Jump to content
Annons

CD-problem

AndersL (oregistrerad)

Recommended Posts

AndersL (oregistrerad)
Postat

Har precis installerat mitt nya ljudkort, ett RME DIGI 96/36, som jag kör via optiska kablar till en Alesis AI3 A/D D/A omvandlare. Lyssningen kör jag genom mitt Mackiebord, ut till monitorerna. Har efter diverse strul fått det hela att fungera. Det funkar prima att spela in nu (kör Cubase), och att spela upp det jag spelat in. Mina mp3:or spelas också upp som dom ska i windows media player. Men när jag slänger i en cd-skiva och ska lira den i media-player, så knäpper det, och temopt i låten svänger duktigt mycket. Det är altså endast när jag spelar cd-skivor. Cd-romen funkade felfritt så sent som i lördags, och jag har inte rört den sen dess. Om det bara hade varit för knäppandet skulle det ju kunna va nåt i mixern, men att tempot svänger verkar väl mjukvarubaserat? Någon som har en idé vad detta beror på?

Tacksam för svar!

//Anders

Annons
AndersL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nepp, har spelat skivan massor med gånger förut utan problem...

Glömde att säga att CD:n även hoppar, precis som det hade varit en repig skiva.

Redigerat av AndersL
  • 5 veckor senare...
AndersL (oregistrerad)
Postat

Ingen som har några idéer? :rolleyes:

AndersL (oregistrerad)
Postat
Hej!

Egentligen ingen aning, men om nu tempot varierar så måste det nästan ha ngt med 44.1/48kHz att göra!

Ja det skulle det ju kunna vara? Har kollat alla inställningar och dom verkar korrekta. Fast datorer kan ju leva sitt eget liv ibland... Men då måste det ju ändras mellan 44.1 och 48 "steglöst" liksom, eftersom det svajar. Det blir liksom inga tydliga temposkillnader. Funkar det?

Postat

Min dator har lite av samma problem... CD-skivor hackar och knastrar, men allt annat funkar bra. Har inte nån aning om varför, men jag har hittat en lösning...

Det verkar som att ljudkortets (ESI Juli@) latency-inställning på nåt sätt påverkar uppspelandet av CD-skivor, så jag får helt enkelt gå in i kortets inställningar och ändra lite när det börjar knasa sig.

AndersL (oregistrerad)
Postat

Okej! Ska prova det. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.