Jump to content
Annons

Bildassociationsleken


gol

Recommended Posts

Annons
  • Svar 6,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

catwoman.jpg

Va? hör jag er säga...

Förklaring:

Katamaran...

Mara (okänt ursprung, da. mare, ty. mahr eller, vanligare, alp eller alpdrücken, eng. nightmare, fr. cauchemar, it. incubo, sp. pesadilla, lat. i’ncubus, asthma nocturnum, grek. efialtes) kallades åtminstone förr en känsla av kvävning, beklämning eller tryckande tyngd över bröstet, som uppkommer i sömnen. Den medför ofta ett häftigt uppvaknande med ängslan och oro. Orsakerna kan vara många, ibland allvarliga, såsom hjärtsjukdomar, matsmältningsrubbningar, men ibland kan symptomet vara rent stressrelaterat och sågs t ex förr som ett uttryck för det man kallade neurasteni.

Av "maran" skapade folktron tidigt ett trolldomsväsen, som omtalas redan i de fornisländska sagorna och som kallades Nattmaran. I norden tänkte man sig maran i form av en kvinna som smyger sig in i sovrummet på natten, genom nyckelhålet eller minsta lilla springa, och sedan sätter sig grensle över den sovandes bröst (att "ridas av maran").

Link to comment
Dela på andra sajter

NOJE-08s26-ernst-743_368.jpg

"Här sitter jag och känner in rummet. Åh, kära nån vilken dag, jag är så full...

av intryck.

Det här med att sitta så här och tälja, det är någonting jag tycker är väldigt skönt. Färgen här inne får det att brumma som en liten humla i mitt bröst.

OJ!!! Det här fönstret ger väldigt skön kontakt mellan ute och inne. Det är som om att ute och inne vill varandra någonting...

... undrar vad...".

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...