hackeman Postat 29 september 2004 Trådstartare Dela Postat 29 september 2004 Hacke! Gör såhär: gå till en hårfrisör och kolla om dom har nån gammal avlagd sån där kupa som man sätter över huvudet, funkar också med dykarhjälm modell äldre. Dra in hörlurar och mic i den och isolera med skumgummi. Sen hänger du den i en sån där kökslampstelefonsladdsfjädergrej (32 boxtäver) över ditt skrivbord, sen äre bara att sänka ner när du ska yla - ingen störs, ingen stör! 😉 Haha!! 😄 Jamen det var ju väldigt mycket så jag tänkte när jag skrev att det gått så långt att jag funderar på att sätta en ljudisolerad tunna över huvudet med inbyggd mik och inbyggda lurar... 😄 Jag är inte säker på att idén är så knäpp som den låter egentligen. Annat än risk för syrebrist förståss. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 29 september 2004 Dela Postat 29 september 2004 Konceptet funkar också om man är rökare (och inte sambon), då adderar man bara en dammsugarslang och smäller på dammsugaren när man bolmar. Varning för vacuum dock (no offense VacUm)! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Reason Postat 29 september 2004 Dela Postat 29 september 2004 Om man sedan har stora problem med en gapig sambo kan man oxå använda huvan på henne, vilket skulle skapa ytterligare användningsområden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 29 september 2004 Trådstartare Dela Postat 29 september 2004 Om man sedan har stora problem med en gapig sambo kan man oxå använda huvan på henne, vilket skulle skapa ytterligare användningsområden Att du med en sån sund inställning bor själv är ju helt ofattbart... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusikMakaren Postat 29 september 2004 Dela Postat 29 september 2004 Låter som ett ihopfällbart sångbås vore grejen för dig... Själv har jag hängt upp lite sammetsgardiner i ett hörn ( http://musik.kronqvist.org/Studio0403.jpg ) mera för att inte få med rumsakustiken i inspelningen. Jag tänker dock komplettera med skärmar som jag tänkte bygga av träramar gjorda av 22x95 råplan och sedan sätta i isolerskivor, typ gullfiber och spänna lakansväv över. Tänkte göra dem två och två och sätta gångjärn emellan så de blir lätta att fälla ihop och ställa undan...sen när man ställer upp dem så vinklar man dem iförhållande till varandra...då står de av sig själva och man får inga parallella ytor inne i båset vilket är bra ur akustisk synpunkt...Du har ju inget snedtak så du skulle ju kunna göra dem 2,10 meter höga eller nåt och sen göra ett lock ovanpå... /Jan Olof Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slaptap Postat 29 september 2004 Dela Postat 29 september 2004 ...haha..asgarv...känner igen allt det här....slutade med att jag köpte hus med stort garage på bonnvischan. Stoppade in käring och yngel i huset och bosatte mig själv i garaget som blev studio. 😄 ..."hela familjen brukar ses vid jul och andra högtider 6-7 ggr om året"... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Reason Postat 29 september 2004 Dela Postat 29 september 2004 Om man sedan har stora problem med en gapig sambo kan man oxå använda huvan på henne, vilket skulle skapa ytterligare användningsområden Att du med en sån sund inställning bor själv är ju helt ofattbart... 😄 Ja vadå?, man kan väl köpa till permanentkitet 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 29 september 2004 Dela Postat 29 september 2004 Bor med sambo i en ganska så stor 3:a (=ett separat "musikrum"!). I och med att vi delar musikintresset fullt ut, så är oftast inte störande av sambo något problem, mer än när jag får nån idé sent på kvällen när hon börjar tidigt morgonen därpå... Då blir det lurar och försiktigt spelande på klaviaturen (jag är rätt så bra på att "hamra på" annars). Däremot är ju som sagt lägenheter inte så särdeles välisolerade, så sångsessioner brukar alltid innebära att man bara väntar på att nån granne ska knacka på och klaga... Har dock inte hänt ännu. 😉 Nån form av sångbås vore kanske en bra idé...? Vi har iofs en hysat stor klädkammare i anslutning till musikrummet, som ju borde kunna funka som sångbås! Att vi aldrig tänkt på det...?!? 😄 Tack för tipsen!! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 29 september 2004 Trådstartare Dela Postat 29 september 2004 Bor med sambo i en ganska så stor 3:a (=ett separat "musikrum"!). I och med att vi delar musikintresset fullt ut, så är oftast inte störande av sambo något problem, mer än när jag får nån idé sent på kvällen när hon börjar tidigt morgonen därpå... Då blir det lurar och försiktigt spelande på klaviaturen (jag är rätt så bra på att "hamra på" annars). Däremot är ju som sagt lägenheter inte så särdeles välisolerade, så sångsessioner brukar alltid innebära att man bara väntar på att nån granne ska knacka på och klaga... Har dock inte hänt ännu. 😉 Nån form av sångbås vore kanske en bra idé...? Vi har iofs en hysat stor klädkammare i anslutning till musikrummet, som ju borde kunna funka som sångbås! Att vi aldrig tänkt på det...?!? 😉 Tack för tipsen!! 😎 Some guys get all the luck... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 29 september 2004 Trådstartare Dela Postat 29 september 2004 Låter som ett ihopfällbart sångbås vore grejen för dig... Själv har jag hängt upp lite sammetsgardiner i ett hörn ( http://musik.kronqvist.org/Studio0403.jpg ) mera för att inte få med rumsakustiken i inspelningen. Jag tänker dock komplettera med skärmar som jag tänkte bygga av träramar gjorda av 22x95 råplan och sedan sätta i isolerskivor, typ gullfiber och spänna lakansväv över. Tänkte göra dem två och två och sätta gångjärn emellan så de blir lätta att fälla ihop och ställa undan...sen när man ställer upp dem så vinklar man dem iförhållande till varandra...då står de av sig själva och man får inga parallella ytor inne i båset vilket är bra ur akustisk synpunkt...Du har ju inget snedtak så du skulle ju kunna göra dem 2,10 meter höga eller nåt och sen göra ett lock ovanpå... /Jan Olof Joo.. problemet är bara att åbäket ska ju få plats någonstans oxå. Att ställa ett sånt mitt i vardagsrummet och låta det stå där funkar inte. Fult och otympligt. Och att plocka fram-och-tillbaka det hela tiden pallar man inte. 😉 Har förresten sökt på mobilt/flyttbart/ihopsättbart sångbås på nätet, men hittar inte ett jutta... någon som gör? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
captain nemo (oregistrerad) Postat 29 september 2004 Dela Postat 29 september 2004 Jag har byggt ett eget rum i ett annat större rum som var alldeles för stort och ändå inte fungerade bra. Nja eget och eget - det är numera kontor, studio, PC-spel för sonen (och pappan). Det är ingen höjdare akustiskt, men det duger. Man kan hänga upp lite täcken och så. Sen har jag beställt viasat till frun. Försökte få henne att dela musikintresset och det börjar lossna. Jag har försökt få henne att köra och det låter inte helt oävet, även om jag prisar auto-tune... ;-) Mitt stora problem är att sång och gitarr tyvärr läcker lite för mycket när små barn med stora öron sover... //Nemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dede Postat 29 september 2004 Dela Postat 29 september 2004 Lösningen är kanske att ha två studios. En hemma och en i nån fristående lokal på stan där du inte behöver vara rädd att störa någon. Denna andra studio kan du ju kanske dela med någon/några andra så behöver det inte bli så dyrt heller... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 (redigerat) Lösningen är kanske att ha två studios. En hemma och en i nån fristående lokal på stan där du inte behöver vara rädd att störa någon. Denna andra studio kan du ju kanske dela med någon/några andra så behöver det inte bli så dyrt heller... Men det innebär dubbel uppsättning av all hård- och mjukvara (samt helst en lina däremellan). Tror det där känns mer motiverat om man är ett gäng som spelar och behöver mötas o repa, snarare än om man är en lonewolf och gör allt på egen hand. Redigerat 30 september 2004 av hackeman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ciMic (oregistrerad) Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Det var värst vilka innovativa förslag ni har. Oturligt nog tog jag del av detta forum för sent och valde en enklare väg. Jag flyttade ut. 😄 Stående annons kanske vore på sin plats? "Musiker, som spelar hög musik om kvällarna, söker kvinnlig likasinnad. Är du musiker eller har du en höjd toleransnivå för släktet vänligen skriv till....." Nja, riktigt så långt har det inte gått. Min sambo är faktiskt väldigt förstående och vi flyttar snart i hop igen. 😆 Konstigt nog bryr hon sig inte om sång- och gitarrpålägg trots att hon är totalt ointresserad av vad jag håller på med. Så länge jag inte försöker laga mat är hon nöjd. 😉 /M Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusikMakaren Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Lösningen är kanske att ha två studios. En hemma och en i nån fristående lokal på stan där du inte behöver vara rädd att störa någon. Denna andra studio kan du ju kanske dela med någon/några andra så behöver det inte bli så dyrt heller... Men det innebär dubbel uppsättning av all hård- och mjukvara (samt helst en lina däremellan). Tror det där känns mer motiverat om man är ett gäng som spelar och behöver mötas o repa, snarare än om man är en lonewolf och gör allt på egen hand. Laptop??? /Jan Olof Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 (redigerat) Lösningen är kanske att ha två studios. En hemma och en i nån fristående lokal på stan där du inte behöver vara rädd att störa någon. Denna andra studio kan du ju kanske dela med någon/några andra så behöver det inte bli så dyrt heller... Men det innebär dubbel uppsättning av all hård- och mjukvara (samt helst en lina däremellan). Tror det där känns mer motiverat om man är ett gäng som spelar och behöver mötas o repa, snarare än om man är en lonewolf och gör allt på egen hand. Laptop??? /Jan Olof Jo Laptop underlättar helt klart, och man kan säkert tänka sig att släpa med ett firewire ljudkort oxå. Kanske även mic. Då återstår MIDI keyboard och monitorer som man behöver dubbelt av. Såvida man inte kör med prodikeys och lurar. Då har man sin studio färdig wherever I lay may laptop. 😛 edit: förutsätter förståss att man bara kör softsynthar och inga andra instrument... Redigerat 30 september 2004 av hackeman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Jävla tur att man e singel.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Jävla tur att man e singel.... Intressant Grahn, typiskt en musikskapare som du. Funderar på Midis syrra och Eftis kompis, är hon Maxi-singel numera! (gaddämn va dåligt!) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Jävla tur att man e singel.... Intressant Grahn, typiskt en musikskapare som du. Funderar på Midis syrra och Eftis kompis, är hon Maxi-singel numera! 😄 (gaddämn va dåligt!) HAHAHAHA! Den va dålig... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.