Jump to content
Annons

Koppling

AndersL (oregistrerad)

Recommended Posts

AndersL (oregistrerad)
Postat

Tänker använda mina insert:s på min Mackie 1202 VLZ Pro mixer som direct out, genom att trycka in telekablar "halvägs" så att säga. Jag vet att signalen jag då får ut från inserterna ligger pre-eq. Min fråga är nu om jag över huvud taget använder de inbyggda preampen i bordet om jag kopplar så, eller går signalen bara rakt igenom utan att förstärkas upp?

Annons
Postat
Tänker använda mina insert:s på min Mackie 1202 VLZ Pro mixer som direct out, genom att trycka in telekablar "halvägs" så att säga. Jag vet att signalen jag då får ut från inserterna ligger pre-eq. Min fråga är nu om jag över huvud taget använder de inbyggda preampen i bordet om jag kopplar så, eller går signalen bara rakt igenom utan att förstärkas upp?

Om källan är en mikrofon (XLR-kontakten), så går du genom preampen. Om det är en linesignal (Tele-kontakten), så går den nog bara direkt ut.

AndersL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om källan är en mikrofon (XLR-kontakten), så går du genom preampen. Om det är en linesignal (Tele-kontakten), så går den nog bara direkt ut.

Provade att koppla in elgitarren lite snabbt, dvs i telekontakten, och jag kunde styra nivån med trim-knappen. Det borde väl betyda att jag anväder pre-ampen även då?

Redigerat av AndersL
Postat

Ja det gör det säkert.

Det kan vara lite olika kopplat... Vissa är så "smarta" att de drar ner en inkommande linesignal till micnivå - och förstärker sedan efter detta första dämpsteg, genom samma förstärkare oavsett vilken källa det är...

Vissa har separata förstärkare som används för line resp mic - och du kan ju gissa vilket av alternativen som brusar minst...? 😱

Postat
Ja det gör det säkert.

Det kan vara lite olika kopplat... Vissa är så "smarta" att de drar ner en inkommande linesignal till micnivå - och förstärker sedan efter detta första dämpsteg, genom samma förstärkare oavsett vilken källa det är...

Vissa har separata förstärkare som används för line resp mic - och du kan ju gissa vilket av alternativen som brusar minst...? 😄

Så bedrövligt!! 😄 Borde vara olagligt med sådana lösningar... 😛 Vet du hur det står till i de större Behringer-borden, typ MX8000?

Postat
Ja det gör det säkert.

Vissa har separata förstärkare som används för line resp mic - och du kan ju gissa vilket av alternativen som brusar minst...? 😄

Så bedrövligt!! 😄 Borde vara olagligt med sådana lösningar... 😛 Vet du hur det står till i de större Behringer-borden, typ MX8000?

En sådan lösning genererar förstås en massa brus i onödan - men kan å andra sidan göras billigare, eftersom man bara har ett ingångssteg och en billig dämpsats, men jag vet inte vilka som använder sig av sådant. Jag har bara hört på olika håll att det är vanligt i budgetlösningar... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.