Jump to content
Annons

Cubase: Group channel, FX Channel & Freeze

Recommended Posts

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Hej,

Håller på att lära mig Cubase SX och undrar vad skillnaden är mellan en Group channel och en FX Channel och när de används?

Det jag vill göra är att länka samman ett antal kanaler och lägga på kompressor m.m. istället för att starta flera effektenheter och lägga på varje kanal. Ska jag använda Group channel eller FX Channel och hur går det till? Mina spår ligger som midi nu, behöver jag exportera dessa som audio för att det ska fungera eller kan man använda både midi och audio i gruppkanalerna?

Som slutresultat vill jag ha följande:

- Ett spår med kick (sidechain / kör via TC Native plugin)

- En grupp med bas, lead, pads m.m. som sidechainas från kicken

- En grupp med övriga instrument/ljud som inte ska sidechainas

Hur gör jag detta lättast, otroligt tacksam för alla tips!

Ciao

Annons
Postat

Skapa en group channel, sen väljer du gruppkanalen som ut från dom kanaler som ska "slås ihop". Görs lättast längst upp i mixern, byt från stereo out till gruppkanalen. Sen är det bara att lägga effekter på gruppkanalen som så önskas.

Postat (redigerat)

Ett FX-spår är ett spår som du lägger ett reverb på t.ex. Sedan skickar du signal från de kanaler du vill ha reverb på till den FX-kanalen.

Ett gruppspår är det som ska användas i det här fallet.

/johan

Redigerat av Musiker
Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Har nu skapat gruppkanaler och det fungerar klockrent. Tack för infon!

• 2 veckor senare...
Postat
Ett FX-spår är ett spår som du lägger ett reverb på t.ex. Sedan skickar du signal från de kanaler du vill ha reverb på till den FX-kanalen.

Ett gruppspår är det som ska användas i det här fallet.

Hmmm, o vad är Skillnaden mellan dessa? Har åxå funderat på det.

Spelar det nån roll vilken man använder eg?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.