Claes Holmerup Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 (redigerat) Jag vet inte om du medvetet misstolkar allt - men faktum kvarstår, att PC fungerar stabilt som urberget om man gör rätt. Den här diskussionen är fullständigt meningslös, eftersom du redan på förhand har bestämt dig för att PC är skräp och för att du vill framhålla Mac som det enda som någonsin kan fungera felfritt. Jag har som sagt jobbat med PC i många år, har byggt tusentals datorer och reparerat väldigt många - och det rörde sig inte om någon suspekt källarfirma, som du verkar antyda... När det kom nya moderkort etc, så testade vi alltid hur de fungerade. Fungerade de inte bra, så användes de inte till några byggen. Har aldrig mött någon riktigt PC-kunnig som inte erkänt att det största skälet att de håller på med PCsär på grund av att de tjänar klöver på support och service. Gungor och karuseller du vet. Man tar inte betalt för support på maskiner man säljer själv eller garantiservice. Service utanför garantin ger förstås en hel del inkomster jämfört med nyförsäljningar, men så är det ju i alla branscher - inte bara när det gäller PC... Jag är inte heller rädd för att hämta program från Nätet - men jag hämtar inga kopior, utan kör enbart med originalprogram. Jag har aldrig varit med om att någon originalskiva eller någon uppdatering har innehållit virus - varken medan jag jobbade med PC eller senare. Det hände då och då med speldiskar till Amiga, men det var ju på stenåldern... Redigerat 12 september 2005 av Claes
Hans Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 (redigerat) Hej igen! Alltså jag skulle betala vad somhelst om det alltid funkade! Har ju suttit och tragglat med Kontakt-jäveln ifrån N.I. medans vi snackat! Och... det sjuka är att man blir så väldigt glad när det nu äntligen funkade... perfekt dessutom, man vill tacka någon! Alltså t.o.m. internet blev snabbare nu och jag skämtar inte för det är klart märkbart, cubase och internet samtidigt kanske inte är det ultimata i.o.f.s? Tänk om man tackade gud varje gång som TV´n gick att få igång eller bilen startade 😎? Det enda jag gjort är att installera om och om och om och det funkar alltid... till slut 😠! Redigerat 12 september 2005 av Hans
Glaskatten (oregistrerad) Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Jag vet inte om du medvetet misstolkar allt - men faktum kvarstår, att PC fungerar stabilt som urberget om man gör rätt. Den här diskussionen är fullständigt meningslös, eftersom du redan på förhand har bestämt dig för att PC är skräp och för att du vill framhålla Mac som det enda som någonsin kan fungera felfritt. Jag har som sagt jobbat med PC i många år, har byggt tusentals datorer och reparerat väldigt många - och det rörde sig inte om någon suspekt källarfirma, som du verkar antyda... När det kom nya moderkort etc, så testade vi alltid hur de fungerade. Fungerade de inte bra, så användes de inte till några byggen. Har aldrig mött någon riktigt PC-kunnig som inte erkänt att det största skälet att de håller på med PCsär på grund av att de tjänar klöver på support och service. Gungor och karuseller du vet. Man tar inte betalt för support på maskiner man säljer själv eller garantiservice. Service utanför garantin ger förstås en hel del inkomster jämfört med nyförsäljningar, men så är det ju i alla branscher - inte bara när det gäller PC... Jag är inte heller rädd för att hämta program från Nätet - men jag hämtar inga kopior, utan kör enbart med originalprogram. Du är är rätt lustig, hur vet du att du aldrig råkat ut för virus om du inte använder antivirusprogram? tror du mörkar lite om PCs negativa sidor. Sen var/när har jag sagt att PC-datorer är skräp? Bara för att macars operativsystem och (till viss del hårdvara) objektivt sett är bättre på det mesta än PCs så behöver ju inte alla PC-datorer vara skräp för det. Många tar bra betalt för support och serviceavtal det är där pengarna finns för de flesta PC-säljare.
L.C Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 hmm... Alfonz tråd med data problem luktar PC/MAC krig lång väg... Ge er! I alla fall, troligen är kan det vara versionen av cubase som spöker. Min spontana mistanke. Installera om XP samt ett nyare cubase borde kunna lösa mycket. Datorn är ju optimerad komponent mässigt och de optimeringarna frost gjort i XP kan man göra själv. kolla nåt tidigare nummer av studio.
Calle H Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 (redigerat) Hej "Alfonz"! Kontakta oss på Luthman (det är vi som är din support utifall du stöter på frågetecken med din Frostburk) så kan vi säkert hjälpa till 😆! Låt oss inte spåra ur den här tråden till en PC vs MAC tråd, det är ingen intresserad av. Ta det lugnt! Redigerat 12 september 2005 av Calle H
Claes Holmerup Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Eftersom jag också tycker att det blir trist med infantil pajkastning som saknar relevans, så är detta mitt sista inlägg i frågan. Du är är rätt lustig, hur vet du att du aldrig råkat ut för virus om du inte använder antivirusprogram? tror du mörkar lite om PCs negativa sidor. Jag kollar online lite då och då. Har dessutom installerat virusdödare vid något tillfälle, som jag har avinstallerat efter att den har fått kolla alla filer. JAG mörkar absolut inget, utan är helt ärlig om mina erfarenheter. Du verkar å andra sidan framhäva Mac i överdrivet positiva ordalag och baktala PC till varje pris - trots att jag och väldigt många andra har haft "tur" och - enligt dig mot alla odds - lyckats få PC-maskiner att fungera. 😉 Sen var/när har jag sagt att PC-datorer är skräp? Bara för att macars operativsystem och (till viss del hårdvara) objektivt sett är bättre på det mesta än PCs så behöver ju inte alla PC-datorer vara skräp för det. Du säger ju det i alla dina inlägg - t o m på dessa rader där du försöker förneka att du säger det - men inser det tydligen inte själv... 😛 OBJEKTIVT sett, så fungerar PC precis lika bra som Mac. Jag gillar inte Mac, men kan ändå erkänna att de fungerar bra... 🙂 Många tar bra betalt för support och serviceavtal det är där pengarna finns för de flesta PC-säljare. Serviceavtal och support tar de betalt för av företagskunder som är mer beroende av att det alltid fungerar och som vill ha en högre servicegrad än vanlig garanti. Mot privatkunder är det i normalfallet gratis support och normal garantiservice som gäller... Hade vi förresten inte en tråd i forumet för ett tag sedan, där folk ondgjorde sig över att Apple tog hiskligt mycket betalt för support - även för helt nya maskiner?Är det kanske för att det blir för mycket supportsamtal om det är gratis...? 😉 Som sagt, så kommer jag inte att fortsätta diskussionen, eftersom det påminner om att slåss mot väderkvarnar, då du tydligen av någon underlig anledning vägrar acceptera att det faktiskt finns väldigt många som får PC-maskiner att fungera. 😄
Glaskatten (oregistrerad) Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Sen var/när har jag sagt att PC-datorer är skräp? Bara för att macars operativsystem och (till viss del hårdvara) objektivt sett är bättre på det mesta än PCs så behöver ju inte alla PC-datorer vara skräp för det. Du säger ju det i alla dina inlägg - t o m på dessa rader där du försöker förneka att du säger det - men inser det tydligen inte själv... 🙂 OBJEKTIVT sett, så fungerar PC precis lika bra som Mac. Jag gillar inte Mac- Jag som har mer erfarenhet av PCs än vad du har av macar kan bara konstatera att macar är överlägsna PCs på de flesta punkter. Du har ju själv tidigare skrivit att du knappt har använt en mac så när du skriver att du du inte gillar mac eller att du tycker att macar och pcs är lika stabila så har det inte så mycket tyngd direkt. Vad Apple tar för sin support är i paritet med de flesta andra märkesdatortillverkare, men skillnaden är att man inte behöver utnyttja den för att ha en fungerande mac vilket ofta inte gäller för PCs.
Fredster Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Anledningen att mac känns mer stabilt är till stor del att emagic som distruberar logic ägs av mac... Alltså är det mer anpassat för mac än vad cubase är för pc och mac. visst finns det stabila pc. Men jag tror att det finns fler stabila maccar. Det är min erfarenhet i alla fall. Har jobbat mycket med pc och mac. Eftersom det säljs överlägset mest PC (mac e iofs också en PC....men men) så är det väl ganska självklart att det rapporteras fler "kraschar" med PC. Men det lär ju inte finnas fler stabila mac eftersom PC är så överlägset stort i antal. Men jag förstår vad du menar, och visst finns det många "skit-PC's" som bara strular men betalar du lika mycket för en PC som för en G5:a så kommer du inte märka mer problem med den än med Mac:en. Jag säger som Claes.....jag har aldrig (nåja) haft några problem med mina Pc's under årens gång. Anledningen till att jag vill ha Mac är just problemet med att Apple köpt upp Emagic.
alfonz (oregistrerad) Postat 14 september 2005 Postat 14 september 2005 Ok, Nu verkar det faktiskt ha löst sig!! Jag prövade tipset att ha mitt virusskydd(NOD32) nerstängt när cubase är uppstartat och sen dess har det inte blivit några datorkraschar( jag har nu använt det i två dar). Det funkar även om antvirusprogrammet är installerat, så länge programmet ej är i aktivt läge.Jag skall ringa yamaha-supporten och kolla vad de vet om kompabiliteten mellan NOD32, cubase och yamaha01X och meddelar svaret sedan. ...tack för all hjälpen! Väldigt bra när man fastnar...
Claes Holmerup Postat 14 september 2005 Postat 14 september 2005 Virusdödare och musikprogram är inte någon bra kombination... Skönt att det löste sig. 🙂
godhead Postat 2 oktober 2005 Postat 2 oktober 2005 vet inte. men jag kör en Pentium IV 3.2 Ghz med HT, 2Gb RAM, Intel 865PE chipset tillsammans med ett MOTU 828 MkII. Firewire-kretsen är förövrigt en VIA-krets på mitt moderkort. jag har installerat en helt ren partition med windows xp SP1 (ej SP2), optimerat windows med de vanligaste "tweaksen" för musikanvändande, samt stängt av allt vad nätverk och virusprogram heter överhuvudtaget. på detta kör jag Cubase SX 3.01 (original förstås) tillsammans med massa pluggar, och inga crackar..... och allt funkar totalt klockstabilt. aldrig en hängning, och aldrig klickande i ljudet eller någonting... datorn är en ren arbetshäst.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.