Sunseeker (oregistrerad) Postat 11 september 2005 Postat 11 september 2005 Någon som har sett en lista med VSTi och hur CPU-krävande de är? Skulle vara intressant att se eftersom de skiljer sig så pass mycket mellan olika synthar/samplers. Jag är framför allt intresserad av: - Kontakt 2 - Halion 3 - V-Station - Pentagon - Spectrasonics Atmosphere - Spectrasonics Trilogy - Z3Ta+ - Novation Basstation - Native Electronic instruments Ciao!
Hans Postat 11 september 2005 Postat 11 september 2005 Hej! Kontakt och Halion är mest minneskrävande!¨ Novation Basstation och V-Station är inte särskilt cpu-krävande alls!
Sunseeker (oregistrerad) Postat 11 september 2005 Postat 11 september 2005 Hade på känn att Kontakt kräver en del CPU... finns något bra alternativ till Kontakt som är mindre CPU-krävande? Nån som känner till hur pass CPU-krävande de andra syntharna är?
Hans Postat 11 september 2005 Postat 11 september 2005 (redigerat) Hej! Nej mycket minne men inte särskilt mycket CPU! Om man kör direkt ifrån hårddisken krävs mindre RAM-minne men då kanske det även kräver mer av processorn i.o.f.s? Atmosphere och Trilogy kräver inte heller speciellt mycket av processorn. Det är mest effekter som vissa Reverb och gitarr-effekter som drar CPU! Arturia har jag hört ska dra en del också, vad har du för processor i datorn din? Redigerat 11 september 2005 av Hans
Sunseeker (oregistrerad) Postat 11 september 2005 Postat 11 september 2005 Hej, Jag har en bärbar dator med Intel Centrino processor på 1,5GHz. Sen har jag 1,25GB RAM. Jag kör ett M-Audio FireWire Solo ljudkort. Jag har ställt upp WDM Buffer size till 1024 samples, är det vettigt eller inte? Virtuellt minne i XP Pro har jag ställt på 2000MB.
Hans Postat 11 september 2005 Postat 11 september 2005 Hej! Har ingen koll på Pentagon, Z3Ta+, eller Native Electronic instruments men dom andra ska du kunna köra rejält många av innan processorn lägger ner! Och om du skulle ha project med typ +10 Kontakt och +10 V-Station och CPU ej längre vill vara med så kan du alltid köra freeze eller audio-mixdown och därefter ha lika mycket processor-kraft till att fördela igen!
silkwood Postat 11 september 2005 Postat 11 september 2005 (redigerat) "Hade på känn att Kontakt kräver en del CPU... finns något bra alternativ till Kontakt som är mindre CPU-krävande?" Väntar på att lågbudgetalternativet till Kontakt, "Kompakt" ska komma med posten just nu. Lär kräva mindre CPU och har en shysst ljudbank med sig. Nackdelen är vad jag förstått att den är mindre anpassningsbar, alltså att den har mindre rattar att tweeka ljudet med. Redigerat 11 september 2005 av silkwood
trancer Postat 11 september 2005 Postat 11 september 2005 (redigerat) Någon som har sett en lista med VSTi och hur CPU-krävande de är? Skulle vara intressant att se eftersom de skiljer sig så pass mycket mellan olika synthar/samplers. Jag är framför allt intresserad av: - Kontakt 2 - Halion 3 - V-Station - Pentagon - Spectrasonics Atmosphere - Spectrasonics Trilogy - Z3Ta+ - Novation Basstation - Native Electronic instruments Ciao! Har samtliga av dom där. Atmosphere är en stor synth, och tar lite tid att ladda in i burken, annars inte SÅ krävande, det finns dock ett MEN, så fort du börjar jobba med atmoshpere, och lägger på effekter, så kan det lagga till lite, tex cutoff osv . Trilogy är lugn, aldrig nåt problem. V-Station lika så. Kontakt 2 använder du ju typ wave filer, så den snor typ inget i cpu ? åtminstone har JAG inte märkt av det?? Z3Ta+ är ju en liten rackare, fast grymma ljud, inget cpu krävande alls (dock se upp med ljudnivån på den jäveln) Det är förmodlingen viktigare med MINNE i din dator just här, än CPU . va har du för cpu? /Perrra Redigerat 11 september 2005 av trancer
Hans Postat 11 september 2005 Postat 11 september 2005 va har du för cpu? - "Intel Centrino processor på 1,5GHz"
Sunseeker (oregistrerad) Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Tack alla för bra information. Jag har nu börjat köra Audio Mixdown på spåren för att få loss lite processorkraft... ska bli intressant att se hur det fungerar. Min plan är att behålla alla Midispår också, men bara köra Mute på dem. Drar VSTi och effekter någon CPU när spåren är Mutade? Eller bör man inaktivera syntharna på något sätt för att få loss kraft? Vet att Freeze-funktionen inaktiverar synthen efter, men jag kör ju audio mixdown istället. Hur står era CPU mätare i Cubase? När jag kör alla kanaler (endast Midi/VSTi) står den och slår runt 7-8. Känns som en hög belastning, men jag vet inte hur "normalbelastningen" ser ut i Cubase.
Majken Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Hur mycket processorkraft något drar skiljer mycket beroende på vilken typ av processor det är och hur väloptimerad synthen/effekten är för just den processorn. Vad gäller Kontakt, Atmosphere och Trilogy så är de alla samplebaserade vilket innebär att den huvudsakliga delen av ljuden skapas genom att en sampling spelas upp. En process som kräver mer av minnet och hårddisken än processorn. Men de kan även innehålla inbyggda effekter och polyfoniska filter vilket gör att de ändå kan stjäla en hel del cpu. Något som kommer att skilja markant beroende på vilket ljud som spelas upp. /Majken
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.