en go gammal analog synth, sladdar mellan CSQ:n och synthen och kreativitet. 🙂

Postat

Jep. Du behöver nån slags analogsynt med exponentiell kontrollspänning (CV). Till exempel en Minimoog, eller nån ny analogsynth som Cwejman C1, osv osv.. Går att använda till de flesta modulsyntar också.

Postat

Som kuriosa kan jag ta en praktisk tillämpning jag använde min CSQ 100 till.

Först så spelar jag in en melodi i den från ett analogt 5V/octave keybord (t.ex. från en äkta Korg MS10/MonoPoly eller liknande).

Sen kopplar jag en triggmick från riktiga livetrummor till den och låter trummisen spela melodin på ett analogt system (i mitt fall använde jag en Korg MonoPoly men i princip alla gammla pre-midi analogsyntar brukar funka).

Då kan man göra musik liknande det den galne trummisen du hittar HÄR 😎

• 1 månad senare...
Postat
Först så spelar jag in en melodi i den från ett analogt 5V/octave keybord (t.ex. från en äkta Korg MS10/MonoPoly eller liknande).

Aaargh!

Synth-besserwisser-gestapo gör ett tillslag!

Exponentiell kontrollspänning har skalan 1 Volt per oktav och inte 5.

Korg MonoPoly har 1V/oktav medan Korg MS10 har linjär Hertz/volt-skala. Synthar med linjär skala kan inte kopplas till en CSQ100/600, korg analogsynthar i MS-serien har dessutom "switch trigger" och kommer inte att trigga eller triggas av en CSQ100.

CSQ-maskinerna är roliga om man har en bra synth till. CSQ100 är dessutom billig, jag sålde två för 500:-/st för ett tag sen.

slut på meddelandet 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.