musik (oregistrerad) Postat 9 september 2005 Postat 9 september 2005 Hej! Vad betyder NTFS och standard beträffande partitionering av hdd? NTFS är tydligen ett filsystem jag kunde välja som "default" i guiden och Standard var en allokeringsstorlek. Men det säger mig ingenting. När behöver jag INTE NTFS eller Standardallokering?? 😏 :musik
Jocke Postat 9 september 2005 Postat 9 september 2005 Duger inte vi i världens längsta tråd? 🙂 Kör NTFS (om du inte ska koppla den till en Mac också eller vad Olsberg tipsade om). Allokeringsutrymme vet jag inte riktigt men varför inte välja standard.
Björn Olsberg Postat 9 september 2005 Postat 9 september 2005 NTFS (som egentligen står för New Technology File System, och kom i och med Windows NT 3.1) behövs inte om du 1. Har mycket små storlekar på partitionen 2. Behöver komma åt enheten från exempelvis Windows 98 och Mac OS 3. Inte är intresserad av ett bättre filsystem Gällande allokeringsstorlek, kör på standard. Har aldrig funderat över detta. En sökning på "ntfs" avslöjar den passande tråden "Vilket filsystem ska man välja?"
musik (oregistrerad) Postat 9 september 2005 Postat 9 september 2005 Hej! Jag har installerat hårddisken nu. Jag körde allt i en enda partition. Märkte då att den inte ens blev 238, utan 232 GB (på förpackningen 250 GB hdd). NTFS var inte svårt att välja! Det var nämligen det enda jag KUNDE välja i listan. Allokeringsstorlek valde jag standard. Där fanns massor av alternativ annars. Det där med att om man ska använda Mac OS var ju lite synd... Har en del musikerkollegor som jobbar i den sfären. Men men... Dags äntligen att börja skapa musik med prylarna! :musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.