Jump to content
Annons

Formatera & partitionera en extern combo-hårddisk

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag sitter här med en sprillans ny hdd av märket One Technologies. Den heter AluDisc 250 GB Combo och har en USB 2.0 och 2 st FW-anslutningar. Tanken är att koppla den i serie med min FW-videokamera.

Nu till frågan: Hur formaterar jag en hårddisk i Win XP Home Edition? Det står nämligen att man ska in i nåt som heter Disk Management, men vad heter det på svenska? Diskhanteraren kanske, finns det nåt sånt?

Men framförallt: VARFÖR måste den formateras och partitioneras?? Formateras förstår jag kanske (göras redo för användning hmm...), men varför partitionera? Det är väl att "dela upp" hårddisken? Vad ska det vara bra för egentligen? Och hur ska jag veta i hur många partitioner jag ska dela upp denna 7200 rpm-snurrande kamrat? Vad avgör det? Och kan dessa partitioner vara olika stora? Går hårddisken snabbare om man partitionerar, alltså hittar den aktuella filer snabbare. Jag tänker högt nu att kanske en partition innebär att vissa andra partitioner som man inte jobbar med för tillfället inte blir åtkomliga... D.v.s. att sitter jag med ett gäng låtar i en partition som är på 2 GB, så bryr sig inte hdd:n om att söka bland de övriga 248 GB:na vid mångkanalinspelning i det där projektet på 2 GB. Är det så det funkar? Då borde ju sökningarna gå fortare.

Jag tycker det är extremt konstigt att man måste ansluta nätadaptern oavsett om man ansluter hdd:n via FW eller USB 2.0 enligt instruktionshäftet. Hela vitsen var ju att jag ville ha denna Combo-disk just för att den hade USB 2.0 också (förutom två st FW)!! Jag antog då att den kunde drivas på batteri beträffande USB 2.0. Är det inte så? Är inte det konstigt?

Slutligen, varför har One Technologies skickat med en CD? Vad ska jag med den till? Det har aldrig kommit med förut till ngn hdd. VAd kan finnas på den? Den heter Tools CD.

:rolleyes:

:musik

Annons
Postat

Du hittar funktionen under Administrationsverktyg. Ligger i Kontrollpanelen (om du visar hela).

Ett alternativ är att du klickar på Start > Kör och klistrar in följande rad

%SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s

Därunder hittar du Diskhanteraren (vill jag minnas att den heter på svensk XP)

Postat

I xp klicka "start", "Kontrollpanelen", Administrationsverktyg", Datorhantering", "Lagring", "Diskhantering". Då kommer alla dina hårddiskar, eller lagringsenheter upp. Högerklicka på den nya disken och välj formatera. Sen väljer du partionera bara som en del.

På CD:n finns troligen samma verktyg som finns i XP. Tillverkarn vet ju inte vad du har för operativsystem.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Mitt Win XP verkar vara lite annorlunda installerat kanske. Minns att även de i musikaffären hade svårt att hitta grejerna i burken på det sätt de var vana vid.

Hursomhelst, för att nå fram gjorde jag såhär: samtliga med dubbelklick.

Start, Kontrollpanelen, Prestanda och underhåll, Administrationsverktyg, Genväg till Datorhantering (Lokal), Lagring (enkelklick), Diskhantering. Därefter söka upp berörd extern FW/USB-hdd och högerklicka en gång. Välja initiera hårddisk.

Därefter gå ur och konstatera att jag INTE ska formatera först utan partitionera först enligt One Technologies instruktionsbok och manual på CD:n, gå in igen, högerklicka. Välja partitionera. Detta har jag gjort, men...

...Nu kommer det upp en guide och en fråga om jag ska ha en primär partition eller en utökad partition. Vad är skillnaden? Det lär också finnas en tredje typ "logisk", men den kan jag inte välja?! Jag läste i guiden om primär kontra utökad, men blev inte klokare. Jag vet inte om jag vill starta Windows från denna hdd - vill jag det? Tanken är ju bara att ha hdd:n som extern löstagbar hdd för mina musik- och videofiler. Allt annat, program och Windows ligger ju på den inbyggda hdd:n, som kallas "C". Den externa har ingen beteckning ännu, men det får den väl tids nog. Hur formaterar man hdd:n sedan?

91:an Karlsson: På CD:n finns ett program för de som har Win ME t.ex. som heter Shining. Ungefär som rysaren är detta...

HJÄLP!!!

musik (oregistrerad)
Postat

Är "initiera hårddisk" samma sak som "formatera hårddisk". Det står inget om formatera hårddisk nånstans i mitt operativsystem. Använder man sök och letar i Windowshjälp efter "formatera", så kommer det inte upp mycket, och för partitionera ingenting!

Väljer jag primär eller utökad parttion?

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Fick upp en guide för en stund sen som frågar om jag vill ha en primär partition eller en utökad partition? Vad är bäst?

Någon formatering vet jag inte om jag gjort. Det ordet finns inte i mitt operativsystem. Jag valde "initiera hårddisk". Är det samma sak?

Hdd:n blinkar blått och rött. Nog brådis...

Kör Win XP Home Edition svensk

musik (oregistrerad)
Postat

Ok, tack.

Men jag vet inte ens varför man ska ha flera partitioner.

Alltså...vilka är fördelarna???

😄

Postat

En fördel är att man kan radera/formatera om hårddisken utan att behöva radera hårddisken 😄!

Man gör det bara på en av partitionerna!

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har för mig att jag har läst om en nackdel också...

Att datorn ser en multipartitionerad hdd egentligen som flera olika hårddiskar och ska identifiera alla de olika delarna, vilket stjäl tid och prestanda. Sant?

En annan fördel skulle jag kunna tänka mig vara att en hdd på 250 GB, som denna nya som partitionerad på fem partitioner om vardera 50 GB, blir snabbare på sätt och vis (inom varje del), eller hur jag ska förklara...

😄

Redigerat av musik
Postat

Vad Hans pratar om är särskilt smidigt om du bara har en hårddisk i datorn. Du kan då välja att ha endast operativsystem och program på första partitionen och all ljud och data på partition 2. Sedan gör du en spegling av partition 1 med förslagsvis Symantec Ghost. När (inte om) ditt OS förjar bete sig märkligt, när datorn efter ett halvår börjar gå långsamt eller installationen helt enkelt pajar - då går du tillbaka med speglingen och har fortfarande all egen information kvar på partition 2.

På externa hårddiskar är behovet ofta inte lika uppenbart - vanligast är nog en stor ntfs-partition. Personligen väljer jag att ge största utrymmet till en stor ntfs-partition, och ha en mindre fat32-partition på slutet. Då vet jag att det alltid finns möjlighet att trycka in hårddisken i en dator som inte kör Windows, och ändå ha möjlighet att utväxla data.

Postat (redigerat)
Att datorn ser en multipartitionerad hdd egentligen som flera olika hårddiskar och ska identifiera alla de olika delarna, vilket stjäl tid och prestanda. Sant?

Njae, inte på grund av partitionerna i sig, och inte på grund av att datorn får fler enheter att hålla reda på.

Tvärtom, vad man eventuellt skulle kunna vinna prestanda på är att man låter de filer som inte Tvärtomändras ligga på en partition, och låter en partition vara en "arbetspartition". På så vis kan du minska risken för fragmentering, vilket ökar prestandan. Men om du defragmenterar disken då och då, samt ser till att inte fylla hårddisken till bredden - då är det inget problem.

Glöm inte att flera partitioner kan vara begränsande också. Om du delar upp din externa i 50GB-partitioner och senare märker att någon partition du behöver skriva till är full medan den andra är tom - då är det inte helt enkelt och gratis att ändra storlekarna på partitionerna.

EDIT: I Unix/Linux är detta inget problem, då hanteringen av partitioner och filsystem är oerhört mer genomtänkta (och till viss del också mer komplicerade). Rätt hanterat, går det att ge en partition mer utrymme genom att slänga på en hårddisk till.

Redigerat av Olsberg
musik (oregistrerad)
Postat

Ok, tack.

Man kan väl ändra sig senare väl? Jag tror jag ska välja En enda STOR primär partition nu. Jag antar jag kan ändra det senare (om en och annan månad) till fler partitioner?

😄

Postat (redigerat)

Inte enkelt utan att radera all information på hårddisken. Du kan använda Partition Magic, men det kostar pengar.

EDIT: Om jag vore du, skulle jag också kört på en partition och formatera den till ntfs (om du inte behöver koppla den till en Mac). Jag tvivlar på att du kommer behöva fler partitioner om ser till att hårddisken inte blir smockfull och då och då defragmenterar hårddisken.

Redigerat av Olsberg
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej igen!

Min nya externa hdd är på 250 GB sägs det, men pc:n hittar "bara" cirka 238 GB. Jag vet att det "ska" vara så, men kommer inte ihåg exakt varför...

Nu till frågan kl 21.55: Är uppdelningen 80 GB på partition 1 (för musik, mångkanalinspelningar) och resten, d.v.s. cirka 158 GB på partition 2 (för videoredigering, musikvideos) bra?

En fullängds-CD i färdigt stereoskick tar ju runt 600 Mb.

En mångkanalsinspelning gångrar man bara med antalet kanaler, grovt räknat. Alltså, ett projekt med 13 mångkanalslåtar som ligger i ett sequenserprogram upptar cirka 16 (om 16 spår) x 13 (antal låtar) = 16 x 600 Mb = 9600 Mb.

En minut dv-film upptar cirka 220 Mb. Om detta stämmer så rymmer en hdd på 238 nåbara GB: 238 GB / 220 Mb = 18 timmar videofilm.

Kul siffror att känna till, men bäst att vara på säkra sidan och räkna med att det kräver mer!?

När jag nu bestämmer mig för 80 GB och väljer enhetsbeteckning, VAR tar de andra 158 GB:na vägen? Får jag i Guiden en direkt fråga med en gång om en ytterligare partition?? Så att inte de förverkas...

😄

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.