Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej är otroligt frustrerad.. Jag har precis formaterat om min dator och nu så tänkte jag att jag skulle göra två olika användare på datorn.

En ska bara vara till studio - utan internet- utan virus prg & brandvägg och allt annat prestanda sugande.

Den andra ska vara till internet, spel och all annan skit man kan hitta på 😎

Jag kör med Windows Xp Home. Vet inte ifall det är det som felar.

Men jag kan inte hitta någon lösning alls på hur man tar bort internet anslutningen (bredband) och virusprogramet.

Detta självklart så att det fortfarande går att surfa och leka på den andra användare.

Vore otroligt tacksam för svar.

(om det nu är möjligt att förstå vad jag menar 😎 )

Annons
Postat

Antar att du hört detta förut, men det "enklaste" är att ha två XP på datorn, ett för musik och ett för spel, internet, jobb osv.

/johan

Postat

ja den har man ju hört ett antal gånger. men problemet är att jag har ingen Windows cd. Utan bara en sådan recovery skiva.

Nu vet jag inte ifall man kan använda den på ngt sätt men det tror jag inte,

tack ändå.. 😎

Postat

Jag har inga problem med att köra samma system för allt...

Jag har XP Home - och kör både Cubase, Office, Internet, mail och de få spel jag spelar ibland, på samma Windows-installation. Jag har varken stabilitets- eller prestandaproblem... 😎

Har du gjort de två mest grundläggande "tweaksen", så ska det fungera bra. Vill du försöka krama ur lite grand mer prestanda, så kan du börja titta på andra "tweak"-tips...

Postat

jasså.. Jag tycker att både antivirus och brandvägg drar ner en del.

Jag kör med Avast & Zone Alarm.. Det känns som om dom drar en hel del.

Men jag är iofs ingen data expert..

Postat

Antivirusprogram kör jag inte med, eftersom de brukar sega ner så dj-t. ZoneAlarm Pro har jag däremot alltid igång. Jag är i normalfallet uppkopplad på Nätet alltid när jag har datorn igång, men det spelar ingen större roll. Alla automatiska uppdateringer o dyl är självklart avstängda.

Tack vare att brandväggen rensar från alla sorters körbara attachments, så behövs ingen virusdödare, eftersom det aldrig kommer in något. Enda orsaken att ha virusdödare installerad i ett sådant läge, är om man har för vana att tanka hem saker från mindre nogräknade ställen på Nätet, där man ju inte vet om de är ordentligt kollade mot virus eller inte...

Postat (redigerat)

Jag försökte med sånt förut, en användare för stuio och en för internet.

Men det brister när man sitter där på studio-loginet och har fastnat, och behöver nån snabb hjälp från internet.

Bättre att köra på bra brandvägg\antivirus, Nod32 för antivirus är det minst krävande.

Har du tillgång till hårdvarubrandvägg duger ju det (även om det inte blockar misstänkta program från att komma ut på internet).

Annars har jag Zonealarm\pro på alla datorer hemma, ingen nedslöning (är det ett ord?) alls.

Redigerat av johlin
Postat

att köra internet och studio samtidigt har jag inte haft några problem med alls...

däremot har jag varit med om vissa program som installerar drivare som kan bråka...

därför kör jag 2 olika windowsinstallationer, å de funkar finfint...

däremot tror jag inte man kan göra nån bra lösning med 2 olika användare

Postat

Min erfarenhet är att det är skönt att hålla isär musikinspelning med övriga datorsysslor.

Internetanslutning är en sak, och det verkar som det råder delade meningar här. Visst kan man få ned cpu-ätandet på både brandvägg och antivirus. Men det är svårt att förhindra pop-ups från att dyka upp (det räcker med att någon/något scannar dina portar), vilket i sin tur kan orsaka drop-outs.

En annan orsak är spel, som ställer sina speciella krav på datorn. Kraftfulla grafikkort har ofta kraftfull värmeutveckling och höga ljudnivåer. Inget av det är önskvärt i musikinspelningssammanhang.

Den, för mig, starkaste anledningen att hålla isär musikinspelning och andra datorsysslor är att ett stabilt inspelningssystem vill jag helst inte förändra. Varken frivilligt eller ofrivilligt. I mitt fall innebär det att jag låter bli att installera nya program eller drivrutiner. Jag kör helt enkelt på gammal beprövad mjukvara till dess att jag bestämmer mig för att göra en ordentlig uppgradering överlag. då brukar det sluta med att jag byter stora delar av hårdvara och mjukvara på en gång.

Undantaget är kanske VST-pluggar (och vissa andra fristående musikrelaterade mjukvaror). Men då försöker jag ta reda på eventuella problem innan jag installerar dom på musikdatorn. Endera att jag hittar information på nätet eller jag provkör program på kontorsdatorn först.

Postat

ja ja.. det verkar som om det inte vill sig på något annat sätt än med två install.

Får la skaffa en skiva med xp och dra in två operativsystem.

En liten fråga till då..

😉 Måste jag part. hårddisken för två xp?

Postat
Min erfarenhet är att det är skönt att hålla isär musikinspelning med övriga datorsysslor.

Internetanslutning är en sak, och det verkar som det råder delade meningar här. Visst kan man få ned cpu-ätandet på både brandvägg och antivirus. Men det är svårt att förhindra pop-ups från att dyka upp (det räcker med att någon/något scannar dina portar), vilket i sin tur kan orsaka drop-outs.

En annan orsak är spel, som ställer sina speciella krav på datorn. Kraftfulla grafikkort har ofta kraftfull värmeutveckling och höga ljudnivåer. Inget av det är önskvärt i musikinspelningssammanhang.

Den, för mig, starkaste anledningen att hålla isär musikinspelning och andra datorsysslor är att ett stabilt inspelningssystem vill jag helst inte förändra. Varken frivilligt eller ofrivilligt. I mitt fall innebär det att jag låter bli att installera nya program eller drivrutiner. Jag kör helt enkelt på gammal beprövad mjukvara till dess att jag bestämmer mig för att göra en ordentlig uppgradering överlag. då brukar det sluta med att jag byter stora delar av hårdvara och mjukvara på en gång.

Undantaget är kanske VST-pluggar (och vissa andra fristående musikrelaterade mjukvaror). Men då försöker jag ta reda på eventuella problem innan jag installerar dom på musikdatorn. Endera att jag hittar information på nätet eller jag provkör program på kontorsdatorn först.

Ska bara tillägga att det aldrig händer om datorn är spywarefri.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.