Jump to content
Annons

Hur funkar det där med Ohm

Frank Zappa

Recommended Posts

Annons
Jag undrar om det går att koppla in en gitarrstärkare på 4 ohm till en låda på 2 ohm.

Tacksam för svar.

Allting går men sen om det är bra e en annan fråga. 😛

Det hade nog varit mer lämpligt att koppla en stärkare på 2 till en låda på 4...men det kan också vara skadligt eftersom stärkaren då får jobba hårdare.

Andledning till att du inte bör koppla så som du har sagt är att det blir lite "kortslutning" i förstärkaren eftersom det inte är tillräckligt med motstånd i lådan.

Sen har jag aldrig sett en låda som är på 2 ohm....är du säker på siffrorna?

/Fredster

Dela på andra sajter

Nej jag har en bas låda på två ohm som min bror har byggt jag tänkte om jag kan få mindre volym men ändå dra på på förstärkaren så att jag får en bra line signal som jag kan spela in och lägga på högtalarsimulering i datorn. Men jag var inte säker på det där men om du säger att det är skadligt för stärkaren så tänker jag inte testa.

Tackar för svaret.

Dela på andra sajter

Problemet är att vid lägre impedans, så ökar strömuttaget - och man riskerar därför att blåsa sluttsteget när man dra på lite, om det inte är kontruerat för 2 ohm.

Det går väl annars att koppla om i baslådan. Den innehåller flera högtalarelement, eller?

Seriekoppling av två 4 ohms högtalarelement ger dig 8 ohm ( z=a+b )

Parallellkoppling av samma element ger dig däremot 2 ohm ( 1/z = 1/a + 1/b )

Dela på andra sajter

Det är lika bra att lägga ner det där jag vill inte förstöra min brors baslåda (jag tror inte jag får röra den ens). Den är till hans bil. (som han inte har än) kostar flera tusen.

Då kan det finnas en förklaring till att den bara är på 2 ohm. Många bilslutsteg är nämligen stabila ner till 2 ohm - något som är ovanligt på alla andra håll...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.