Jump to content
Annons

dfh och cubase

Lurendrejarn (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hej!

Innan jag kommer till min fråga vill jag först tillägga att jag är helt ny när det gäller att göra musik via dator. 🙂

jag har just skaffat DFH och cubase vst32.

I början hade jag ett helvetes problem med att få wave filerna från DFH att

höras i cubase. Detta löste sig när jag skaffade battery och kunde lägga ihop hela trummset. Nu till problemet!

Hur mixar jag dom obehandlade wave ljuden i cubase vst32.

Tex kick samplingarna som just nu låter som pukor hur får jag mer tryck i dom?

Behövs det speciella pluggar till detta eller ska man ratta som fan i mixern för att få rätt ljud? snälla ge mig några råd så att jag slipper ställa mer dumma frågor och skämma ut mig i forumet :rolleyes:

Annons
Postat

Men först en EQ för att skruva fram önskad karaktär eftersom DFH1's kaggesamplingar är rätt klickiga på sant metalmanér.

Postat

Oj, jo Jocke har helt rätt! Eq är mixnings-vännen no 1! Hellre skära bort än att höja säger "proffsen"! Vill du höja exempelvis 100 Hz så skär då

bort allt annat och höj sedan eventuellt hela kanalen!

Postat

Ok jag ska genast börja!

Tack så jätte mycket för alla svar

Postat
Oj, jo Jocke har helt rätt! Eq är mixnings-vännen no 1! Hellre skära bort än att höja säger "proffsen"! Vill du höja exempelvis 100 Hz så skär då

bort allt annat och höj sedan eventuellt hela kanalen!

Borde inte det få samma effekt och istället bara vara en omväg? :rolleyes:

Postat (redigerat)

Just i det här fallet så blir ju effekten en helt annan men annars är väl andemeningen i detta resonemang, som jag läst och hört, att höjer man på allt

blir bara effekten att man höjer och höjer vilket slutar i det man började med, d.v.s. att ingenting egentligen hörs, medan om man skär bort så hörs

istället alla individuella spår mera i mixen! Telefonkörer kan ju ex låta väldigt bra i en mix men oftast dåliga ensamt! Men att just jag förklarar detta

är nog lite som om 5-åringen berättar för Pappa hur den Globala finansmarknaden, han/hon läst om i gårdagens DN, fungerar :rolleyes:!

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.